Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hotrod Tele intonering?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp her.

Jeg er ikke veldig erfaren når det gjelder å plukke i hop telecastere, men har da fiklet i hop en del gitarer, så litt erfaring har jeg, og jeg vet at det som tilsynelatende ser ut som om det passer sammen, ikke nødvendigvis gjør det.

Driver med Hotrodtelen nå, og den kommer jeg rett og slett ikke til å få intonert slik delene er for øyeblikket Jeg har en "Tele" fra før, og på den er det 19 cm fra der halslommen slutter og til der det er boret hull gjennom kroppen. På denne her er det 19,7 mm. Det medfører at jeg ikke får plassert bridge over hullene, og det er jo litt dumt.

Da er jo løsningen å enten utvide halslommen med 7 mm, eller å kappe av Warmoth- halsen 7 millimeter. Fabrikat på kroppen aner jeg ikke. Den "andre" telen har 21 bånd, denne halsen har 22, men det spiller jo ikke noen rolle, da det er overheng på den halsen med 22 bånd.

Det er mest fristende å frese i halslommen, da jeg regner med at Warmoth- halsen passer i en standard Fender- kropp slik som den er. Så kommer spørsmålet- hvis du har en ekte Fender Telecaster, gidder du å ta to mål for meg?

- Mål fra halslommen i bakkant, og til der strengene går gjennom kroppen

- Mål fra midt på 21. bånd og til der strengen forlater strengestolen.

Gidder du det, er det veldig fint, for da vet jeg mer om hvilken del jeg må fjerne noe materiale med for å få riktig skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker så mye til begge to som tok seg bryet..

Som forventet er ikke resultatene helt entydige. Virker som om det er fem mm slark, har målt på flere "Stratocastere" med og uten anførselstegn, og forskjellen ligger omtrent der. De har jo samme skala.

Tror jeg ender opp med å frese ut av kroppen rundt regnet fem millimeter. Tror det blir mest stabilt, og det enkleste. Noe justeringsmuligheter er det jo der. Frihåndsfres FTW!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Vet ikke om jeg er rett person til å gi råd, da jeg faktisk har spurt om råd, og jeg har jo sett hva du kan lage. Men læll. jeg har tatt bilde.

Tror jeg /vi er enige om at en avstand fra enden av halsen til hullene gjennom telekroppen er 19 cm, og 19,5 cm fra 21. bånd.

Hvis du ser på det vedlagte bildet, med stol og det hele, vil du se at her er avstanden 19,5 cm. Det vil si at skruene på strengestolene blir for korte hvis gitaren skal intoneres. Om det hjelper å kjøpe en ny stol tviler jeg på. Da må jeg i så fall få tak i nye skruer uansett. Det å flytte hullene i kroppen er lite tjenlig, synes jeg. Dessuten blir jeg da også nødt til å frese ut enda mer av gitaren for å få plass til pickupen.

Derfor må det fresing til uansett, eller å kappe vekk fra halsen. Siden halsen trolig er det som er standard, og det som er ustandard er en litt grunn halslomme, så blir det kroppefresing. Ble det noe mer forståelig?

20131024_DSC_0002.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt på denne halsen, da den har kompensert nut. Uansett er veldig mange halser med 21 og 22 bånd like, i og med at det gjerne er overheng på halser med 22 bånd, og derfor går de om hverandre. Det er det på denne halsen, overheng, altså. Dette er jo ikke noen regel, men noe jeg har opplevd går i hop i de fleste tilfeller.

Som du sier, så er jo det viktige at avstanden fra nut til 12. bånd lik den fra 12. bånd og til stol. På denne sammensetningen av deler går ikke dette i hop, noe det vanligvis gjør.

Ut over det, er vi helt enige. Jeg har målt fra flere steder, som første bånd og tolvte bånd, og resultatet blir det samme. Det er fem-seks mm forskjell.

Nå har jeg faktisk tatt fresen i hånd i dag, og jobben er gjort, så har jeg tenkt feil så har jeg et nytt problem.

Fylgj med, fylgj med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det, men i tillegg til noe kronglete strengeføring synes jeg løsningen er litt "redneck". Det ble fresing på frihånd. Bare pyser bruker mal!

20131026_DSC_0003.JPG

Ikke verst. Legg merke til plassering av neckpickup, det er da uvanlig langt fram? Jeg har fjernet fem millimeter.

Nå passer alt så meget bedre, og jeg kan bore nye hull i halsen. Jeg bruker trebor med senterspiss, så det skal ikke være nødvendig å plugge de gamle.

20131026_DSC_0004.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.