Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge pedalkoffert!


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for noen år siden et T-Rex ToneTrunk 55 med koffert. Denne kofferten gikk til helvete for en stund siden, og i det siste har jeg blitt nødt til å bruke et digert drog av en flight til gigs. Siden bagene til ToneTrunk ikke selges separat (idioti!), så tenkte jeg at jeg kanskje kan snekre en kasse selv. Så, hvordan bør jeg gå frem, og hvor lønner det seg å handle materialer? Den trenger forøvrig ikke å være helt ekstremt solid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste og greieste er vel å handle en verktøykoffert på Biltema,Jula, Clas eller andre steder. Evt. en liten sånn hardplastkoffert. Det gjelder bare å finne noe som passer med målene. Du kan fore den med sånne siolasjonsplater for hlyttalere som de selger på Biltema.

Skal du svinge sagen, ville jeg for eksempel ha brukt kitchenboard. De koster ikke all verden, du får "lakk" med på kjøpet, er ganske lett og solid.Dessuten er de akkurat så tykke at du slipper unnn med lister hvis du er nøye når du sager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må ut med like mye for deler (dersom du skal kjøpe alle beslag/hengsler/låser etc.) og evt verktøy, som det det koster å kjøpe et brukt komplett pedalbrett med koffert/bag. I tillegg er det ganske mye jobb dersom du skal ha det like fint, solid og funksjonelt som de ferdiglagde.

EDIT: Det ligger en på finn.no til 650,-: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44548882

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange måter å gjøre dette på. Jeg ville bygget kassen selv, men det er fordi jeg synes sånt er kjekt.

Jeg ville kjøpt finérplater, det er ikke så veldig dyrt. Kjører du kantlister, er det veldig lett å bytte ut deler om noen skulle bli slitent senere. Spesielt hendig om du får et slag/brudd i trevirket. Har du kantlister på innsiden også, får du et stabilt bygg som forhåpentligvis varer lenge. Hjørnebeslag er et must.

Så har du to av disse på hver langside.

http://www.clasohlson.com/no/Eksenterl%C3%A5s/Pr212689000

Så er det overgangen mellom selve kassen og lokket Her ville jeg rett og slett frest ut spor. F.eks er tykkelsen 0.50 cm på trevirket. 0.25 cm freser du vekk henholdsvis på innsiden og yttersiden og har da fine spor.

Du vil nå, mest sannsynelig ha en kasse som varer i mange år.

Prisen er godt under 500 kr (jeg har gjort det selv). Jeg laget en slik kasse til min morfar for ca 1,5 år siden, den brukes nesten hver dag. Skal lage en makens selv med en gang jeg får mekkebod her oppe i Trondheim.

Om du vil ha en svart (det er jo rock n' roll) kasse, kjøper du spraymaling, da kan du jo også få fine ord på kassen med en enkel sjablong. Husk å impregner trevirket om du ikke legger på noe finish :) .

Et annet tips til innsiden er å kle lokket med noe skumgummi som holder pedalene litt på plass!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.