Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvalitetshals fra eBay


Lundebird

Anbefalte innlegg

Måtte lage et innlegg om dette,

Kjøpte ny hals til Stratocasteren min for en uke siden, og er veldig overrasket over hvor god/billig denne halsen er. Kjøpte via eBay fra en selger som kaller seg OlivewoodGuitarCompany. Han beskriver seg selv som en som laget gode, men billige gitardeler for gitarrister som vil lage sin egen gitar. Prisene hans er uslåelige, og kvaliteten er veldig bra!
Halsen jeg kjøpte var en Flamed Maple hals med abalone dots, 9.5 radius og medium jumbo frets. Finishen er Vintage Satin Nitro, og halsen er nydelig å holde i. Denne fikk jeg på Buy-it-now pris til $150. Finishen alene hadde kostet over $200 på Warmoth. Skal sies at de kanskje gjør en veldig bra jobb med det, men kvaliteten av halsen min er veldig bra. Den blir også fraktet til Norge på en uke!
Hvis noen er ute etter ny hals anbefaler jeg virkelig denne selgeren. Hyggelig type og.
Link;
En liten ting å sette fingeren på, er at min kom uten mounting hull. Enten er det en glipp, eller så vil ha la det være opp til kjøperen. Uansett lager han de sikkert hvis du spør.

post-13014-0-60075300-1382430789_thumb.j

post-13014-0-06145500-1382430791_thumb.j

post-13014-0-37970600-1382430792_thumb.j

post-13014-0-70667600-1382430793_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo veldig bra ut, så det blir spennende å høre hvordan den er i praktisk bruk.

Når det gjelder mounting hull, mener du da hull til festing av halsen til kroppen? Dersom svaret er ja, er det ofte en fordel at de ikke er boret på forhånd. Hullenes plassering er avhengig av kroppen og må alltid bores i forhold til den.

Endret av nikotro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo veldig bra ut, så det blir spennende å høre hvordan den er i praktisk bruk.

Når det gjelder mounting hull, mener du da hull til festing av halsen til kroppen? Dersom svaret er ja, er det ofte en fordel at de ikke er boret på forhånd. Hullenes plassering er avhengig av kroppen og må alltid bores i forhold til den.

Ja, skal få den satt opp i dag, så gleder meg veldig til å prøve den ut. Det var det jeg mente, ja. Snakket med et par som sa det samme, så jeg antar jeg får se positivt på det. For er som har like liten erfaring med å mekke på gitar som meg, blir det en oppgave jeg må gi til en som kan det. Blir litt ekstra utgifter, men det blir nok verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal få den satt opp i dag, så gleder meg veldig til å prøve den ut. Det var det jeg mente, ja. Snakket med et par som sa det samme, så jeg antar jeg får se positivt på det. For er som har like liten erfaring med å mekke på gitar som meg, blir det en oppgave jeg må gi til en som kan det. Blir litt ekstra utgifter, men det blir nok verdt det.

Dette er forholdsvis greit å borre/montere selv. Les deg opp litt på temaet først så fikser du det ;) Dumt å sette bort bare det, når du skal sette sammen resten av gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg ser det ut som en Mighty Mite MM2925-hals.

Kjenner ikke så mye til Mighty Mite, utover at de er en gitardel-produsent. Den du nevner har iallefall Birdseye istedet for Flame, men ser litt likheter.

Viktigste er å finne riktig hulldimensjon til skruene. For trangt, så ødelegger du skruene (lønn er hardt!), for romt, så får du for dårlig feste. Anbefales å teste på en bit av et annet hardt treslag først.

Dette er forholdsvis greit å borre/montere selv. Les deg opp litt på temaet først så fikser du det ;) Dumt å sette bort bare det, når du skal sette sammen resten av gitaren.

Skal innom Hanno Kiehl (gitarmakker) i dag. Eneste "problemet" er at han bare lager akkustiske gitarer. Han mener det går helt fint og det er nok helt sant, men jeg er selvsagt litt usikker. Har alternativet med 4Sound, men å bruke 1350-2000 kroner frister lite mot å betale 4-500 for samme jobben. Hva tenker dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten realitycheck her:

Det å lage fire hull i et trestykke er ikke noe som krever at man har doktorgrad som hakkespett. Det klarer veldig mange helt utmerket. Det å betale over tusen kroner for det er totalt hårreisende. Det tar ti minutter. Og det er hvis man er nøye og gjør det riktig.

Man gjør så her: Fester halsen til kroppen med en tvinge, sjekker at vinkelen er slik den skal, merker opp, og borer hull. Det er det hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere jeg som jeg ikke vil overlate denne jobben til, og de er ikke nødvendigvis idioter.

Det er ikke medfødt å ha erfaring med trearbeid, og det synes jeg skal være lov. Da er det lurt å kontakte noen som kan ordne det for seg. Trådstarter synes å ha denne selvinnsikten, og det synes jeg er bra. Han kan sikkert andre ting jeg ikke har peiling på.

Det å betale hundrevis, kanskje over tusen kroner for denne jobben synes jeg likevel er hårreisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere jeg som jeg ikke vil overlate denne jobben til, og de er ikke nødvendigvis idioter.

Det er ikke medfødt å ha erfaring med trearbeid, og det synes jeg skal være lov. Da er det lurt å kontakte noen som kan ordne det for seg. Trådstarter synes å ha denne selvinnsikten, og det synes jeg er bra. Han kan sikkert andre ting jeg ikke har peiling på.

Det å betale hundrevis, kanskje over tusen kroner for denne jobben synes jeg likevel er hårreisende.

Må gjerne utdype at jeg ikke har en drill fra dette århundre, men kunne sikkert fint gjort det hvis ikke. Gitaren må settes opp og intoneres også (antar jeg), så like greit å få alt gjort på et sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.