Web Analytics
Jump to content

Strenge-høyde! Lav eller høy?

Andersvinden
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg personlig liker en gitar med lav strenge-høyde.. Fikk nettopp en ny gitar (Jm fender stratocaster) :-) den var litt for stor strengehøyde på for min smak, jeg vil ha den lavere... Er dette urimelig ? Eller burde jeg venne meg til en høy strengehøyde? -Anders

Ja det er en tradeoff.

Lavere action = Mer buzz, kjipere tone, lettere å spille med bra intonasjon.

Høyere action = fetere tone, mye mer punch, vanskeligere å spille med bra intonasjon.

Dette er ytterpunktene, de fleste finner seg et happy medium der de trives.

Jeg liker å justere min action litt og litt høyere med årene egentlig, liker å ha litt motstand.

Hvilken type action man foretrekker går jo også endel på spillestil og sound.

Bruker man mye vreng og spiller sweeparpeggioer og tapper o.l er en lavere action å foretrekke.

Spiller man med mer type bluesy sluttrinnvreng, og mye cleantoner låter høyere action generelt bedre.

Vær så snill og skriv strengehøyde. Om du skal skrive feil, vær i alle fall konsekvent.

Anders er på 67.7% "strengehøyde". Jeg synes vi bør være mindre strenge og ta høyde for de resterende 33.3% :P

@ Anders:

Jeg liker også lav strenghøyde, men siden jeg har litt forskjellige gitarer med varierende strenghøyde (til dels som følge av gitarenes forskjellige natur) tenker jeg at det kan være en fordel også - det hjelper meg med å utvikle litt toleranse for variasjon I setup, og i tillegg har jeg da gitarer med forskjellig temperament (tenker ikke tonalt "temperament" her). Utover det er jeg enig i at setup skal være slik du liker det, så da er det jo bare å senke strengene hvis det er det du vil.

Edited by DrJustice
  • Like 1