Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyrt bassanlegg = penger ut av vinduet?


Bugbass

Anbefalte innlegg

Mange av oss inkl undertegnede bruker relativt mye penger på bassanlegg i jakten på den perfekte lyden. Men det er også et faktum at endel av oss, iallefall de som reiser litt rundt, ofte spiller på lånt utstyr. Dette både pga praktiske og økonomiske grunner. Som regel innebærer dette å måtte spille på en eller annen Ampeg variant. Ampeg ligger et stykke nede på lista for min del, men man har jo lært seg å begrense skadene etterhvert...:) Jeg må innrømmer at det er deilig å kunne fyre opp anlegget på øvingslokalet en gang i blandt, men vi er jo like ofte på spillejobb som på øvingslokalet. Heldigvis har nye fine lettvektsamper gjort det mulig å ta de med seg mer rundt, men jeg kommer nok for min del til å bremse investeringene på bassanleggsfronten.

Hva sier dere, hvor avhengige er dere av å spille på eget utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har spilt bass litt oftere og på gigger, har jeg jobbet hardt for å ikke være vanskelig på utstyret. Men når du får en Høkk-amp med 8x10-elementer som bare promper, så er det ikke så lett å finne godlyden. Nå gigger jeg såpass sjeldent som bassist at jeg ikke gidder å være riderhore, men erfaringen min som lydtekniker er at de flinkeste bassistene har et par-tre amper de får godlyd fra, og som de vet at de aller fleste lydfirma har inne. Dersom du utelukkende får godlyden fra en high-end boutique-amp til 30 tusen pluss, så må du nesten dra den med deg på tur.

Dersom jeg skulle dradd på turné i neste uke, hadde jeg kjøpt en MarkBass Little Mark III. 3 kg, mindre enn ræva mi, og låter digg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker lettvekts-head, og ser ikke noen grunn til å ikke ha det med. Jeg er ikke så dreven med gigs, men så lenge kabinettet faktisk er i orden, så ser jeg ikke det store problemet. Kabinettet på scenen gir mest lyd til meg og bandet (monitor-funksjon), mens PA som regel har kraftig nok bass til å gi det til publikum (DI dit, altså).

Når det er sagt: Lyden hjemme/i studio er viktigere. Det å finne godlyden for egen del og for recording er en helt annen sak, og her kan nyansene telle mye.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har spilt bass litt oftere og på gigger, har jeg jobbet hardt for å ikke være vanskelig på utstyret. Men når du får en Høkk-amp med 8x10-elementer som bare promper, så er det ikke så lett å finne godlyden. Nå gigger jeg såpass sjeldent som bassist at jeg ikke gidder å være riderhore, men erfaringen min som lydtekniker er at de flinkeste bassistene har et par-tre amper de får godlyd fra, og som de vet at de aller fleste lydfirma har inne. Dersom du utelukkende får godlyden fra en high-end boutique-amp til 30 tusen pluss, så må du nesten dra den med deg på tur.

Dersom jeg skulle dradd på turné i neste uke, hadde jeg kjøpt en MarkBass Little Mark III. 3 kg, mindre enn ræva mi, og låter digg.

Jeg tror vel egentlig ikke at bandkompiser eller andre merker så stor forskjell på hva slags amp jeg spiller på, det er jo mest jeg selv som kjenner den store forskjellen. Riderhore er det ikke engang vits å prøve på å være på mitt nivå, bare jeg får noe med nok headroom i, så får det holde. LMIII er fin ja, heldigvis finnes det ern rekke gode amper på 2-3 kg som tom får plass i gigbaggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker lettvekts-head, og ser ikke noen grunn til å ikke ha det med. Jeg er ikke så dreven med gigs, men så lenge kabinettet faktisk er i orden, så ser jeg ikke det store problemet. Kabinettet på scenen gir mest lyd til meg og bandet (monitor-funksjon), mens PA som regel har kraftig nok bass til å gi det til publikum (DI dit, altså).Når det er sagt: Lyden hjemme/i studio er viktigere. Det å finne godlyden for egen del og for recording er en helt annen sak, og her kan nyansene telle mye.

Jeg har aldri tenkt studiolyd når jeg har handlet bassanlegg, fordi lyden jeg ofte ender opp med i studio er ganske forskjellig fra det som funker for meg live. Derimot har jeg en feit preamp som jeg kun bruker i studio. Det finnes jo også flere veldig fine ampsimulatorplugger nå, som feks Logic sin, MarkBass, Ampeg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slått meg til ro med at jeg sannsynligvis ikke får drømmelyden på giger. Nå når jeg er mest gitarist er det lettere, eller i hvert fall mer forutsigbart. Pleier å få en Marshalltopp og et 4x12"-kabinett (og det er jo helt OK), men som bassist kan man ende opp med hva som helst, alt fra diger Ampegrigg til liten Peaveycombo. Og det nytter ikke akkurat å klage på riggen, så da må man bare klare seg med det som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke amp lengre! Siden jeg bor i hybel bruker jeg bare et apogee lydkort som fungerer ypperlig når jeg skal øve.. Når jeg gigger er det ofte amper til låns. Bare jeg får kabinett med 10`er høytalere så er jeg storfornøyd! Har aldri fått lyden jeg vil ha av noen 12ere eller 15. Amphodet og merke har jeg ingen store preferanser om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting har jo endret seg etter at man har fått PA som klarer å dra bass på en skikkelig måte. Da er strengt tatt forsterkeren på scenen redusert til monitor.

Jeg mener at vi, både bassister og gitarister, bruker masse penger på å gi oss selv den lyden vi liker best. Andre bryr seg egentlig lite.

Så kan man diskutere om det strengt tatt har noe for seg. Jeg tror det, det er lettere å bli inspirert og få fot hvis man har godlyden inne, og det ikke låter promp av det som kommer ut av forsterkeren.

Hvis det er slik at man skal ha maks kroner igjen for spillingen sin, med så lite utgifter som mulig, så er det bortkastet. Er det noe moro, da? Ikke i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt kommer til alt, så skal jeg vel komme ned på jorda igjen etter forrige innlegg der jeg snakker varmt om lyden hjemme. Jeg må innrømme at jeg legger minst mulig i kabinettene, og går mer etter specs enn eksklusivitet. Som et resultat av det så har jeg som scene- og øvingsrigg to kabinetter, 115 + 210 som til sammen koster rundt 3000kr. Ikke akkurat dyrt, vil jeg påstå.

Hjemme kjører jeg akkurat nå to seriekoblede hifi-høyttalere som kabinett på bass, og hadde det ikke vært for at det er noe dritt å transportere (det ene bandet jeg spiller med har ikke fast øvingslokale), så kunne jeg levd med det.

Så lenge frekvensresponsen er på plass i kabinettene og forsterkeren er relaltivt sterk og klar, så fikser jeg resten med effekter / EQ. Jeg synes jeg får til den lyden jeg vil med den tilnærmingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Eden EX112-4 i bestilling. 13,7kg er ikke superlett, men jeg drasset på en en EBS Classic Session 60 tidligere som veide mer (16kg) , hadde fin tone for hjemmebruk, men som overhodet ikke holdt følge med bandet.

Hekt på et lettvektshode på under 2kg, så har man noe, tror jeg. Forsterkere som GK MB-200, TCE BH250 eller Markbass LM 250 når faktisk ganske langt når man har PA i tillegg som håndterer bassen til publikum.

PS. Alle mulige forbehold for skikkelig råtassrock der man tross alt skal høres gjennom en vegg av fullstacks på full pupp. Da blir det fort behov for kabinettreserver av størrelsesorden Ampeg-kjøleskap++ og forsterkerkraft opp mot det firesifrede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.