Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyrt bassanlegg = penger ut av vinduet?


Bugbass

Anbefalte innlegg

Bass i DI rett til mikser. Lytting via monitor. I sjeldne tilfeller kan man ta med egen monitor, slettes ikke nødvendig med en bassamp, JBL Eon er f.eks godt egnet for lytting (og man kan da mikse inn andre instrumenter om nødvendig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke gå inn på en begrepsdiskusjon om dyrt vs billig. Det er jo individuelt. For egen del:

Jeg er nå på min fjerde amp siden jeg plukket opp bass for rundt 5 år siden. Bandet jeg spiller med er av hobbycoverbandtypen og spiller på små puber og litt større (vi tar det som passer oss). For meg skal bassriggen oppfylle følgende:

1) Den må stå på egne bein som monitor. Vi er ikke bortskjemte med kraftig monitorering, og ofte(st) går bass og trommer fra miksepulten rett til FOH (altså hovedhøyttalerne i PA).

2) Den må holde følge med akustisk trommesett. Siden trommis og bassist skal stå for rytmen i låtene er det viktig at vi hører hverandre. Ampen må altså høres av trommis i tillegg.

3) Tone. Jepp. Jeg har byttet forsterker flere ganger. De to første på grunn av at jeg trengte mer headroom og den siste fordi jeg ville ha en bestemt dynamikk og tonslitet. Jeg fant den hos Markbass, som ihvertfall ikke er i billigste kategori.

4) Det skal kunne transporteres av en person med dårlig rygg (meg).

Jeg har i dag noe av det billigste som er å oppdrive av kabinetter (Kustom) i en 115+210 stack. På toppen står en bruktkjøpt Markbass F1. Etter min mening hverken billig eller dyrt. Men jeg har lyst på nye kabinetter. Jeg kunne tenkt meg en søyle av 210+212 eller noe slikt. Det tar liten gulvplass, og gir lyd nærmere hodehøyde. Det blir litt dyrere enn det jeg har nå.

Andre vil ha andre krav til tonalitet, kraft og så videre.

Bottom line: Billig bassanlegg er penger ut av vinduet hvis det ikke gir det du trenger. Riktig pris og størrelse er det som oppfyller de behovene du har. Da kan det umulig være penger ut av vinduet selv om det koster litt.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.