Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyrt bassanlegg = penger ut av vinduet?


Bugbass

Anbefalte innlegg

(Kontra)bassisten i rockebandet mitt bruker en GK MB-200 topp og et 115-kabinett som egentlig er en gammel kombo vi rasket forsterketdelen ut av.

Har brukt det på alle mulige scener i hele sommer, alt fra naust, festivaltelt med plass til 3000 og svære utendørsscener(20.000 pers kapasitet) og vi har enda ikke vært i en situasjon der det ikke har holdt mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spørre om et dyrt bassanlegg er penger utav vinduet er som å spørre hvor mye en fisk veier. Et dyrt og godt bassanlegg kan være helt knall, men det må være dimensjonert for situasjonen det skal brukes i. De fleste scener man spiller på har mindre kapasitet, og et kjøleskap av et kabinett er mindre lurt ettersom det vil spille seg sterkt ut i lokalet, og ikke høres på scenen. Resultatet blir da at lydmannen må kjempe mot basslyden istedet for med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass skal jo utelukkende kjøres igjennom DI........

Dette er jo dessverre ofte resultatet når bassisten vil kjøre igang god rørlyd på 8x10-anlegget sitt. Da har man ikke anledning å legge noe annet bass i PA enn >50hz bass. Nå skal det sies at den feteste basslyden jeg har gjort live var på en gammel Ampeg-topp uten å kjøre et fnugg av verken mikket bass eller DI-bass i anlegget. Det hjalp derimot godt at lokalet var stappfullt (Witchcraft på Garage i April).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spørre om et dyrt bassanlegg er penger utav vinduet er som å spørre hvor mye en fisk veier. Et dyrt og godt bassanlegg kan være helt knall, men det må være dimensjonert for situasjonen det skal brukes i. De fleste scener man spiller på har mindre kapasitet, og et kjøleskap av et kabinett er mindre lurt ettersom det vil spille seg sterkt ut i lokalet, og ikke høres på scenen. Resultatet blir da at lydmannen må kjempe mot basslyden istedet for med den.

Spørsmålet mitt var om det er bortkasta å legge mange tusen i et bassanlegg som man av praktiske/økonomiske grunner ikke får dra med seg på mange av spillejobbene.

Dimensjonering og scenevolum er en annen diskusjon, som jeg mer enn gjerne deltar i, men kanskje i en egen tråd?

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Spiller i et ni-manns band og da blir det ofte trangt på scenen. Når spillestedet da stiller med et Ampeg/810 anlegg blir det sikkert fin lyd rundt hoftepartiet. Jeg har imidlertid øra på hodet og ender da opp med å ikke høre/høre dårlig meg selv. Pleier derfor å ha med mitt eget, som er en MarkBass 12" combo. Tilter den bakover så jeg får lydretningen der jeg har øra mine. Da er det mulig å skru volumet ned sånn at lydteknikeren får gode betingelser. Ampen er bitteliten og transporteres med en hånd, bassen i den andre og stashkofferten over skuldra. Mer enn nok muskler og låter fint også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.