Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul Traditonal 2013. Noen her som har erfaring med disse?


CaptainSexy

Anbefalte innlegg

Hallo! Da jeg har fått smaken på Gibson etter jeg kjøpte SG'n er jeg på utkikk etter en Les Paul.

Var innom Gibson siden og fant fram Traditional 2013 modellen som hadde nesten alle mine krav til en LP.

Og da lurte jeg på om noen her har en slik eller har testet den?

Siden jeg bor i Halden der den eneste gitaren alle vil ha er en Fender Strat finnes det ikke så mange Gibson les pauler i butikkene i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Halden er det omtrent ingen musikkinstrumentbutikker i det hele tatt, uansett om det er LP eller strat. Men jeg tror du tar feil når du sier at ALLE vil ha strat. ;) I hardrock- og metalmiljøene finner du mange som liker LP, og der er det gjerne langt mellom klassiske stratocastere, og i flere andre sjangere finner du også gitarister som av ulike grunner (skalalengde, pickups, halsvinkel, utseende, idolisering, tremolo-aversjon, image etc) som går for andre gitarer enn Fender.

Det som er fint med Halden er at både E6 og toget går rake veien både til Oslo, Moss, Sarpsborg og Gøteborg. Med litt søking på nettet etter hvilke butikker som fører Gibson og planlegging av turer til ikkesåveldigfjerne byer burde det ikke være vanskelig å få prøvespilt en. :)

Oppsummering: Har du stilt et spørsmål? Ja. Har jeg svart på det? Nei. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en (som jeg solgte noe ufrivillig). Mahogny Satin i noe Tobacco-burst lignende farge. Nydelig gitar, låt bra og så enda bedre ut.

Absolutt å anbefale, min trengte å få seg en liten justering før den ble i optimal stand. Den kjentes litt "skarp" ut på en måte, men må vel bare spilles litt inn :)

Den måtte dessverre vike plass for min, godt innspilte Yamaha SG 2000 :) Men kjempegitar for all del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specs er vel ganske lik min 2012 (classic '57/'57+ pups, 50's neck som visstnok skal være veldig tykk på 2013, chrome hardware, kluson tuners, speedknobs, er vel det jeg kommer på i farta).

Den store forskjellen er at 2013 ikke har NOEN form for weightrelief. Dette skal jo være bra for sustain, men gjør at et par som jeg prøvde i ferien var blytunge. Dette vil helt sikkert variere fra gitar til gitar, men hvis du har dårlig rygg, så prøv for Guds skyld først.

Det siste gjelder jo egentlig uansett :-). Kan i hvertfall si at jeg er kjempefornøyd med min 2012, og jeg tror muligens et par butikker her nede (Grenland ) har et par overliggere fra i fjor viss det er interresant. Disse går det nok ann å prute på. Kontakt meg på pm hvis du vil ha navn og nummer på disse butikkene.

(Til mod: jeg har ingen tilknytning til butikkene utenom som kunde.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilte på en 2011 Trad i dag som må sies å være et snasabrett av en gitar! Vet ikke om stort er endret på dem de siste to årene, men begynte å lure når noen snakket om ingen chambering f.o.m. 2013. Den jeg prøvde i dag er sånn ca. den tyngste gitaren jeg noensinne har løftet på. Jeg vil ha den, men jeg kan faktisk ikke på grunn av ryggen. Så chambering tror jeg ikke de har gjort på Traditionals i det hele tatt. Det var vel noe av greien når de skilte Standard og Trad (mot f. eks. Classic før 2008).

Har vel ikke svart jeg heller, men prøv før du kjøper. MM hadde to inne av samme sort, så jeg A/B-testet dem. Nummer 2 var mye lettere, men ikke i nærheten av like god å spille på, og den hadde merkbart mindre sustain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traditional fom 2008 tom 2012 har swiss cheese weightrelief. Dvs at det er boret ni hull i bakdelen av gitaren.

Kan slik info kildes tilbake til noe/noen? Ikke at jeg tviler på at det stemmer, men har alltid lurt på hvor man egentlig får slik inside-info fra, spesielt om Gibson faktisk bedriver slike endringer som ikke kommer frem til offentligheten. Om dette faktisk er praksisen må de ha glemt hele greien på den jeg prøvde! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan slik info kildes tilbake til noe/noen? Ikke at jeg tviler på at det stemmer, men har alltid lurt på hvor man egentlig får slik inside-info fra, spesielt om Gibson faktisk bedriver slike endringer som ikke kommer frem til offentligheten. Om dette faktisk er praksisen må de ha glemt hele greien på den jeg prøvde! :P

De gjorde det på alle gitarene sine fra ca '81-'06 da de begynte med chambering ca oktober. Hvis du vil se, ligger det røntgenbilder av det på nettet. (For trøtt til å Google nå -sorry-)

Kan jo ikke si noe bastant om den du prøvde, men all sannsynlighet taler for at dette var gjort med denne også. Tenk da hvor tung den ville vært uten....

Edit: Dette er jo ikke noen stor hemmelighet. Vært relativt kjent i mange år. I et specsheet vil det vel stå noe sånt som traditional/modern/no weightrelief.

Endret av Gmal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke noe om weight relief på de eldre modellene på Gibson sine sider, men de har utfyllende informasjon om weight relief på alle nåværende modeller, og såvidt jeg kan huske har de hatt det en stund, så det folk sier stemmer nok.

Når det er sagt så er weight relief der fordi treverket som er brukt er av lavere kvalitet, og veier mer i utgangspunktet. Fant en kommentarpost på 2013-trad fra en som hadde 3 gitarer med ulik type weight relief, samt en ny 2013 Trad uten, og den var ikke den tyngste av LP'ene han hadde.

Så ja, jeg har også prøvd Gibsongitarer med weight relief, og det kan være solide og tunge beist allikevel. Jeg prøvde en trad for noen år tilbake, og den var tung! Info om weightrelief er også noe Gibson er helt åpne om på sine sider, og ikke noe de prøver å skjule :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.