Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte ut hele forsterkerhelvetet med Axe/Kemper?


Alfi27

Anbefalte innlegg

God dag! Har nå funnet ut at jeg må begynne å spare til bil, og derfor må jeg nå slutte med alt tullet jeg har holdt på med det siste året med å kjøpe og selge alt mulig (masse ble solgt med tap osv). Føler at det jeg har nå låter bra, men ikke 110% min lyd, og det er derfor jeg vurderer Axe/Kemper. Det jeg har funnet ut av pros og cons er:

Axe/Kemper:

+ Kan skrus til å låte akkurat slik du vil uten noen begrensninger

+ Låter veldig likt ekte amper og er tilnærmet likt 70 amper i en boks

+ Veldig enkelt å spille inn

+ Får samme lyd live som på innspillinger

- Komplisert å sette seg inni (?)

- Enkelt å skru seg bort

Rørforsterkere/nåværende oppsett:

+ Låter bra

+ Enkelt å skru, "no-nonsense oppsett"

+ Spiller høyt nok til bandbruk "av seg selv"

- Må spilles ganske høyt for å låte bra

- Mye mer "styr" å spille inn

- Mer begrensninger i forhold til lyd

Også er det jo det med Axe vs Kemper, det har jeg ikke funnet ut av enda. Tror ikke jeg får så mye for alle ampene og kabinettet at jeg kan kjøpe Axe FX II med mindre noen selger en brukt til en bra pris, så hvis det blir Axe må det bli Standard eller Ultra. Noen sier at Axe er mer for "tweakheadsa" mens Kemper er for de som skal ha "ren forsterkerlyd", og ut fra det utsagnet plasserer det meg definitivt nærmere Kemper (bruker ingen eller veldig lite effekter).

Tenker å eventuelt satse på den Atomic Reactor-monitoren som visstnok skal være ganske bra, men det finnes mye der også. Må være en kraftig monitor som kan brukes med band der det ikke er PA-anlegg eller evt PA-anlegg som ikke er kraftig nok til annet enn vokal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme tenkeboks som deg. Så langt har jeg vurdert Kemper, både pga pris, men også fordi jeg har kabinett som jeg er fortrolig med. Kemper kan du få med sluttrinn, men mulig det også fungerer greit med eksternt sluttrinn? Ser jo at de aller fleste anbefaler aktive høyttalere med flat respons - i alle fall til Axe FX. Jeg er veldig usikker på om det samme blir anbefalt for Kemper, har rett og slett ikke funnet nok om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme tenkeboks som deg. Så langt har jeg vurdert Kemper, både pga pris, men også fordi jeg har kabinett som jeg er fortrolig med. Kemper kan du få med sluttrinn, men mulig det også fungerer greit med eksternt sluttrinn? Ser jo at de aller fleste anbefaler aktive høyttalere med flat respons - i alle fall til Axe FX. Jeg er veldig usikker på om det samme blir anbefalt for Kemper, har rett og slett ikke funnet nok om den.

Er det samme med Kemper ja.

Jo flatere jo bedre!

Jeg bruker Atomic CLR om dagen som er fantastiske, sleng deg på ventelista for en eller to av de så vil Kempern låte fantastisk.

Hadde tenkt å kjøpe meg en Kemper siden den endelig er i rackformat for å ha stående på skolen så jeg slapp å dra Axe'n frem og tilbake men etter 10.00FW oppdateringa føles Axe'n mye bedre å spille på så jeg drøyer det litt..

Men Kempern er absolutt en bra boks.

Forresten kan man regne Axe som like lett å skru som Kempern etter FW10. Før det måtte man skru endel for å få godsakene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye den monitoren koster, men Kemper-racket kommer på ca 12k fra Thomann inkl frakt og moms (og 12,5k fra 4Sound), i motsetning til 19k for Axe FX II. Siden dette er en veldig "endelig" løsning vil jeg helst ikke tenke "Kemperen er sikkert bra nok for meg", men den må være BRA og ikke BRA NOK :P
Hvordan er det med switchemuligheter på Kemperen, er det samme som Axe?

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye den monitoren koster, men Kemper-racket kommer på ca 12k fra Thomann inkl frakt og moms (og 12,5k fra 4Sound), i motsetning til 19k for Axe FX II. Siden dette er en veldig "endelig" løsning vil jeg helst ikke tenke "Kemperen er sikkert bra nok for meg", men den må være BRA og ikke BRA NOK :P

Hvordan er det med switchemuligheter på Kemperen, er det samme som Axe?

Hva mener du med switchemuligheter?

begge er MIDI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Försök att få till en test innan du köper. Jag hade bägge ett tag och Kempern kändes som en leksak i jämförelse med Axen. Kanske lite överdrivet och jag tog mig säkert inte tillräckligt med tid för att lära känna den ordentligt, men för mig var det en enkel match att välja vilken jag skulle behålla. Jag är i utgångspunkt ingen Axe-fanboy men den växer och växer. Kempern har säkert kommit en del längre firmwaremässigt nu så kanske det hade varit fair att ge den en andra chans, men ärligt talat så gidder jag inte det efter Axe firmware 10. Det finns helt sjukt med inställningsmöjligheter på Axen (säkert på Kempern också) men jag har inte lust att sitta och A/B-testa vilket virtuellt rör som låter bäst och bla bla, jag vill bara plug and play och det kan jag göra med Axen nu.. enligt mig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there done that, hadde hele pakka med axe2, fotbrett og atomic var fornøyd med dette en stund men samme hvor mye jeg tuna og stilte ble det aldri det samme som the real thing, så nå er jeg tilbake til de gamle gode rør ampene og pedalene igjen.

Men fant iallfall ut hva som passer meg best;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Axe FX kan du bytte mellom 383 presets. Husker ikke hvor hvor mange på Kemper'n, men mer enn nok:)

Da er det bra. Er det egentlig litt "hipp som happ" hva jeg velger av Axe og Kemper eller er det noen veldig spesielle fordeler/ulemper med hver av dem?

Tenk dere når Axe 3 kommer da. Da kan dere sikkert switche mellom 34354875 forskjellige presets!
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.