Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akustisk gitar med piezo stolpickup


Hank Annicke Noe

Anbefalte innlegg

Sitter her nå for å debriefe etter et arragement, og ser på Grammy Awards. Ser mange stjerner (country) blir akkompangnert av kassegitariser med diverse og sikkert dyre piezo-systemer. Det er lett å håndtere på scenen både for musiker og lydtekniker, men for meg som sitter hjemme i stua og lytter, så låter dette papp, halvelektrisk etc.

jeg vil sammelikne det med den gang de prøvde å lage portable pianoer: les. Fender Rhodes, Wurlitzer osv. Det nærmeste de kom på den tiden var vel Yamaha Stage Piano, som forstatt for meg låter papp i forhold til original vare.

Kan det være så vanskelig å mikke en akustisk gitar på en proff måte i 2013? Jeg forstår at det er enkelt å plugge gitaren rett i DI-boksen,

men bare så det er sagt: Ingen akustisk gitarist får komme inn i studioet hvor jeg jobber med en jack-plugg.

Jeg kjører konsekvent XY-stereo foran gitaren. Det funker også på scene. Vi har gjort det flere ganger.

Diskusjon er velkommen :)

Hilsen Hank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hank

Du har rett, men du glemmer en liten ting, feed back.

For å få skikkelik akustisk lyd setter en gjerne opp XY som du sier. Vi har selvfølgelig valgt skikkelige kondensatormikker. Vi stiller inn, og får tidlig besøk av et ekstra bandmedlem, Feed Back. Feed back er forøvrig ei dame, totalt uberegnelig. (egget er lagt)

Vi stiller så lavt at faren min hadde hygget seg, and when the drummer kics in............ Trommer og lydløs gitar er ikke mi greie.

Det samme er med akustisk piano. En ender opp med mikker inne i kassa og spikerpianolyd så det holder.

Vi er Herrer i beste Rock`n roll alder, har alltid vært det og vil alltid være det.

Hurra for piezo, Supertramp pianolyd og øresus.

1249730959.jpg

Etter å ha lest avisa forstår jeg at du trenger masse debrifing........

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensatormik live kan gå veldig bra, det. Har sunget utrolig mange timer i en Technics kondensatormikrofon.

Det spørs jo litt hvor kresen man skal være. Selv synes jeg at jeg får gode opptak, riktig ikke live, med å kombinere internt piezo med en mikrofon foran gitaren. Trolig vil løsningen framkalle sprutbrekninger hos andre som er mer kresne, men som sagt, med mine skruferdigheter synes jeg det blir aldeles glimrende gitarlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensatormik live kan gå veldig bra, det. Har sunget utrolig mange timer i en Technics kondensatormikrofon.

Det spørs jo litt hvor kresen man skal være. Selv synes jeg at jeg får gode opptak, riktig ikke live, med å kombinere internt piezo med en mikrofon foran gitaren. Trolig vil løsningen framkalle sprutbrekninger hos andre som er mer kresne, men som sagt, med mine skruferdigheter synes jeg det blir aldeles glimrende gitarlyd.

Jeg tenkte nå på foran en kassegitar da, men jeg har sett det brukt kom jeg akkurat på, for eksempel hos de glimrende Union Station: http://www.youtube.com/watch?v=vaiT2ignyEc

Både akustisk og steel bruker en form for kondensatormik ser det ut som. Hvordan de unngår feedback er jeg usikker på, men det vet sikkert noen liveteknikere bedre enn meg. :)

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nevnte ikke jeg kondensatormikrofon. Det går også bra å lage XY med to f.eks. Beta 57, eller live, kanskje bare en mono dynamisk mikk.

Det gir i alle fall mer ekte akustisk gitarlyd, men ja, gitaristen må finne seg i å stå på en bestemt plass.

Til EspenP: Jada, Supertramp og Wurlizer er konge. Men Rhodes og Wurlizer ble introdusert som piano, med det ble jo to andre fantastisk herlige instrumenter.

Og så fant du showet på f-b.no ser jeg :)

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikking av akustisk gitar fungerer greit i noen sammenhenger, kanskje særlig i studio.

Men det betinger at man bruker en førsteklasses mikrofon, gjerne en stormembran kondis, for å oppnå den "mer ekte akustisk gitarlyd" som enkelte savner.

Men jeg forstår ikke den nedvurderinga av piezo pickup som gjenspeiles her :blush:

Det finnes da en rekke slike pickuper som gir fortreffelig lyd, særlig fra scenen. Koblet til en forforsterker med litt equalizing muligheter, kan man få akkurat den gitarlyden som passer i lydbildet :)

Har god erfaring med piezo pickuper i flere gitarer:

  • en 12-streng Ibanez 312 med Highlander element + preamp (installert av Geir Falck, tidligere Tre45, Trondheim)
  • en Gibson J-45 med L R Baggs element + preamp (original montert)
  • en Gibson Hound Dog med Fishman resonator element uten preamp (original montert)

Hound Dog'en er den eneste som kan være litt vanskelig fordi resonatorgitarer hyler lettere enn vanlig akustiske. Siden den ikke har innbygd preamp, trenger den også en extern forforsterker av passe kvalitet.

Egentlig rimelig enkelt å justere god, ønsket "akustisk gitarlyd" fra alle 3.

beste hilsen,

_________

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med GAu her jeg altså. At man får enda mer autentisk, akkustisk lyd med en god mikrofon, selfølgelig, men jeg er ikke enig i at gode piezo-systemer låter elektrisk. Spiller til daglig på en Takamine med deres CT-4B pickup/preamp-system, og det synes jeg låter helt krem. I en studiosetting ville jeg nok kanskje brukt mikrofoner neste gang og blandet med piezosignalet, men i en livesetting synes jeg det låter akkustisk og fint i massevis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.