Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Øvingsrom


Anbefalte innlegg

Da er jeg i gang med å lage et øvingsrom og legger ut litt informasjon om hvordan jeg gjør ting. Jeg har en del erfaring som håndverker (ikke formell bakgrunn) for mange år siden og blir vel betraktet som en handymman. Selve snekringen er stort noe jeg kan greit, men når det gjelder det å dempe lyd inn til og ut fra rommet, er jeg ganske blank. Det jeg kan om emnet har jeg hørt av fagfolk og lest i ulike nettfora, så det er jo en mulighet for at dette ikke blir helt perfekt. Dersom noen av dere ser at jeg gjør åpenbare feil, vil jeg sette pris på at det kommenteres.

Her er noen beskrivelser og bilder av det jeg har gjort så langt:

Det var trepanel i taket. Den ble fjernet for å få tilgang til det elekstriske anlegg som allerede eksisterer i taket. Dersom jeg ikke hadde fjernet denne, måtte jeg ha trekt tilbake alle kabler for at installasjonen skal være forskriftsmessig.

post-4623-0-08716000-1363616679_thumb.jp

Her er et bildet av yttervegg og etasjeskillet.

post-4623-0-09113100-1363616699_thumb.jp

Jeg benytter 48 mm * 48 mm lekter og skal ha 70 mm isolasjon. Det nye rommet blir bygget som rom-i-rommet, der det skal være avstand mellom det indre og det ytre rommet.

Jeg har lagt en jevn fugestreng under bunnlekten. Hensikten med dette er å få det tett mellom bunnlekten og det eksisterende gulvet.

post-4623-0-98500000-1363616718_thumb.jp

Alle steder med stikkontakter og bryter har gipsplatene og brystpanelen blitt fjernet for å få frem det elektriske anlegget.

post-4623-0-72425700-1363616740_thumb.jp

Her er en lyddør som demper 35 dB. Denne fikk jeg kjøpt for ca 1/3 pris på finn.no.

post-4623-0-10461500-1363616760_thumb.jp

Lektene ble "serieprodusert" etter at jeg var helt sikker på målene.

post-4623-0-58892900-1363616789_thumb.jp

post-4623-0-90996100-1363616808_thumb.jp

Takbjelkene er 48mm * 148 mm og jeg skal bruke 150 mm isolasjon. Rørene og ledningene var heldigvis lange nok til at jeg kan trekke de ned til det nye taket. Jeg vil kontakte en autorisert elektrikker for å gå over anlegget før jeg tetter taket.

post-4623-0-18958300-1363616835_thumb.jp

I hjørnene har jeg vært nøye med å legge inn isolasjon.

post-4623-0-25803600-1363616849_thumb.jp

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Såvidt jeg har forstått er en veldig viktig del av lydisolasjon å sørge for at man lager tette flater (selve gipsveggene) som ikke slipper gjennom verken lyd/luft. Dersom du lager hull til elektriske punkter så punkterer du lydveggene (for eksempel med spotter eller andre el-punkter) og da faller mye av effekten av gips bort ift lysisolasjon. For å hindre dette la jeg en gipsplatebit bak alle koblingsbokser og fuget rundt med selvekspanderende skum som dermed hindrer lydgjennomgang der hvor jeg har laget hull i gipsen. Det er veldig mye info om lydrom/lydisolasjon på AVforum.no, en del hjemmekinobyggere har virkelig har både for mye tid/penger når de skal bygge men det er en del gode råd som kan vurderes likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips:-)

Rommet blir på tolv kvm med en takhøyde på 2,20 m.

Litt trangt, men det skal gå fint å få trommer, bass, keyboard, gitar og hjemmestudio inn der. Jeg tror også at det vil bli plass til en ekstra om det skulle bli behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrikkeren har godkjent det elektriske anlegget, så da et det bare å kle igjen veggene.

Må først prøve å få lånt eller leid en gipsheis eller to kompiser som kan holde platene når de skal skrus i taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er gipsplateheisen i hus og jeg har fått gjort ferdig isolering av taket, innfelling av elektrisk punkt i taket

post-4623-0-61666700-1364478307_thumb.jp

og fått opp første lag med plater på en av veggene.

post-4623-0-45938600-1364478314_thumb.jp

Platene i det første laget blir montert liggende for å unngå at skjøtene kommer på samme sted i begge platelagene. Det skal visstnok være gunstig dersom man ønsker minst mulig lydgjennomgang.

Nå gjenstår det å få på gipsplater på alle veggene og i taket, utforinger til vinduer og døra, sparkling og maling, samt montering av to stk ventiler med lydfeller. Sistnevente vil bli ettermontert (bestilles over påske).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gipsplater er nå på plass. Hadde noen utfordringer ifm litt skjeve 2" * 6" spikerslag i taket, så jeg fikk en ekstra jobb med å flytte/justere disse.

Følte meg litt lite handy en periode :-)

Legger ut bilder senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor: Det ble brukt 13 mm i begge platelagene. Jeg unngikk at det var skjøt på samme sted i de to lagene, altså er plateskjøtene forsøket. I tillegg har jeg fuget alle sprekker og overganger. Får håpe at det er godt nok.

I dag skal vi ha vår første øving etter modifikasjonen, selv om det ikke er ferdig sparklet og malt. Det skal bli interessant å se om det har hjulpet noe på lydgjennomgang inn og ut av rommet. Det bør det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Veldig mye jobb for tiden, så det har blitt litt lite jobbing med øvingsrommet. Har imidlertid gjort unna et strøk med sparkel og er i ferd med å få på plass utforinger til døra. Det går sakte men sikkert fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Da har det vært litt fremgang her på rommet, selv om utfordringer knyttet til manglende innsikt og kunnskap/erfaring har meldt seg også når jeg skulle isolere rundt utforingene på døra :(

Jeg klarte å bruke fugeskum på dette arbeidet, og som alle vet (eller burde vite - meg selv inkludert) ekspanderer det ganske mye. Jeg trodde jeg var forsiktig meg mengden, men det viste seg at det ikke stemte helt. Dagen etter sto både utforingene og veggen i spenn. Veggen er montert to til tre cm fra den opprinnelige veggen, og her ble hulrommet fylt. Resultatet var at veggen bulet ca 1 cm ut ved lysbryteren.

I dag har fugeskummet blitt fjernet med et verktøy som ble laget for formålet og første strøk maling er under påføring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.