Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Øvingsrom


Anbefalte innlegg

Her er noen bilder fra der siste som har blitt gjort i øvingsrommet.

Bildet under viser dør/karm med utforinger ETTER at jeg fjernet fugeskummet som fikk alt til å bule :blush:

post-4623-0-30781700-1379005096_thumb.jp

Nå har jeg stort sett kun påskjøt på utforingene rundt vinduene, isolering (denne gangen med glava og ikke fugeskum) rundt dør og vinduer samt listing igjen.

post-4623-0-22415900-1379005077_thumb.jp

I tillegg har jeg en foreløpig plan om å lage bord og hyller til studiodelene på den ene veggen.

post-4623-0-82587300-1379005103_thumb.jp

En elektriker vil sette inn jordede stikkontakter. Dette var ikke standard når huset ble bygd på midten av nittitallet, men jordledninger er heldigvis trekt til alle punktene, så det blir en relativ enkel oppgave :)

Jeg er foreløpig usikker på om jeg skal gjøre noe med gulvet. Jeg har trinnlydsplater (thermofelt 8 mm) liggende og kan f eks legge teppe eller parkett/laminat oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Da er jeg et steg nærmere ferdigstillese.

Utforingene til vinduene er nå for korte etter at jeg bygde rom-i-rommet. Jeg har derfor valgt å skjøte utforingene ved bruk av malte hobbyplater i furu og treplugger.

Her er noen bilder av arbeidet:

post-4623-0-79398500-1380139958_thumb.jp

post-4623-0-87701300-1380139965_thumb.jp

post-4623-0-21499300-1380139976_thumb.jp

Jeg er ikke helt ferdig, men det ser ut som om det kan bli bra.

Måtte spille litt i rommet selv om det ikke er ferdig. Det er fortsatt mye klang, så det blir fint å få inn noen hyller, trommesett, annet utstyr og mennesker for å dempe litt :)

post-4623-0-42703600-1380140595_thumb.jp

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagen gikk med til å skjøte utforingene på vinduene.

Først ble alle deler merket. Deretter ble hver del tilpassset, trepluggene satt inn og utforingene "prefabrikerte" på gulvet.

post-4623-0-00886200-1380366941_thumb.jp

Det ble brukt godt med trelim på alle plugger og alle flater mellom de opprinnelige utforingene og skjøtene. Det skal sitte veldig godt nå :)

post-4623-0-97246500-1380366935_thumb.jp

Dagens økt går med til gulv, og vi oppdaget en del skjevheter i enkelte av de eksisterende gulvbordene når vi la på trinnlydsplatene. Høvelen må frem for å ta de værste toppene.

post-4623-0-03780100-1380366931_thumb.jp

Ferdig lagte trinnlydsplater, og første legg med laminat :)

post-4623-0-82098600-1380375349_thumb.jp

Jeg har lest at det er viktig for lyddempingen at trinnlydsplatene ikke skal berøre veggene, og har derfor vært nøye med å fuge med silikon mellom vegg og plater.

post-4623-0-19249900-1380375344_thumb.jp

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvet er ferdig lagt. Det ble lys laminat, for å unngå bruk av mye lys (som jo igjen produserer varme).

post-4623-0-35318300-1380525735_thumb.jp

Det er viktig at laminaten ikke kommer inntil veggen, så det er lagt en silikonfuge i mellom. Dette skal gå på laminat, som er et dødt materiale, men ikke på parkett (mener jeg å ha hørt).

post-4623-0-23150700-1380525643_thumb.jp

Gulvlistene monteres ca 2 mm over gulvet, slik at man unngår kontakt mellom gulv og vegg.

post-4623-0-06249200-1380525638_thumb.jp

Vi la isolasjon mellom utforingene (ved vinduene og døra) og veggen før geriktene ble montert. Dette er også viktig for å unngå lydgjennomgang.

Nå gjenstår det å få på plass taklister og å flekke over med litt maling på gerikter og lister i underkant av hyllene.

I tillegg blir det viktig å få installert et ventilasjonssystem. Nå som rommet er ganske pottetett, blir det lite eller ingen utskifting av luft. Med fire/fem engasjerte musikanter i rommet, blir det fort dårlig luft og ganske varmt.

Jeg har foreløpig sett på slike: http://www.elektroimportoren.no/lydventil-aero-100-db/49054/Product.html. Disse kan ettermonteres.

Jeg må ha to stk. En for innluft og en for utluft. Begge må trolig ha vifter for å dra luften inn/ut. Er det noen som har andre forslag til ventilasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin tråd, her gjøres det mye riktig.

Jeg er litt usikker på behovet for å fuge mellom vegg og gulv (dersom du har kjellergulv under, så vil du kunne stenge inn fukt som burde få sjansen til å fordampe), men ellers ser dette bra ut.

Ang isolasjon av lyd mot resten av huset/bygget:

Grunnideen for å isolere lydmessig mot resten av huset er såkalt "rom i rom", altså at rommet ikke har "harde koblinger" mot ytterflatene. Det er flere måter å gjøre dette på. Himlingen (taket) henges gjerne i såkalte lydbøyler. Veggene bygges gjerne på sitt eget "reisverk" innenfor det ytre reisverket. Vegg og takflater gjøres gjerne med doble gipsplater og puristene sverger til spesielt lyddempende lim mellom gipslagene.Gulvet legges gjerne flytende på et bærende lag av alt fra lecakuler eller sand til isoporblokker.

Og når alt dette er sagt så finnes mange andre varianter som fungerer nesten like bra, bare man bruker huet. ;)

Det viktigste for å unngå lydlekkasje er likevel å unngå åpninger og sprekker. Den store utfordringen der er å kombinere det med ventilasjon. Et tett rom blir VARMT. Løsningen er gjerne å bygge skikkelig, aktivt ventilasjonsanlegg med lydfeller i ventilasjonsrørene og plassere de kraftige, relativt stillegående viftene på utsiden av rommet (huset?).

Jeg gleder meg til å følge den videre fremgangen og hvordan dette blir i praksis med dine løsninger.

Ang. akustikken inne i rommet:

Når det gjelder akustikken inne i rommet, så er jeg redd at det neppe hjelper bare med folk og utstyr dersom rommet har bare harde flater. Vi har et tilsvarende øvingsrom i et gammelt industrilokale, og har ikke kostet på noen akustikktiltak ennå. Det låter dårlig og gir lett feedback i mikrofonene. Jeg vil tro at du trenger å dempe refleksjoner i rommet. Dette kan gjøres på mange måter.

For det første: Ikke forsøk å dempe bassen med dempematerialer, med mindre du har god plass. Demping av bass krever store absorbenter. Små rom forsterker bassen naturlig, og det er bedre å bruke EQ på dette. du trenger ikke ekstra dypbass i et lite rom. Bassgitaren kan brukes for å finne problemfrekvensene (spill en og en tone oppover i skalaene, du vil garantert finne at enkelte toner setter hele rommet i vibrasjoner, og disse er det greit å dempe med EQ).

Teppe på gulvet under trommer og amper hjelper også her (man demper vibrasjonene i gulvet, som fort fungerer som en stor membran. Dersom dere ikke er allergikere og ikke tramper inn med utesko, så kan et vanlig, korthåret vegg-til-vegg-teppe være en god start (og siden den flaten er parallell med taket, så bremser det en del høyfrekvent gjenklang mellom de to flatene.

På veggene ville jeg hengt tepper eller bygget diffusorer og/eller absorbenter.

Denne artikkelen lister veldig mye bra, og det er verdt å sette av 10 minutter til å lese gjennom den (den dekker langt mer enn bare absorbenter og diffusorer):

http://www.soundonsound.com/sos/dec07/articles/acoustics.htm

Til slutt vil jeg si at det er enkelt å bygge absorbenter selv. Bygg rammer av rimelige materialer, fyll dem med vanlig veggisolasjon og kle dem med pent stoff. Heng dem noen cm ut fra veggen. begynn med å henge dem i vanlig ørehøyde nær der folk i rommet står eller sitter, gjerne i en "stripe" rundt hele rommet slik at de dekker området mellom 0.8 og 2 meter opp fra gulvet (120cm høyde er også en relativt standardisert dimensjon for ferdigkuttede dempematter og plater).

Her er et eksempel: http://www.facstaff.bucknell.edu/esantane/movies/Acoustic.html (ja det er hentet fra en hjemmekino, men akkurat denne teknikken kan brukes overalt hvor det er rom med for mye gjenklang.

Enda et eksempel, denne gang fra et hjemmestudio: http://www.aaronbrownsound.com/571/

Jeg har brukt en variant av dette i min egen hjemmekino som jeg også bruker som øvingsrom. Her har jeg brukt slike plater som veggkledning fra gulv til tak. Noen vil kanskje si at rommet er blitt en tanke FOR dødt, men det fungerer ihvertfall meget godt til hjemmekino og jeg har ingen problemer med gjenklang for opptak. Jeg brukte den gangen Rockwool akustikkplater, men det produktet er utgått etter at Rockwool ekspanderte med Rockfon ( rockfon.no ) for mer fokus på akustikkaspektet med et mye større produktutvalg.

PS. Jeg har vært moderator på AVforum i mange år og deltatt i bygging av et par hjemmekinoer tidligere. Det betyr at jeg kan en del om akustikk, men jeg er også klar over at det er en del forskjeller mellom hjemmekino, øvingsrom og studio, og jeg kan langt fra alt om dette.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Det blir trolig litt jobb med akustikken, ja. Nå låter det helt jæ..., og jeg håper at det blir litt bedre med folk og utstyr tilstede i rommet.

Vil demping av tak gi tilnærmet samme effekt som demping av gulv? Jeg har avdekket noen dårlige sparkelskjøter som jeg må få gjort noe med, og det er fristende å henge/montere noe i taket for å dempe "spillet" mellom tak og gulv. To fluer i et smekk :)

Det vil bli teppe under trommene (Roland) og antagelig også et salongteppe ca midt på gulvet. Jeg har foreløpig ikke lyst til å legge vegg til vegg teppe, men vil vurdere det dersom ikke noe annet fungerer.

På veggene er det fullt mulig å gjøre en del med ulike absorbenter, og jeg skal lese artiklene du linker til, sarge. Takk for tips.

Rommet ligger forøvrig på støpt plate, uten noe kjeller under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når trommisen vår bygde studio klarte han via en kalkulator på nett å finne ut at rommet rett og slett aldri kom til å låte bra. Løsningen var derfor å gjøre rommet helt dødt lydmessig. Vegg-til-vegg-tepper og heldempet tak, samt enkle "diy-feller" i hjørnene. Funker helt utrolig bra. Må juice litt på med klang i DAW, men det er en drøm å øve og gjøre opptak i. Det er fortsatt gipsvegger, så man føler ikke at man kveles av et for tørt rom heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og jeg håper at det blir litt bedre med folk og utstyr tilstede i rommet.

Sorry, men forskjellen med folk og utstyr i vil være liten, er jeg redd. Det kan hentes en del ved å plassere utstyr (spesielt det som inneholder høyttalere) og folk riktig, men som regel trengs mer i et så lite rom.

Jeg har likevel tro på en praktisk tilnærming: Teste først, finne ut hva som er hovedproblemet, fikse/forbedre hovedproblemet, gjenta til du er fornøyd. Det er fort gjort å gjøre overkill dersom man forsøker å løse alt på en gang.

...eller dere kan kjøpe eltrommer og en JamHub (http://www.jamhub.com/), men det er jo ikke HELT det samme... ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal teste litt i morgen, så får vi se hvor skoen trykker. Jeg liker ideen om demping av tak, et par salong tepper på gulvet og enkle diy-feller i hjørnene.

Kristoffereide: Vet du hva som ble benyttet i taket?

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et par studioer jeg har vært i, av typen som lydlegger for TV2, spiller inn voiceovers, produserer reklame og slikt, så bruker de helt vanlige sånne "kontortakplater" over opptaksplassen. Det er vel Glava som lager de, og det selges i system med rammer og så videre. Vet det er vanlig å snekre sine egne trerammer. Disse greiene er da senket ned , slik at det er noen cm mellom platene og det "egentlige" taket. De har ikke dekket hele taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.