Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Øvingsrom


Anbefalte innlegg

Det er ikke noe stas å spille i et rom som er for dødt, heller.

Nå er ikke eggekartonger det vidundermidlet som enkelte vil ha det til å være, men at det virker på lavbudsjett for en del problemer har jeg opplevd flere ganger. Nok om det.

For mange år siden var jeg med på å dekke samtlige vegger og hele taket med eggekartonger. Vi fikk de gratis fra Prior på Elverum, og klasket de på veggen med lettistift, noe trommisen, som var elektrikerlærling, hadde fri tilgang til. Det rommet ble helt umulig å spille i. Det var så dødt at det var klin umulig å synge i. Det å holde en gitar stemt, var en kamp. Dette var før vi hadde stemmemaskiner. Løsningen var å fjerne omtrent halvparten av kartongene. Da ble det bra. Pent var det ikke uansett.

Moralen er, det er mullig å dempe for mye, også. Følger man alle triksene man leser om på nettet samtidig kan det bli for mye av det gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan kan et 'dødt' rom medvirke til at man har problemer med å holde gitaren stemt? Drepte rommet alt av overtoner, eller?

Enlighten me, please.

Jeg opplever at 'døde' rom gjør at mye låter kaldt og sterilt. De mest/best isolerte rommene på øvingshotellet, feks, opplever jeg som relativt uinspirerende å jobbe i (dette gjelder forsåvidt mye av utstyret de har der og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mange år siden, og som sagt før stemmemaskiner var vanlig. Derfor gikk det i den utprøvde måten med "forrige streng i 5. bånd". jeg husker helt klart at gitaren var dritsur, selv om det hørtes riktig ut streng for streng. Har faktisk spekulert på dette selv , men har ikke noen annen forklaring enn deg, demping av noen overtoner. Det var samme effekten ved sang, tonen blle liksom "ullen" uten klare grenser, og det var skikkelig vanskelig å synge reint. Tonen man sang, hørtes sur ut, og det hjalp ikke å justere verken opp eller ned.

Det med å "få hjelp" av rommet, er jo noe mange har opplevd. Selv har jeg for eksempel vært så heldig at jeg har fått vært med på å synge i Nidarosdomen. Det er noe man kan leve lenge på.

Beklager avsporingen. Ser gjerne bilder av det ferdige rommet!

Og hvordan demper det, kan man pøse på med lyd uten å plage andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.