Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

spille bass i gitar forsterker?


ch73

Anbefalte innlegg

Man sprenger ingenting om man ikke overbelaster det.

Jeg har ved enkelte anledninger forsøkt å spille bass i gitarforsterker, og ulempene er:

1. Man må holde volumkontrollen langt nede (mye lavere enn for gitar), ellers kan man risikere å overbelaste elementet på enkelte forsterkere. For noen forsterkere har ikke effekttrinnet nok effekt til å ødelegge elementet uansett. Så det kommer vel an på forsterkeren.

2. Man får som regel ikke gjengitt de dypeste tonene, siden høyttalerelementene og kassa som regel ikke er bygget for å gjengi så lave frekvenser.

MEN ... dersom man bare skal ha litt lyd til hjemmebruk og holder volumet lavt og IKKE faller for fristelsen til å skru opp bass-EQ, så kan en gitarforsterker fint brukes til forsiktig øving på bass.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter sier ingening om hva slags amp han ev vil spille gjennom.... Snakker vi XXX watt halfstack med 412 eller 5 watt Fender Champ?

Jeg bruker min Fender Bassman 410 '59 LTD til gitar så vel som til bass (faktisk mest til bass) og den klarer seg fint. Litt rusk i bunnen, men ikke så ille at jeg nok risikerer å ødelegge noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra en del år er vel at sjansen for at bassisten ødelegger elementene i en gitarforsterker er omvendt proposjonalt med hvor mange år man har spilt. Som flere er inne på her, vet man hvordan det skal låte, og kjenner igjen lyden av overanstrengt utstyr og tar hensyn til det, så går det jo greit å bruke en gitarforsterker på bass.

Til tross for det, er det ikke så lurt å fortelle en nybegynner at "Joda, dette går fint, klem på du."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra en del år er vel at sjansen for at bassisten ødelegger elementene i en gitarforsterker er omvendt proposjonalt med hvor mange år man har spilt. Som flere er inne på her, vet man hvordan det skal låte, og kjenner igjen lyden av overanstrengt utstyr og tar hensyn til det, så går det jo greit å bruke en gitarforsterker på bass.

Til tross for det, er det ikke så lurt å fortelle en nybegynner at "Joda, dette går fint, klem på du."

Godt poeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det vrenger, er jo heller ikke fasit på at man ødelegger noe. Mange gitarforsterkere er jo konstruert for vreng..... ;) Vrenger det stygt i høyttaler-elementer, derimot, er det som flere har nevnt, grunn til å roe ned litt. Den største forskjellen på bassamper og gitaramper, er jo i grunnen høyttaler elementer/kabinetter. I hvert fall tradisjonelt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EQ på gitaramper er gjerne forskjellig også.

I tillegg kan jo forsiktig nevnes at hvis man skal litt opp i volum må det flyttes betydelig mer luft når man spiller bass. Det krever kraftigere amp og mer membranareale (og elementer som er voicet for dette, gitarelementer spiller ikke så dypt og har gjerne en hump i mellomtonen). Det er lavere frekvenser, større membranutslag osv i bass-spill. E strengen på en vanlig 4strengers bass ligger på ca 41Hz, H strengen på en 5 strenger ligger på ca 31Hz hvis jeg ikke husker helt feil. Sier seg selv at om en skal gjengi dette må man ha utstyr deretter. I tillegg høres gitar mye bedre, den skjærer igjennom mye enklere enn bassgitar pga frekvensområdet det spiller i. De fleste bassforsterkere er transistor, ikke rør, og mtp wattstyrke snakker vi gjerne om 3-4 ganger eller mer i forhold til en gitaramp.

Ved soveromsvolum, taffeljazz, akustisk gymnastikk og andre former for lavtspillende puslegreier så gjelder kanskje ikke argumentene mine over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.