Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Classic player VS American Special


aurorablind

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på jakt etter en rimelig stratocaster om dagen.

Jeg måtte selge godstratten min for å få råd til andre gitarkjøp nylig, og sitter igjen med et relativt smalt budsjett.

Jeg har hørt mye fint om Classic Player-serien til Fender, men ser nå at American Special-serien ligger ute på salg i omtrent samme prisklasse (6-7000). Bruktprisen ligger vel på ca en tusenlapp over Classic Player, men begge er innenfor budsjettrammen (håper på å få kjøpt brukt for rundt 5500 maks).

Jeg bor litt klønete til med tanke på prøving av gitarer, så jeg vil høre med folk her om noen har erfaringer med begge seriene?

Broren min har en USA-special Tele som låter knallfint, men han fikk ganske kjapt problemer med hardwaren (han må nok skifte ut brua pga slitasje).

Jeg har prøvd en Classic Player tidligere, og den var veldig lettspillt og fin. Fikk derimot aldri prøvd den på en forsterker.

Det er basicly den erfaringen jeg har.

Kom gjerne med innspill om det er andre varianter/merker jeg bør vurdere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt classic player fremfor american special pga lyd og spillefølelse. Men sjekk ut classic SERIES også. Kanskje ikke like bra lyd som playern, men jeg foretrekker de pga sekspunktstremolo og vintage radius på gripebrettet. Dette er veldig individuelt selvsagt og har ingen fasit. Classic series er noe billigere enn player også.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker Classic Player nettopp pga topunktstremolo og moderne radius på gripebrettet.

Med mindre du vet at du foretrekker vintage specs på gripebrett og trem, ville jeg gått for topunkts og 9.5" eller 12". Det er enklere å sette opp og mer tilgivende mtp strengehøyde :)

Pickupene i CP er også bedre enn de to andre valga her synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange utdypende svar :-)

Jeg tipper det blir en Classic Player 60´s-strat på meg etter hvert. Skal skumme bruktmarkedet en stund :-)

Classic Playeren er nok den mest konvensjonelle straten mtp. lyd. Personlig synes jeg Specialen låter enormt bra nettopp fordi den skiller seg ut fra den normale vintage spec lyden. Digger den mer mellomtonebaserte lyden med Texas Special pickups og Grease Bucket krets. I tillegg liker jeg lyden av kroppen de bruker. Nå har jeg byttet ut alle delene bortsett fra kropp, bridge plate, jack plate og pickup-covere, men har også testet andre kropper med ellers lik konfigurasjon. Og Specialen låter best i mine ører. Nå er dette et unikt eksempel, men jeg testet 2 American Special strater da de kom ut i 2010, og begge låt velig likt (like bra) og danket ut min private medbrakte deluxe strat til sammenligning. Jeg likte også halsen og båndene veldig godt. Enormt komfortabel til tross for at jeg vanligvis foretrekker V-halser.

Har ikke prøvd Classic player, men skulle jeg usett kjøpt en forholdsvis konvensjonell strat i det prissjiktet hadde jeg trolig gått for en Mexi Standard. Specialen har en egen "vibe" vil jeg si. Så er du ute etter en klassisk strat lyd er det nok ikke den beste gitaren. Personlig vil jeg nok foretrekke Specialen i de fleste tilfeller, fremfor den klassiske og tynnere strat lyden.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.