Web Analytics
Jump to content

Forskjellen mellom musikere


Munnspiller
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg vil dele med dere noen tanker jeg har gjort meg og jeg er interessert i aa hoere deres meninger.

Jeg anser meg selv om en relativt dyktig musiker. Jeg vet det er mange der ute som er mye bedre enn meg og jeg har mye aa laere, men jeg kan spille og skape god musikk og jeg forstaar hva jeg gjoer. Men det er en ting som ofte faar meg til aa tvile paa mine egenskaper. Jeg er utrolig daarlig paa aa laere meg andre sin musikk, men paa den andre siden saa er jeg ganske dyktig paa aa skape musikk. Det er ikke vanskelig for meg aa sette meg ned og lage en helt ny sang som er relativt fengende. Jeg snakker ikke om aa bare spille noen tilfeldige akkorder, men aa sette sammen en interessant akkordprogresjon med en groovy bass linje og en fengende melodi. Jeg har ogsaa et godt oere naar det kommer til jamming.

Jeg har venner som er utrolig dyktige paa aa plukke opp sanger, men det virker som om de mangler noe naar det kommer til den kreative delen av musikk. Skapningen.

Er det slik at man er god paa det ene eller det andre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det går utelukkende på interesse. Er du genuint interessert i å lære deg andres musikk, så fikser du det, og tar det lettere for hver gang du prøver deg på en låt.

Det å være kreativ gjelder også i aller høyeste grad når du spiller andres låter. Du skal skape god musikk med andre musikere. Dette krever ofte mer av deg som musiker enn det å sitte på rommet og lage akkordprogresjoner og riff.

Link to comment
Share on other sites

Skriver musikk sjøl, jammer greit og tar relativt lett nye låter jeg ikke har hørt før, men er ingen stor musiker. :) Har en kompis som er utrolig dyktig på alt og mestrer omtrent alle aspekter innen musikk. Savner i grunnen å være dyktig på et instrument, men får ta til takke med vokal og tekstskriving som min største styrke.

Link to comment
Share on other sites

The Beatles hadde visst nok 400 coverlåter innabords,

og det så ikke ut til å hemme dem noe særlig da de begynte å skrive låter sjøl.

Jeps, Hendrix spilte i andres band i mange år før han dro til London i '66. Van Halen var coverband og spilte 250 gigs i året i flere år før de gav ut VH1.

Men av egen erfaring seg jeg også nå at jeg nok har undervurdert verdien av å spille coverlåter lenge. Det er noe med vokabularet som utvider seg for hver nye låt man lærer og det er aldri noen ulempe å ha et stor vokabular ass. Så det eneste rådet jeg snart sitter igjen med til folk er lær låter og spill dem med band. Så sier folk "jammen jeg har ikke no band". Well, da får du lære deg å lage band også ass.

Oppskrift band:

1 - finn 2-3 tvilsomme typer

2 - samle dem sammen i en tvilsom kjeller

3 - lær dere noen tvilsomme låter

4 - spill noen tvilsomme konserter

5 - repeter 1-4

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oppskrift band:

1 - finn 2-3 tvilsomme typer

2 - samle dem sammen i en tvilsom kjeller

3 - lær dere noen tvilsomme låter

4 - spill noen tvilsomme konserter

5 - repeter 1-4

Haha...så sant så sant

Ikke få tvilsomme typer jeg har spilt med oppigjennom årene. Dophuer som møter opp med klinkekuleøyer og våpen på øvinga, andre med mer eller mindre grad av alkoholproblemer, suicidale folk....idet hele tatt _akkurat_ slik mytene skal ha det til at råkknroll livet utarter seg :D Om disse har skrevet legendarisk musikk, er vel en annen sak....

Når det kommer til krappy øvingslokaler: Ene øvingslokalet var et lager med murgulv og store porter til å kjøre lastebiler gjennom, ikke isolert eller noenting. På vinterstid var det mange minus der inne, og vi måtte spille med hansker for ikke å fryse på oss neglesprett. Andre lokaler har hatt store fukt og muggproblemer, noen har vært på størrelse med et gjennomsnitts toalett, det ene HADDE faktisk et toalett montert inn i ene hjørnet...and so on...

Det værste er egentlig rom som en deler med mange andre hvor alle går på turnus med øvingstidene. Aldri har jeg vært borti at så mye har blitt stjælt eller ødelagt :(

Link to comment
Share on other sites

Det med sjangerfortrolighet og allsidighet er jo et par elementer her, og det får man ved å spille covere i forskjellige sjangere. Jeg har faltisk opplevd å skulle jamme sammen med noen som hadde et par plateutgivelser på baken, men ikke hadde sjans til å følge med i tregrepslåter. Selv om man ikke har hørt eller kan en bestemt låt, kan man greie å følge greit med hvis man har et lite snev av sans for hvilken akkord som kommer etter A i ei tregrepslåt. Til og med låter med både 4 og 5 akkorder også.

Jeg tillater meg også å hevde at man skaper musikk når man spiller låter av andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillater meg også å hevde at man skaper musikk når man spiller låter av andre.

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Å spille alene er som å onanere. Å spille med andre er som å pule. Det er mye fetere å pule enn å onanere.....

Var på jam med noen totalt ukjente en gang for et par år tilbake. Det var første gang jeg var komfortabel med å spille låter ved å se på fingerne til de andre. Det var kun fordi vi har spilt masse coverlåter de siste 6-7 åra og som du sier kjenner man etterhvert igjen endel mønstere. Det eneste man trenger å passe på er de gangene det kommer noe uventet. Skulle ønsket jeg gjorde dette for 20 år sia, men men................ hadde jeg visst det jeg vet idag hadde jeg pult mye mer for 20 år sia også, ha ha ha ha..................

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Å spille alene er som å onanere. Å spille med andre er som å pule. Det er mye fetere å pule enn å onanere.....

Var på jam med noen totalt ukjente en gang for et par år tilbake. Det var første gang jeg var komfortabel med å spille låter ved å se på fingerne til de andre. Det var kun fordi vi har spilt masse coverlåter de siste 6-7 åra og som du sier kjenner man etterhvert igjen endel mønstere. Det eneste man trenger å passe på er de gangene det kommer noe uventet. Skulle ønsket jeg gjorde dette for 20 år sia, men men................ hadde jeg visst det jeg vet idag hadde jeg pult mye mer for 20 år sia også, ha ha ha ha..................

En veldig treffende metafor du bruker her.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Nå får man priser inkludert MVA til Norge i nettbutikken. Ingen fortollingsgebyr lenger, kun frakt opp til et visst beløp. Ved retur etc slipper man hassle med å søke returnert mva osv da de har en norsk adresse som betjener dette.
    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.