Web Analytics
Jump to content

Forskjellen mellom musikere


Munnspiller

Recommended Posts

Hei! Jeg vil dele med dere noen tanker jeg har gjort meg og jeg er interessert i aa hoere deres meninger.

Jeg anser meg selv om en relativt dyktig musiker. Jeg vet det er mange der ute som er mye bedre enn meg og jeg har mye aa laere, men jeg kan spille og skape god musikk og jeg forstaar hva jeg gjoer. Men det er en ting som ofte faar meg til aa tvile paa mine egenskaper. Jeg er utrolig daarlig paa aa laere meg andre sin musikk, men paa den andre siden saa er jeg ganske dyktig paa aa skape musikk. Det er ikke vanskelig for meg aa sette meg ned og lage en helt ny sang som er relativt fengende. Jeg snakker ikke om aa bare spille noen tilfeldige akkorder, men aa sette sammen en interessant akkordprogresjon med en groovy bass linje og en fengende melodi. Jeg har ogsaa et godt oere naar det kommer til jamming.

Jeg har venner som er utrolig dyktige paa aa plukke opp sanger, men det virker som om de mangler noe naar det kommer til den kreative delen av musikk. Skapningen.

Er det slik at man er god paa det ene eller det andre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det går utelukkende på interesse. Er du genuint interessert i å lære deg andres musikk, så fikser du det, og tar det lettere for hver gang du prøver deg på en låt.

Det å være kreativ gjelder også i aller høyeste grad når du spiller andres låter. Du skal skape god musikk med andre musikere. Dette krever ofte mer av deg som musiker enn det å sitte på rommet og lage akkordprogresjoner og riff.

Link to comment
Share on other sites

Skriver musikk sjøl, jammer greit og tar relativt lett nye låter jeg ikke har hørt før, men er ingen stor musiker. :) Har en kompis som er utrolig dyktig på alt og mestrer omtrent alle aspekter innen musikk. Savner i grunnen å være dyktig på et instrument, men får ta til takke med vokal og tekstskriving som min største styrke.

Link to comment
Share on other sites

The Beatles hadde visst nok 400 coverlåter innabords,

og det så ikke ut til å hemme dem noe særlig da de begynte å skrive låter sjøl.

Jeps, Hendrix spilte i andres band i mange år før han dro til London i '66. Van Halen var coverband og spilte 250 gigs i året i flere år før de gav ut VH1.

Men av egen erfaring seg jeg også nå at jeg nok har undervurdert verdien av å spille coverlåter lenge. Det er noe med vokabularet som utvider seg for hver nye låt man lærer og det er aldri noen ulempe å ha et stor vokabular ass. Så det eneste rådet jeg snart sitter igjen med til folk er lær låter og spill dem med band. Så sier folk "jammen jeg har ikke no band". Well, da får du lære deg å lage band også ass.

Oppskrift band:

1 - finn 2-3 tvilsomme typer

2 - samle dem sammen i en tvilsom kjeller

3 - lær dere noen tvilsomme låter

4 - spill noen tvilsomme konserter

5 - repeter 1-4

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oppskrift band:

1 - finn 2-3 tvilsomme typer

2 - samle dem sammen i en tvilsom kjeller

3 - lær dere noen tvilsomme låter

4 - spill noen tvilsomme konserter

5 - repeter 1-4

Haha...så sant så sant

Ikke få tvilsomme typer jeg har spilt med oppigjennom årene. Dophuer som møter opp med klinkekuleøyer og våpen på øvinga, andre med mer eller mindre grad av alkoholproblemer, suicidale folk....idet hele tatt _akkurat_ slik mytene skal ha det til at råkknroll livet utarter seg :D Om disse har skrevet legendarisk musikk, er vel en annen sak....

Når det kommer til krappy øvingslokaler: Ene øvingslokalet var et lager med murgulv og store porter til å kjøre lastebiler gjennom, ikke isolert eller noenting. På vinterstid var det mange minus der inne, og vi måtte spille med hansker for ikke å fryse på oss neglesprett. Andre lokaler har hatt store fukt og muggproblemer, noen har vært på størrelse med et gjennomsnitts toalett, det ene HADDE faktisk et toalett montert inn i ene hjørnet...and so on...

Det værste er egentlig rom som en deler med mange andre hvor alle går på turnus med øvingstidene. Aldri har jeg vært borti at så mye har blitt stjælt eller ødelagt :(

Link to comment
Share on other sites

Det med sjangerfortrolighet og allsidighet er jo et par elementer her, og det får man ved å spille covere i forskjellige sjangere. Jeg har faltisk opplevd å skulle jamme sammen med noen som hadde et par plateutgivelser på baken, men ikke hadde sjans til å følge med i tregrepslåter. Selv om man ikke har hørt eller kan en bestemt låt, kan man greie å følge greit med hvis man har et lite snev av sans for hvilken akkord som kommer etter A i ei tregrepslåt. Til og med låter med både 4 og 5 akkorder også.

Jeg tillater meg også å hevde at man skaper musikk når man spiller låter av andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillater meg også å hevde at man skaper musikk når man spiller låter av andre.

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Å spille alene er som å onanere. Å spille med andre er som å pule. Det er mye fetere å pule enn å onanere.....

Var på jam med noen totalt ukjente en gang for et par år tilbake. Det var første gang jeg var komfortabel med å spille låter ved å se på fingerne til de andre. Det var kun fordi vi har spilt masse coverlåter de siste 6-7 åra og som du sier kjenner man etterhvert igjen endel mønstere. Det eneste man trenger å passe på er de gangene det kommer noe uventet. Skulle ønsket jeg gjorde dette for 20 år sia, men men................ hadde jeg visst det jeg vet idag hadde jeg pult mye mer for 20 år sia også, ha ha ha ha..................

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Å spille alene er som å onanere. Å spille med andre er som å pule. Det er mye fetere å pule enn å onanere.....

Var på jam med noen totalt ukjente en gang for et par år tilbake. Det var første gang jeg var komfortabel med å spille låter ved å se på fingerne til de andre. Det var kun fordi vi har spilt masse coverlåter de siste 6-7 åra og som du sier kjenner man etterhvert igjen endel mønstere. Det eneste man trenger å passe på er de gangene det kommer noe uventet. Skulle ønsket jeg gjorde dette for 20 år sia, men men................ hadde jeg visst det jeg vet idag hadde jeg pult mye mer for 20 år sia også, ha ha ha ha..................

En veldig treffende metafor du bruker her.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.