Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt ny på gitar, hjelp ?


DahPain

Anbefalte innlegg

Nice, likte den sisste der :P Tar sikkert turen innom 4Sound imorgen da, Men synes hodet var veldig skjevt, har på en måte favorisert Schecteren allerede :P Men det er jo greit å prøve noe, før du bruker 2500 kr på det :P

Og det er faktisk viktig da, uansett hvor uviktig det kan syntes å være. Hvis ikke du blir glad av å se på øksa di, blir det vanskelig å bli glad i den... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

t er faktisk viktig da, uansett hvor uviktig det kan syntes å være. Hvis ikke du blir glad av å se på øksa di, blir det vanskelig å bli glad i den... ;)

Skjenner den ja, men kanskje de har en gitar som er ganske "lik" Schecteren da? Jeg får se imorgen, eventuelt spøøre de på 4sound :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gitar i samme prisklasse som er halvakustisk, og dermed også gir (litt) lyd uten forsterker:

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=725196&artno=104995

Jeg har en sånn selv som nr. 2-gitar, og beholder den først og fremst pga. lyden, som er veldig fleksibel, fra mykt jazzete til crunchy rockete med vreng.

Den ser ikke akkurat så veldig metal ut, men er spillemessig og lydmessig en utmerket rockegitar i sin prisklasse, og litt av en klassiker. Prøv i butikken uansett hva du velger, for de billige gitarene kan variere mye i spillbarhet og intonasjon (hvor godt justert de er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å høre på velmente råd. Men det er du selv som bestemmer. Jeg angret allerede på vei ut av butikk at min første gitar ble stratocaster. Når Van Halen var det jeg ønsket å spille så ble det feil uten humbucker, floyd rose og bare 21 bånd. Selvsagt begynte jeg å mase om penger til å kjøpe den gitaren jeg VIRKELIG ønsket meg. Familie og venner var ikke veldig forståelsesfull at jeg, som akkurat hadde fått ny gitar, skulle kjøpe enda en. Gitar nr2 (som jeg egentlig regner som min første) ble Ibanez, med floyd, humbucker og 24 bånd. Du verden hvor mye spilleglede jeg fikk med den. Og jeg "ødela" den ganske raskt ved å flytte og bytte pickups, skifte og endre elektronikken osv. Under senga hjemme ligger en blå metallic ibanezkropp med striper, klistremerker, tape, brennmerker, neglelakk (ser ut som blod fra pickups), masse hull, preget av laaange øvinger og morsomme spillejobber.

De beste av rimelige metalgitarer jeg har prøvd i det siste er Schecter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Dere får meg unnskyldt, alle som er uenige med meg, men jeg syntes trådstarter får mye merkelige råd her nå.

Når man er helt ny på et instrument, så starter man med et egnet nybegynnerinstrument, og lærer seg grunnleggende ting, først. Når man behersker det, kan man begynne å jobbe med sjangere.

Skal man lære seg å kjøre mc, så starter man ikke med de verste. Skal du lære å seile så starter man ikke i en 50 fots havseiler. Skal man bli jagerflyger så starter man i en liten 2-seter med propell. Skal man ta lappen så starter man ikke i et vogntog... eller??

Skal man lære seg å spille fiolin, så starter man ikke med å velge om det skal være en Stradivarius eller ei Hardingfele. Man starter med en enkel fiolin. Skal man lære seg å spille saxofon, så starter man med en helt grei allround tenorsax. Skal man lære seg å spille bass, så starter man med en enkel straight 4 strengs tradisjonell bass, ikke en 5 strengs fretless. Osv osv.

En nybegynnergitar behøver hverken FR eller 24 bånd. Den skal bare være såpass lettspillt at man kan lære seg de grunnleggende grep, åpne grep og barregrep, kordrekker osv. Man kan jo ikke spille en dritt uten å lære seg dette først.

Og om man absolutt må ha noe med mikker på, før man engang vet om man kommer seg over de første kneikene, ja så er vel det beste tipset det som er servert av Toralfsan... En slik gitar er det også lett å selge igjen, når du evt. kommer deg til "metall-alderen" og er klar for ei metalløks. Da vet du også mye mer om hva du vil ha..... :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det grunnleggende er da motivasjon. La ungdommen få kose seg med metalgitar uten å måtte pine seg gjennom "det grunnleggende". Viser det seg at man blir flink og motivert til å øve så følger det andre med.

Ok. La meg snu litt på det da... Dersom noe upstarts tror at det er bare å kjøpe seg ei egnet øks, og så trene en skvett, og lære seg noen grep hos kompisen, for deretter å låte som sine forbilder, så blir det kanskje ganske bratt nedtur. Det er den "skjeve" oppfatning jeg prøver å balansere litt. Man starter ikke i mål, for å si det slik ;)

EDIT; Dette er ikke for å drepe motivasjon, men for å bidra til at den beholdes og forsterkes gjennom spilleferdigheter...

Endret av Tommern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, har litt hodepine, så jeg har ikke helt tatt meg tid til å skrive tilbake. Jeg lurer på om jeg går for Schecteren.

Det virker som en god all-a-round gitar, med ikke alt for mye dilldall.

Jeg vet at det ikke bare er til å sitte en dag, uke, eller i det hele tatt måned, så er du verdensmester i gitar.

Jeg har jo selfølgelig drømmer og mål, men jeg er jo realist så.. :P (Gjerne litt feil ord når jeg tenker på det :P)

Anyway, jeg har sykt mye fritid, så det passer jo også ganske bra, jeg lærer ganske fort også, så jeg for håpe jeg får en god start.

Jeg har ganske mye erfaring med "musikk" fra før av, og vil si jeg er ganske kreativ, så jeg har nok ikke noe problem med å finne mine egne rifs and so on.

(Ble litt mye skryting her :P) Men uansett, noen som har erfaring med Schecteren?

Endret av DahPain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen snarvei. Det må masse øving til. Mange oppoverbakker, og noen nedoverbakker innimellom. Det fine med en akustisk gitar er at du ikke så lett kamuflerer når du spiller dårlig. Den er avslørende, og derfor gir den deg hjelp til å lære ordentlig. Men for all del, du trenger ikke være "utlært" for å ha det gøy og spille låter.

Hør litt på topp gitarister som spiller akustisk. Eric Clapton Unplugged, en del av det akustiske til Jimny Page i Led Zeppelin, en del odde Hendrix-innspillinger og mye annet. Flere metal-gitarister (og -bassister) er skolerte klassiske musikere som kan faget fra bunnen.

Det tar tid å komme dit. Mange av oss kommer aldri dit. Og underveis er det mye mer motiverende å spille ting du virkelig får til. Derfor er det bedre å spille enkle ting "reint", med nøyaktighet og sikkerhet. Det lærer du best ved å høre hver tone du spiller, på en gitar som ikke "spiller på egenhånd".

Det er også en egen opplevelse å nyte gitarenes rene egentone. Vreng er lett nok å få til, det kan låte tøft. Men spiller du bare med vreng lærer du garantert langsommere. Been there, done that. Og tro meg, jeg vet hvordan det er å lære langsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen snarvei. Det må masse øving til. Mange oppoverbakker, og noen nedoverbakker innimellom. Det fine med en akustisk gitar er at du ikke så lett kamuflerer når du spiller dårlig. Den er avslørende, og derfor gir den deg hjelp til å lære ordentlig. Men for all del, du trenger ikke være "utlært" for å ha det gøy og spille låter.

Hør litt på topp gitarister som spiller akustisk. Eric Clapton Unplugged, en del av det akustiske til Jimny Page i Led Zeppelin, en del odde Hendrix-innspillinger og mye annet. Flere metal-gitarister (og -bassister) er skolerte klassiske musikere som kan faget fra bunnen.

Det tar tid å komme dit. Mange av oss kommer aldri dit. Og underveis er det mye mer motiverende å spille ting du virkelig får til. Derfor er det bedre å spille enkle ting "reint", med nøyaktighet og sikkerhet. Det lærer du best ved å høre hver tone du spiller, på en gitar som ikke "spiller på egenhånd".

Det er også en egen opplevelse å nyte gitarenes rene egentone. Vreng er lett nok å få til, det kan låte tøft. Men spiller du bare med vreng lærer du garantert langsommere. Been there, done that. Og tro meg, jeg vet hvordan det er å lære langsomt.

Takk for veldig bra svar! :) Kanskje jeg kan klare å presse inn en akustisk gitar inn i budsjettet, for å lære meg det grunnleggende på den, å få inn grepene osv. Men hva om man ikke vrenger en elgitar, kan ikke det også gå? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om man ikke vrenger en elgitar, kan ikke det også gå? ;)

Absolutt. Men er du sikker på at du som førstegitar vil ha en gitar som MÅ ha strøm? Mange akustiske har også pickup, og kan kobles til forsterker. Du kan få mye moro ut av det mens du lærer. Etter en tid er du kanskje klar for å gå veien videre med andre musikere, og da er det fint å ha en akustisk i bakhånd, selv om du kjøper en "rock-/metal-gitar". Grunnen til at jeg foreslo å se på en Epiphone dot 335, er at den er litt av begge deler. En klassiker, som det aldri er flaut å komme med. Og jeg fant et eksemplar som var virkelig bra til prisen. Både spillemessig og lydmessig. Det finnes flere av dem.

Du har fått flere forslag til gitarer som er OK til en rimelig pris, prøv dem selv i butikk, og gjerne sammen med folk som KAN gitar (ikke wannabes som ser mest på utseende og selv ikke kan så mye). Det jeg ikke ville gjort, var å slå til på sånne 1000-kroners gitarer - hverken elektriske eller akustiske. Det er dyr peisved og isenkram uten vrakpant. Gode akustiske koster gjerne litt mer enn spillbare elektriske, men for 2500 kan du få mye bra brukt, både akustisk og elektrisk. Men også de bør prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Men er du sikker på at du som førstegitar vil ha en gitar som MÅ ha strøm?

Huff, du gjør det litt vanskelig for meg her :P Ja, jeg føler nesten at jeg må det, noe av greia med å få gitar er at jeg skal spille en venn som skal kjøpe trommer, og vi er begge metalfan, og har lyst å jamme, blir litt drit å komme med en akustisk da.. Føler at jeg kommer til å gå på en smell uansett hva jeg velger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste gitaren man har, er den man spiller på.

Den beste elgitaren for en som har spilt en stund, er ikke en bra gitar hvis den som skal spille på den lar den stå på stativet eller ligge i gigbagen, selv om den snusfornuftig sett er et "bedre" nybegynnervalg.

Kan ikke skjønne annet enn at den Scheckteren er et greit valg. Den har ikke flytende bro, noe som kan være et slit hvis man som nybegynner synes det er vanskelig nok å stemme gitaren, og før man lærer seg å justere den. Som nybegynner vil man gjerne spille gitar, og ikke lære seg å justere gitarer..

Har trådstarter lest den store elgitarguiden? Det bør du gjøre, den finner du på forsiden av forumet. Den er ikke perfekt, men du kan garantert veldig mye mer om gitarer og gitartyper hvis du leser den.

Jeg er ikke uenig i noen av de som har postet før, men det er nå engang slik at det å velge sin første gitar i større eller mindre grad handler om hva man synes ser tøft ut i speilet på gutterommet. Sånn er det bare. For noen er det så viktig at en "ukul" gitar blir lagt vekk, altså en gitar man ikke spiller på. Det er en dårlig gitar for den som har kjøpt den.

Noen er så bitt av basillen at de lærte seg å spille på bestemors gamle kassegitar som mest egnet seg som eggedeler, andre må ha noe som er litt kulere. Det er ikke noe feil i det.

Jeg har lært opp noen hundre nybegynnere, og vet at det som er aller lettest å komme i gang på, er en nylonstrenger. God plass, enkel å ta i bruk, ingen ledninger, knotter, knapper og ting, den er flyttbar og så videre. Men så har det seg slik at visebølgen er over, og hvis målet er å ikke gå lei etter to måneder, er kanskje en litt kulere gitar et bedre valg. Regn med at du må lære deg mer på en gang, at det er vanskeligere å ta grep, at du får sårere fingertupper, det kan ta noe lenger tid før du har lært din første sang, men det viktige er å holde motivasjonen oppe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.