Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med stemming av gitar


Metalhead92

Anbefalte innlegg

Jeg har en svart Gibson Les Paul studio gitar som blir ustemt bare jeg ser på den omtrent.

Hver gang jeg har stemt den og jeg slår an en akkord eller spiller et riff blir den ustemt med en gang.

Det er alltid g-strengen som er problemet,de andre strengene er stemt helt perfekt.

Hva kan være årsaken til at dette skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% at strengen henger i oversadelen. Strengevinkelen på D og G på LP er en aldri så liten designfeil. Prøv å stemme opp, dra i strengen rett opp og stem opp igjen. Gjenta til strengen er stabil. Holder da strengen stemminga (uten bends) er det nok oversadelen. Når du bender strengen, drar den seg sannsynligvis ut av stemming, men drar du den etterpå rett opp vil den gå tilbake.

Anbefaler at noen med sadelfiler kan se på oversadelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% at strengen henger i oversadelen. Strengevinkelen på D og G på LP er en aldri så liten designfeil. Prøv å stemme opp, dra i strengen rett opp og stem opp igjen. Gjenta til strengen er stabil. Holder da strengen stemminga (uten bends) er det nok oversadelen. Når du bender strengen, drar den seg sannsynligvis ut av stemming, men drar du den etterpå rett opp vil den gå tilbake.

Anbefaler at noen med sadelfiler kan se på oversadelen.

Har lagt merke til at stemmeskruen til g-strengen ser litt bøyd ut, kan det ha noe med saken å gjøre?

Men kanskje best jeg tar den med til musikkbutikken å lar han som jobber der se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle strengene?

jaja det er vel kanskje tid for å skiftre strenger snart uansett.

Du trenger ikke ta strengene helt av! Bare løfte dem opp og til siden så du får tilgang til hakket i oversadelen der strengen normalt ligger. Når du har vært over med blyanten legger du strengene tilbake i hakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er lenge siden du har skiftet strenger, kan det rett og slett være det som er problemet. Ellers er det som nevnt en kjent metode å legge litt blyant "bly" i oversadelsporene. Det smører slik at strengen ikke henger i sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er lenge siden du har skiftet strenger, kan det rett og slett være det som er problemet. Ellers er det som nevnt en kjent metode å legge litt blyant "bly" i oversadelsporene. Det smører slik at strengen ikke henger i sporet.

Jeg tror det er et par måneder siden jeg skiftet sist.

Men jeg skal prøve me blyant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med strengene er korrekt montert. Har fått "reparasjoner" som ble løst med strengefestekurs…

Selvfølgelig også en mulig feilkilde. Strenger som er satt på og tvunnet hundre ganger i en ball rundt strengestolpen har lett for å oppføre seg rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.