Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar til progrock


3rl3nd

Anbefalte innlegg

hallo!

jeg har begynt så smått å se på en ny gitar, det er mest på grunn av jeg har begynt å spille litt mer progrock. jeg ønsker meg litt mer lyd slik som Transatlantic, Rush, The Flower Kings, Genesis, osv. akkuratt nå har jeg en stratocaster. men jeg vil ha en gitar med humbucker.

tenker også å bytte ut Vox ac15c1 med en Hughes & Kettner tubemeister 18...

jeg har sett litt på PRS custom 24 og hollow body, og litt på Gibson es-335

men jeg vurdere om jeg skal beholde stratocasteren. så en gitar til rundt 7-8k hadde vært rimelig. men om jeg selger stratocasteren kan jeg bruke 6-7k mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stratocaster er vel kanskje den mest allsidige gitaren som finnes.

Setter du en HB i bridge tror jeg du skal ha det meste dekket.

Likevel er nytt utstyr alltid kjekt!

SG er undervurderte som allsidige, jeg hadde kanskje valgt den om jeg skulle ha en allrounder til litt tyngre prog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligner du Ferrari og F-16 med LP og SG? Esel og Volvo Amazon, tenker jeg!

Strat og SG er vel mer som Supermarine Spitfire.. De er desidert flottest, startet hele greien og bare erfarne piloter får fly dem.

Men til sakens kjerne.

Music Man Silhouette eller en Axis SS er kanskje kult å se på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig god spredning på banda du har ramset opp, både i lyd og tid men få deg en dobbelneck Shergold eller Rick så er du i det minste i Rutherford-gata. :)

Alex Lifeson har nærmest parkert PRS`ene til fordel for sin gamle (og nye CS-varianter) av ES-355 og LP All Axess.

Roine Stolt har jeg sett med alt fra Parker til en rimelig stygg PRS-ish sak? (Jet guitars?)

Mitt tips er at du kommer fryktelig langt med en ES-type eller LP (som min favorittprogger Robert Fripp :) )

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at du kommer fryktelig langt med en ES-type eller LP (som min favorittprogger Robert Fripp :) )

Og der kom fasiten! Er en LP god nok for Fripp så er den god nok for alle andre. Steve Hackett er vel også en ivrig LP-bruker. Kan vel nevne at Adrian Belew fra King Crimson får gode og progressive lyder ut av en stratocaster, så det burde jo gå an det også :)

Så får jeg vel legge til at den progressive rocken er så eklektisk at det ikke finnes noen regler for hva slags gitar man skal bruke. Alt er lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CU24 er nevnt. I dette prisleiet ville jeg heller se på en Suhr Pro Modern om du ønsker 24 bånd. Med SSV (neck) og SSH+ (bridge) kan den brukes til det meste. Blant de første Pro Modern-modellene var det også en med en ML-singlecoil i midten, men jeg tror man må bla opp for en custom for å få HSH nå. Personlig ville jeg også foretrekke kropp i mahogni fremfor basswood, men det er vel også forbeholdt custom-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.