Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EP: Pigeon Lake I: Mindrape


Christopher S

Anbefalte innlegg

Ang. bassdissonansen er det nok planlagt, dog skjønner jeg veldig godt at et ikke faller i smak hos alle.

Also; For de som er interessert, anbefaler jeg å høre mer enn én låt, da det er seks andre som følger etter introen. Virker som om mange her baserer sin feedback på den første låta, som tross alt kun er en intro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en kar jeg kjenner, han fortalte meg følgende: "Kan jeg få litt bass i monitor", spurte han lydmannen, "jeg kan ikke høre meg selv?" Svaret var "Hva skal du med det? Det er ingen andre som hører på deg,heller".

Det er like greit å la keyboardisten gjøre det med venstrehånda?

Hva publikum hører og bassisten hører er to forskjellige ting. Det at bassisten trenger å høre seg selv i monitor er så han selv skal høre hva han spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bassdissonansen er det nok planlagt, dog skjønner jeg veldig godt at et ikke faller i smak hos alle.

Also; For de som er interessert, anbefaler jeg å høre mer enn én låt, da det er seks andre som følger etter introen. Virker som om mange her baserer sin feedback på den første låta, som tross alt kun er en intro.

Hørte på kanskje 4 eller 5 låter. Syns gitaren var for høy i alle de. Utifra trommene så hørtes de litt tørre / spinkle og svake ut. Prøv å legg på litt mer reverb og en limiter på dem så de får mer trøkk.

Og bass lyden bør dere bruke mye tid på. Prøv å få den til å gjøre gitarlydene kraftigere og fremheve trommene mer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette gjort i studio? Jeg synes det er fryktelig sånn spinkel og skjærende lyd på hele lydbildet. Enten det eller så er det utrolig lav bitrate på opptaket. Man får liksom den "sildre" lyden som hvis en mp3 låt har lav bitrate og hz. Er liksom ikke noe trøkk i det. Helt flatt og spinkelt. Litt vanskelig å høre, men det høres ut som om trommene er i et annet rom eller tatt opp med helt andre mikrofoner og har en annen hz enn de andre instrumentene. Hvordan tromme lyden er kan faktisk forandre hele lydbildet også.

Å finne god lyd (lyd man selv er fornøyd med) kan ta mange år. Og husk å skru med øra og ikke øynene.

Det er også viktig å ta pause i skruinga / mixinga og få et friskt perspektiv. Det kan være lurt med jevne mellomrom å skru på en låt fra et band du syns har veldig bra lyd og prøve å skru seg inn mot dette.

Endret av tomandre81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si annet enn jeg er fullstendig uenig med deg, og lurer på hva slags høyttalere du har lyttet på?

KRK Rokit 6 høytalere og Sony mdr-605 headset. Merket det ekstra når jeg switchet fra din låt til andre mp3 låter jeg hører på (disturbed, threat signal, chimaira, gamle metallica etc.).

Er mer trommelyden det merkes på. Når den kommer inn så syns jeg det meste blir ganske skarpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk!

I tillegg; lydbilder kan man diskutere til det tyter ut av øya. Det er også snakk om en førsteutgivelse, en EP - ikke en profesjonelt bearbeidet CD. :)

Førsteinntrykket er viktig. Riktig det du sier om smak og behag, men personlig så ville jeg ikke ha gitt det ut slik lyden er nå. Ville brukt mye lenger tid på lyden før jeg ga det ut. Er faktisk ubehagelig å høre på slikt lydbildet er nå. Et brød kan se fint ut, men hvis det smaker vondt er alt forgjeves. Med andre ord: Sangene deres er så bra at de fortjener mye bedre lyd.

Synes du også bør være mer mottakende til kritikk. Hvis noen kritiserer deg så svarer du liksom "er HELT uenig", som om du bare lukker øra. Og hvis noen gir ros så er det "ååhh hjertelig TUSEN takk".

Er også litt merkelig at du ikke merker eller hører dette selv. Men noen folk kan jo ikke skru / mixe for 5 øre, så hadde jeg vært deg hadde jeg latt flere høre på dette, kanskje noen folk som virkelig kan mixe. De hadde nok kommet med mange bra idéer som kunne hjulpet dere. Personlig tror jeg hovednøkkelen for god lyd hos dere nå ligger kun i trommene. Trommene kan forandre hele lydbildet toalt.

Hvis jeg hadde hørt låtene dine slik de er nå hadde jeg aldri giddi å betalt for dem. Men hvis låtene dine hadde hatt grom lyd hadde jeg nok kjøpt hele skiva fordi låtene er bra, vokalen er bra og riffene ganske gromme.

Samme som når jeg hørte Death Magnetic Metallica i platebutikken: Var clipping gjennom alle låtene, lydbildet var altfor sterkt og skarpt og ubehagelig og gitarlyden forferdelig. Endte med ikke kjøp pga. lyden.

Sier man dette til metallica fanboys vil man bli møtt med "helt uenig" og folk som sier de ikke hører clippingen. De som ikke hører clippingen på Death Magnetic kan null om mxing / lyd. En grei pekepinne for å finne ut om noen har nogenlunde peil ;)

Hvis du vil: Send meg trommeopptakene, gitaropptakene og bass opptakene så kan jeg vedde for at jeg vil klare å få fetere lyd og du vil bli positivt overrasket. Du må sende meg helt uredigerte / umixede opptak da.

Endret av tomandre81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.