Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass-gitarer mot kulden


simenandreas

Anbefalte innlegg

Hey! Som student har jeg nå bassene mine på soverommet i Oslo. Det begynner å bli ganske kaldt om nettene nå. Og jeg lurer litt på hvordan gitarene blir påvirket av kulden ettersom jeg sover med vinduet oppe? Går det greit med temperatur rundt 0 grader for en bass? Hva kan i verste fall skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey! Som student har jeg nå bassene mine på soverommet i Oslo. Det begynner å bli ganske kaldt om nettene nå. Og jeg lurer litt på hvordan gitarene blir påvirket av kulden ettersom jeg sover med vinduet oppe? Går det greit med temperatur rundt 0 grader for en bass? Hva kan i verste fall skje?

To ting vil skje: Strenger og trussrod vil trekke seg sammen på grunn av kulden (og dermed endre stemming og intonasjon), og treverket vil bli påvirket av endret temperatur og fuktighet (det vil nok også trekke seg litt sammen, dog ikke like merkbart som strenger og trussrod). Jeg ville ikke anbefalt det.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noen krise. Folk har oppbevart instrumentene sine slik i årtier. Det verste som kan skje, er at man må justere dem litt oftere enn ellers. Uansett, 0 grader på soverommet!?! Det var da voldsomt kaldt også det da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det vil neppe påvirke instrumentet særlig på permanent basis, men grunnen til at jeg ikke anbefaler å gjøre det, er fordi at det er viktig for øretreningens del å alltid spille på et instrument som er korrekt stemt og intonert. Det er problematisk med et instrument som er i et miljø med varierende temperatur. Nå er vel kanskje jeg litt i overkant nazi på sånt, men det er nå mitt syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det vil neppe påvirke instrumentet særlig på permanent basis, men grunnen til at jeg ikke anbefaler å gjøre det, er fordi at det er viktig for øretreningens del å alltid spille på et instrument som er korrekt stemt og intonert. Det er problematisk med et instrument som er i et miljø med varierende temperatur. Nå er vel kanskje jeg litt i overkant nazi på sånt, men det er nå mitt syn på saken.

Hva skal man gjøre hvis man har spillejobber ganske ofte, det er vinterkaldt, og man faktisk må ha med seg instrumentet i bagasjerommet på bilen, i lasterommet på bussen, eller baki en henger?

Unnskyld at jeg sier det, men det der blir på grensen til overproblematisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunsten er å la instrumentet akklimatisere seg i det rommet det skal brukes, i kassa, så lenge som mulig. Kulde i seg selv er ikke noe problem, men for kjapp oppvarming kan gjøre instrumentet litt ustabilt. Jeg har dog aldri opplevd at det har vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det er noe å trakte etter, så er det oppvarmingen som er det største problemet, som Audun er inne på. Stabil temperatur er flotte saker.

Noen sverger til kasser når det gjelder oppbevaring, og det er fint, fordi det beskytter gitarer fra tissende dyr, fulle gjester som tråkker her og der, og så videre. Det er ikke noe magisk med kasser eller tykke gigbager, men de sørger for, som Germaniumkid påpeker, at endringene skjer langsommere. Det er lurt å ta med seg, men å oppbevare gitaren i et miljø som ikke svinger veldig, er lurt.

Når det er sagt, er moderne gitarer laget slik at de tåler normale fuktighets- og temperaturvariasjoner. Det hele ender vel opp i å bruke fornuft. Ikke sett gitaren din inn i det rommet som svinger mest i temperatur og fuktighet. Det er i tillegg eksemplarvariasjoner, noen gitarer tåler store variasjoner uten problemer, mens andre er mer vare på endringer.

Så som ofte, det finnes ingen enkel fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hvis du har det varmt nok til at du sjøl greier å sove der, er det neppe noen fare. Mht temperaturer under null, kommer det an på bassen. En gammal tung skikkelig USA-Fender vil neppe påvirkes av kulde. Brukte en slik en mye et halvt års tid i studietida. (ble tilbudt å kjøpe den billig, HVORFOR slo jeg ikke til?!?!...grrrmmmfff....)

Bassen jeg har på profilbildet er heller ikke kuldefølsom. So far so good.

Så har jeg to uoriginale jazzbasser, bl.a. en Squier. De tåler IKKE å overnatte i bilen vinterstid. Da "går de opp i bru" og må tines og justeres i lange baner før de blir spillbare...huttetu....

ja jeg ser at noen råder deg til å oppbevare dem i koffertene sine, det ækk'e dumt.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.