Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass-gitarer mot kulden


simenandreas

Anbefalte innlegg

Har en bass med graphite-hals, den blir ikke ustemt samme hvaslags tempraturer jeg utsetter den for. Og etter jeg fikk ny trussrod i Rickenbackeren min så er den sinnsykt stabil den og (Men den bor uansett i kassen når jeg ikke bruker den.) Strengene skal ikke kulde/varme ha så mye å si på, tror det er større sjangse for at de hadde vært lenge nok på bassen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man gjøre hvis man har spillejobber ganske ofte, det er vinterkaldt, og man faktisk må ha med seg instrumentet i bagasjerommet på bilen, i lasterommet på bussen, eller baki en henger?

Unnskyld at jeg sier det, men det der blir på grensen til overproblematisering.

Effekten av det varierer jo sterkt, alt etter hva slags bass og strenger man har. Poenget mitt var vel egentlig at man bør la være om man kan. Bassen tar jo ikke skade av det (ikke med en gang, hvertfall), men strengene trekker seg sammen, og det vil påvirke bassen som et system. Hvor mye det er kan man alltids diskutere, men det har vært merkbart på flere av bassene jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du er inne på, Audun, så går det jo som regel bra. Men jeg har også vært borti tilfeller der det ikke har gått bra.

Gitarens største fiende er ikke kulde, men varme. Det er verre å la den ligge i bilen en solskinnsdag enn å la den ligge der om vinteren.

Har man en varm gitar, og slenger den i skaphengeren som holder 20 minus, vil det som regel gå helt greit. Henter man den inn igjen, og røsker den ut av kassa med en gang i et lokale som holder 25 pluss, er man ganske rå. En god vane er å hente inn gitarene først, la de ligge i bag/kasse, og så åpne disse, og så til slutt, så sent som mulig, ta de ut. Jeg har selv sett basshalser som hadde passet best som propell på veteranfly fordi de gikk rett fra 20 minus til 25 pluss, uten noe rutine på det. Lakk og lim sprakk så det knaket. Jeg har da også sett folk gjøre det uten at det har spilt noen rolle i det hele tatt. Det blir litt som bilbelte. Man bruker det, og har rutinen, selv om det er ganske bortkastet. Man vet aldri når man plutselig "får betalt" for sin gode vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg skjønner jo det, og det er selvsagt greit å være så forsiktig som mulig. Men er det slik at man er uttøvende musiker, må man faktisk ta sjansen på at gitarer og basser blir utsatt for både kulde og varme. Slik er det bare, og jeg gidder ikke tenke veldig mye over det annet enn at jeg naturligvis lar instrumentet varmes opp eller avkjøles så sakte som mulig.

Jo, det kan skje ting med instrumenter som er ute på veien, men den sjansen må man faktisk ta. Alternativet er jo å kun sitte hjemme og spille, og for all del, det er da ikke noe galt i det hvis det er det man vil.

Ellers kan man jo ha alle sine dyrere instrumenter liggende i kasse hjemme i stabil temp og luftfuktighet og kjøpe seg noe ræl og ta med ut, men det er da ikke noe moro det heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som bilbelte. Man bruker det, og har rutinen, selv om det er ganske bortkastet. Man vet aldri når man plutselig "får betalt" for sin gode vane.

Meget bra sagt. Jeg vil heller være litt petimeter uten å "få betalt" for det, enn å ikke være det, og bli latt i stikken. Kommer vel litt med ingeniørterritoriet, tenker jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det vil neppe påvirke instrumentet særlig på permanent basis, men grunnen til at jeg ikke anbefaler å gjøre det, er fordi at det er viktig for øretreningens del å alltid spille på et instrument som er korrekt stemt og intonert. Det er problematisk med et instrument som er i et miljø med varierende temperatur. Nå er vel kanskje jeg litt i overkant nazi på sånt, men det er nå mitt syn på saken.

Tja. Med all respekt Orph;

det er sikkert bra for musikalsk læring generelt at instrumentet er rent, men du vil ikke få dårligere gehør av å spille på en sur bass, og hvis du vil gå inn for å trene opp intonasjonsgehøret tror jeg konkrete øverutiner vil være en mye større faktor enn at bassen er ren i alle båndene. Det er viktig for alle musikere å holde instrumentene sine i orden, men akkurat det er ikke den viktigste grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Med all respekt Orph;

det er sikkert bra for musikalsk læring generelt at instrumentet er rent, men du vil ikke få dårligere gehør av å spille på en sur bass, og hvis du vil gå inn for å trene opp intonasjonsgehøret tror jeg konkrete øverutiner vil være en mye større faktor enn at bassen er ren i alle båndene. Det er viktig for alle musikere å holde instrumentene sine i orden, men akkurat det er ikke den viktigste grunnen.

Jeg tåler at folk kritiserer ytringene mine ;)

Jeg vil vel kanskje moderere den opprinnelige uttalelsen min: Dersom et instrument ikke er satt opp skikkelig, vil det fort høres jævelig ut i mixen. Det er selvfølgelig det viktigste: At en A er en A for alle som spiller.

At det er konstruktivt for læringen at instrumentet er satt opp skikkelig bør vel være hevet over enhver tvil ;) Men jeg skal være enig i at det ikke er det viktigste aspektet for en som har spilt en stund.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.