Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny amp ferdig... (ombygd)


Anbefalte innlegg

Har nettopp gjort en ny amp sånn ca ferdig, tenkte det kanskje kunne være litt interessant med litt nerdebilder...

Ampen er litt Slash-inspirert, dvs. pre-amp og tonestack er basert på SIR #36/#39 (ut fra diverse tråder på Metroamp) og power-amp er basert på Marshall 2061x men med EL34 (Cathode biased). Utgangseffekten ligger på ca 30-35W. Mulig eg slenger inn en choke med tid og stunder, men inntil videre låter det relativt fint egentlig...

Får vel snekre en kasse til den også, må vel bli snakeskin-tolex på denne tenker jeg :-P

post-10223-0-31289400-1344288368_thumb.j

post-10223-0-69059800-1344288375_thumb.j

Endret av Jostein Steinsland-Hauge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiligt bygg ! B)

Hva er den lille potten (uten knott) som står ved siden av preamprøra til ?

...hehe, den er ikke koblet inn for øyeblikket. Brukte den til gain nr 2 under byggingen, men har nå koblet inn ett dual 1M pot til både gain 1 og 2... litt mindre fleksibelt men det fungerer fint. Og siden chassiset har litt begrenset plass så er det litt greit med begge gain på samme pot.

Edit: Kunne egentlig kjørt en fast resistor der "gain 2" sitter (mellom 2. og 3. gain-stage), men det fungerer såpass bra med dobbelt pot at det får bli slik. Tenker eg også lager en bypass-switch for 2. og 3. gain-stage slik at pre-ampen også kan kjøres litt reinere, blir vel ca som en moddet bright plexi-kanal. Hadde det vært litt mere ledig plass inni chassiset kunne jeg også benyttet siste halvdel av det ene preamprøret til en ekstra kanal... vel, får bli neste prosjekt.

..og takk for hyggelige tilbakemeldinger forresten :)

Endret av Jostein Steinsland-Hauge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt tid til å gjøre skikkelige lydklipp, men her er et kjapt jeg ordnet i kveld... Verken spilling eller lyd er tipp-topp, men det er nå en liten smakebit på hva denne ampen har å by på. Det står fortsatt litt diverse godt brukte "overskuddsrør"/testrør i den og det er sikkert rom for litt tweaking ellers også. Volum på ca kl 11, bass på kl 1, mid og treble på kl 2 og gain på ca kl 2... master på fullt. Den ene kanalen er en SM57 (den med mest mellomtone, husker ikke om det er høyre eller venstre.. hehe) og den andre er en billig TSM mt87 (som ofte fungerer forbausende bra på close-mikking av gitar). kabinettet er et Marshall 1922... antageligvis med G12T, men jeg har ikke giddet å sprette det opp for å sjekke :) For de som måtte være interessert så er gitaren en Gibson Les Paul Junior med humbucker i bridge (Seymour Duncan Custom Custom).

...og etter å ha sett utallige amptester (modifiserte Marshalls) på youtube så MÅTTE jeg selvsagt kjøre det første riffet i klippet.. hehe :P

Edit... lurer litt på om jeg har føkket opp høyre/venstre-delingen som jeg skrev om lengre oppe under bouncingen, men jeg får kjøre ut litt bedre lydfiler når jeg får tid.

Endret av Jostein Steinsland-Hauge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I og med at dette bare er en prototype har jeg tenkt litt videre... hva med en switch som går fra 1 til 3 gainstages i pre-ampen. Dvs. 1 gainstage = 1987/1959, 2 gainstages = 2203/2204 og 3 gainstages = Slash-mode... Merkingen bør jo da være f.eks 1967, 1977 og 1987... det er nok ikke plass til en footswitchekrets i dette chassiset så det er kanskje mere en studio-amp, men hva tror folket? Er dette noe som kan være kjekt å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Eg har omsider hatt litt tid til å bygge om denne ampen... har lagt til choke (10H), skifta til større utgangstrafo (tipper den yter ca 40-50W, men har ikkje målt enno), eg har laga switchbar pre-amp slik eg fabla om her tidligere (1,2 eller 3 gainsteg), switchbare bright caps på første gainsteg (1nf - ingen - 330pf), skifta litt komponnenter til andre verdier spesielt i andre og tredje gainsteg, justerbar bias, switchbar cathode bypass-kondensatorer i tredje gainsteg (0,47uf/1.8K eller 4,7uf/1.8k) og post PI master volume (på baksida)... thats about it... og, ja, mulighet for diodeklipping etter andre gainsteg (eg veit mange korksniffere prinsipielt hatar akkurat dette, men kor mange av dei har ikkje diodeklipping i pedalene sine?? jepp.). Diodeklippinga er switchbar - symmetrisk - av - usymmetrisk omtrent som i "silver jubilee". Det vert sjøvsagt ein god del drop i volum med klippinga på (spesielt symmetrisk).

Eg har fortsatt ikkje laga frontpanel og kabinett, men det kjem så snart eg slår meg til ro med oppsettet. Innmaten bærer sterkt preg av mykje endringar etter opprinneleg plan og såleis litt dårleg plass/rot i chassis.

amp_front.jpg

amp_innside.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.