Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min første bass


Eclipse

Anbefalte innlegg

På ett fuktig nachspiel i Hemsedal (ikke mange gode historier begynner på den måten) for ett drøyt halvt år siden takket jeg visstnok ja til å spille bass i det som er mitt nåværende band. Som gitarist solgte jeg skamløst sjelen min til den mørke side, men begynner nå å finne meg til rette med tykkere strenger, mørkere toner og null dametekke.

Til nå har jeg lånt en bass, en Ibanez PG1 (http://www.ibanezbas...ss-guitar/1635/), som signaturbassen til Paul Gray i Slipknot. Selv om den er god å spille på ønsker jeg å skaffe ett eget instrument. Mistenker også at lyden i denne er mer tilpasset mørk, nedstemt metall (Noe mine ører også sier meg).

Vi spiller hard rock. Er ute etter lyd ala Foo Fighters, Audrey Horne. Begge bassistene i disse bandene spiller meg bekjent Fender Precision bass og slik jeg har forstått er dette en bass som er noe som ligner en bransjestandard innen hardrock (?). Tenkte noe ala denne (http://www.sound1.co...Produkt_ID=5996).

Noen som kan gi meg noen gode råd og tips? Gjerne noe brukt. Vil en Precision låte radikalt forskjellig fra Ibanez'en jeg nå spiller på?

Endret av Eclipse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en ganske fersk bassist, men det er riktig som du sier at Fenders basser (både Precision og Jazz-modellene) er som bransjestandarder å regne.

Det er en fet bass du lenker til, men jeg er sikker på at du kan få en god arbeidshest med god tone mye rimeligere enn den. Brukt skal det være mulig å få noe bra til 4000 og oppover.

Det er også noe som heter preferanser. Jeg ville stukket innom en musikkinstrumentforretning og prøvd en P-bass og en J-bass fra Fender. Da kan du finne ut hva DU foretrekker. Det skal FØLES bra også.

Her er et par kjøp jeg tipper er gode fra finn:

http://www.finn.no/f...nnkode=35867024

http://www.finn.no/f...nnkode=36328970

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker den du spiller på nå kan du kikke etter Ibanez ATK som er "standard"-modellen av Paul Grays signaturbass. Du kan se på Musicman basser også, siden ATK er laget for å ligge litt i samme gata som dem. Musicman Stingray kan du nok få fra 7-8K på bruktmarkedet.

Men jeg vil absolutt anbefale Fender også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-bass er veldig digg. Jeg har en selv, en gammel en laga i Japan. Har covra en del sanger (spilte i coverband) og den passet utmerket til det meste. Spilte en del hardrock (blant annet FF) men ellers alt fra dubstep-cover i Drop C til La Bamba. :) Ellers er jo også MusicMan (som nevnt over) veldig kule basser med mye muligheter. Hvis du skal kjøpe en bass som koster litt så er jo det meste bra. Velg noe du liker å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et tips :)

Yamaha BB-serien er skikkelige, solide basser i Fender-ånd til veldig fine priser. Finner du en Japan-produsert er det gull (jeg tør påstå det er omtrent samme kvalitet som USA-Fender), men sånn generelt er det aldri feil med Yamaha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke skal ha Fender P- eller J-bass, så er jo alternatiivene flere.

Jeg er glad i Cort-bassen min, og det er mange som synes Cort lager bra basser. Det er også slik at Fender faktisk bruker Cort for å lage noen av Squier-bassene. Går man opp et nivå fra de rimeligste basisseriene til Cort så får man instrumenter som gir mye for pengene. Vil man ha en litt spesiell, men god bass, så kan man forsøke en Curbow...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Spector jeg skulle ha kvittet meg med med, den låter helt konge, ikke så mye annet å si om det :P meget lettspilt, dritfet rockebass

Når det var King ov hell som spilte med Audrey Horne så brukte han en Stingray tror jeg, men om du ikke liker lyden i ATK'en, så er ikke en stingray veldig langt unna lydmessig, så jeg vil tro at det egentlig ikke er helt for deg. Mendel bruker i hovedsak Lakland Glaub basser etter det jeg kan se (modellert etter 60'talls Fender Precision basser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en sjeldent god bass til salgs på forumet akkurat nå, ser jeg. Yamaha Attitude LTD-II

Det er egentlig en Fender Precision på steroider, vanvittig godt bygget og helt hinsides god lyd. Fender customshop-nivå til en latterlig lav pris. Har eid en LTD-II selv, og det er en av de beste bassene jeg noensinne har satt fingra i. Hadde jeg vært gira på å spille for tiden hadde jeg tatt'n sjæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kjøpt meg en rocke/metal-bass ville jeg gått for en Warwick eller Spector. De låter veldig brutalt med litt av action! Ellers funker j-bass og p-bass til det meste! Synes personlig p-bass kan låte litt for varmt for rockemusikk hvis ikke du kjører litt hard steve harris fingerstyle :)

Her en noen syke basstoner fra en Warwick, Musicman, Yamaha og G&L

http://www.youtube.com/watch?v=1KgeCNJK6s0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fykj så dass bass låter når det skal gå så sinnsykt fort. Bare flaff flaff, click og fart. Bass er og blir fint opp til et visst tempo syns jeg, etter det blir det bare stygg og grøtete lyd.

Endret av Dellers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fykj så dass bass låter når det skal gå så sinnsykt fort. Bare flaff flaff, click og fart. Bass er og blir fint opp til et visst tempo syns jeg, etter det blir det bare stygg og grøtete lyd.

Hmm, Jeg digger metal med en bass som klirrer og slår litt. Det er nok en veldig personlig greie om man liker det eller ikke har jeg forstått. Kan jeg få spørre om hvor lenge du har spilt bass? Eller om du egentlig er gitarist?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bassist ja. Spilt i drøyt 5 år tror jeg, og har det per nå som hovedinstrument. Litt klirr er greit (kan vanskelig unngås uansett), men går det fort nok blir det bare flaff flaff etter mine ører. Det høres stygt og uryddig ut for min del, delvis fordi instrumentet ikke er lagd for fart som en gitar og delvis fordi de som spiller så fort ikke har en teknikk som tillater at det vil høres bra ut (det første vil jo nødvendigvis gjøre at det andre slår inn for de fleste). Og ja, jeg liker mye metal som sådan, men må innrømme at jeg som regel henter bassinspirasjon fra andre steder. For ordens skyld kan jeg like sinna toner veldig godt, men ikke denne ekstreme flaff-flaffen.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.