Web Analytics
Jump to content

Min første bass


Eclipse
 Share

Recommended Posts

På ett fuktig nachspiel i Hemsedal (ikke mange gode historier begynner på den måten) for ett drøyt halvt år siden takket jeg visstnok ja til å spille bass i det som er mitt nåværende band. Som gitarist solgte jeg skamløst sjelen min til den mørke side, men begynner nå å finne meg til rette med tykkere strenger, mørkere toner og null dametekke.

Til nå har jeg lånt en bass, en Ibanez PG1 (http://www.ibanezbas...ss-guitar/1635/), som signaturbassen til Paul Gray i Slipknot. Selv om den er god å spille på ønsker jeg å skaffe ett eget instrument. Mistenker også at lyden i denne er mer tilpasset mørk, nedstemt metall (Noe mine ører også sier meg).

Vi spiller hard rock. Er ute etter lyd ala Foo Fighters, Audrey Horne. Begge bassistene i disse bandene spiller meg bekjent Fender Precision bass og slik jeg har forstått er dette en bass som er noe som ligner en bransjestandard innen hardrock (?). Tenkte noe ala denne (http://www.sound1.co...Produkt_ID=5996).

Noen som kan gi meg noen gode råd og tips? Gjerne noe brukt. Vil en Precision låte radikalt forskjellig fra Ibanez'en jeg nå spiller på?

Edited by Eclipse
Link to comment
Share on other sites

Jeg er også en ganske fersk bassist, men det er riktig som du sier at Fenders basser (både Precision og Jazz-modellene) er som bransjestandarder å regne.

Det er en fet bass du lenker til, men jeg er sikker på at du kan få en god arbeidshest med god tone mye rimeligere enn den. Brukt skal det være mulig å få noe bra til 4000 og oppover.

Det er også noe som heter preferanser. Jeg ville stukket innom en musikkinstrumentforretning og prøvd en P-bass og en J-bass fra Fender. Da kan du finne ut hva DU foretrekker. Det skal FØLES bra også.

Her er et par kjøp jeg tipper er gode fra finn:

http://www.finn.no/f...nnkode=35867024

http://www.finn.no/f...nnkode=36328970

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Hvis du liker den du spiller på nå kan du kikke etter Ibanez ATK som er "standard"-modellen av Paul Grays signaturbass. Du kan se på Musicman basser også, siden ATK er laget for å ligge litt i samme gata som dem. Musicman Stingray kan du nok få fra 7-8K på bruktmarkedet.

Men jeg vil absolutt anbefale Fender også :)

Link to comment
Share on other sites

P-bass er veldig digg. Jeg har en selv, en gammel en laga i Japan. Har covra en del sanger (spilte i coverband) og den passet utmerket til det meste. Spilte en del hardrock (blant annet FF) men ellers alt fra dubstep-cover i Drop C til La Bamba. :) Ellers er jo også MusicMan (som nevnt over) veldig kule basser med mye muligheter. Hvis du skal kjøpe en bass som koster litt så er jo det meste bra. Velg noe du liker å spille på.

Link to comment
Share on other sites

Nok et tips :)

Yamaha BB-serien er skikkelige, solide basser i Fender-ånd til veldig fine priser. Finner du en Japan-produsert er det gull (jeg tør påstå det er omtrent samme kvalitet som USA-Fender), men sånn generelt er det aldri feil med Yamaha.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke skal ha Fender P- eller J-bass, så er jo alternatiivene flere.

Jeg er glad i Cort-bassen min, og det er mange som synes Cort lager bra basser. Det er også slik at Fender faktisk bruker Cort for å lage noen av Squier-bassene. Går man opp et nivå fra de rimeligste basisseriene til Cort så får man instrumenter som gir mye for pengene. Vil man ha en litt spesiell, men god bass, så kan man forsøke en Curbow...

Link to comment
Share on other sites

Har en Spector jeg skulle ha kvittet meg med med, den låter helt konge, ikke så mye annet å si om det :P meget lettspilt, dritfet rockebass

Når det var King ov hell som spilte med Audrey Horne så brukte han en Stingray tror jeg, men om du ikke liker lyden i ATK'en, så er ikke en stingray veldig langt unna lydmessig, så jeg vil tro at det egentlig ikke er helt for deg. Mendel bruker i hovedsak Lakland Glaub basser etter det jeg kan se (modellert etter 60'talls Fender Precision basser)

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en sjeldent god bass til salgs på forumet akkurat nå, ser jeg. Yamaha Attitude LTD-II

Det er egentlig en Fender Precision på steroider, vanvittig godt bygget og helt hinsides god lyd. Fender customshop-nivå til en latterlig lav pris. Har eid en LTD-II selv, og det er en av de beste bassene jeg noensinne har satt fingra i. Hadde jeg vært gira på å spille for tiden hadde jeg tatt'n sjæl.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt meg en rocke/metal-bass ville jeg gått for en Warwick eller Spector. De låter veldig brutalt med litt av action! Ellers funker j-bass og p-bass til det meste! Synes personlig p-bass kan låte litt for varmt for rockemusikk hvis ikke du kjører litt hard steve harris fingerstyle :)

Her en noen syke basstoner fra en Warwick, Musicman, Yamaha og G&L

http://www.youtube.com/watch?v=1KgeCNJK6s0

Link to comment
Share on other sites

Fykj så dass bass låter når det skal gå så sinnsykt fort. Bare flaff flaff, click og fart. Bass er og blir fint opp til et visst tempo syns jeg, etter det blir det bare stygg og grøtete lyd.

Edited by Dellers
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fykj så dass bass låter når det skal gå så sinnsykt fort. Bare flaff flaff, click og fart. Bass er og blir fint opp til et visst tempo syns jeg, etter det blir det bare stygg og grøtete lyd.

Hmm, Jeg digger metal med en bass som klirrer og slår litt. Det er nok en veldig personlig greie om man liker det eller ikke har jeg forstått. Kan jeg få spørre om hvor lenge du har spilt bass? Eller om du egentlig er gitarist?
Link to comment
Share on other sites

Er bassist ja. Spilt i drøyt 5 år tror jeg, og har det per nå som hovedinstrument. Litt klirr er greit (kan vanskelig unngås uansett), men går det fort nok blir det bare flaff flaff etter mine ører. Det høres stygt og uryddig ut for min del, delvis fordi instrumentet ikke er lagd for fart som en gitar og delvis fordi de som spiller så fort ikke har en teknikk som tillater at det vil høres bra ut (det første vil jo nødvendigvis gjøre at det andre slår inn for de fleste). Og ja, jeg liker mye metal som sådan, men må innrømme at jeg som regel henter bassinspirasjon fra andre steder. For ordens skyld kan jeg like sinna toner veldig godt, men ikke denne ekstreme flaff-flaffen.

Edited by Dellers
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.