Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefal meg en loddestasjon


Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå ser jeg jo at alt inkludert kommer dette til å koste 1300kr, så da kan man kanskje like godt kjøpe en Hakko fx-888 her http://www.emagentur...=173&ItemID=238 for 1500kr og spare seg bryet :)

Ville nok gjort det ja. Brukt mye Hakko på tidligere arbeidsplasser, og det er ingenting å frykte fra den kanten. Solide saker og på ingen måte noe dårligere enn Weller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel bare å utbreie min offtopic- svar om Clas- loddestasjonen, men likevel. Jeg synes det er relevant informasjon.

Etter mye slit og mas, har jeg rotet meg rundt til å finne fram temperaturmåleren min, en som går til 1300 grader C

Det er nok ikke noe som vil få en labratorietekniker til å slippe ut tungen i begjær, men det virker om om målingene er greie nok. Kokende vann klokker inn på 100 grader.

Jeg satte Clas- loddebolten til 400 grader, la på en god "glob" av loddetinn, og målte i tinnet. Innstilt temp var som sagt 400 grader, og "read"- temperaturen var det samme. Kontrollmåleren fortalte meg at den reelle temperaturen var 247 grader. Ikke rart jeg har hatt problemer med lodding, det er knapt nok varmt nok til å smelte loddetinn. Både "set" og "read" var på samme nivå, men flere hundre grader feil.

Så gjorde jeg den samme øvelsen med en Havstar 868. Det er en stasjon som har både bolt og varmluft, og jeg satte den opp til 400 grader. Både varmluft og loddespiss, utstyrt med en god klyse loddetinn, klokket inn på 350 grader. Greit nok at det er lavere enn forventet, men temperaturmåleren ble kjøpt på Biltema, og jeg gir ærlig talt blaffen i temperaturen, så lenge jeg kan lodde uten å slite. Fra mitt ståsted, som ikke er avhengig av presise tempaeraturer for ikke å ødelegge komponenter, så må det være noe feil med Clas- bolten. selv på "full pupp", kommer den ikke over 250 grader.

Noen har antydet slitasje, og det er en betimelig innvending, men så lite som jeg har brukt den, tviler jeg på den teorien.

Sum- CO har sluttet å selge denne. Hvis noen ønsker å overta som reservedel, inkludert tre fulle sett med loddespisser, så send meg en PM. Regner med at du betaler porto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.