Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke bass strenger bruker du?


Soundmannen

Anbefalte innlegg

Litt intrisert i å vite hvolke bass strenger dere bruker! Fins jo mange forselige merker og tykkelser der ut og blir fort kåstbart å skal prøve alle! også intresert i å vite hvilke man blør styre unna!

jeg selv bruker elixir 105-55

Endret av AlexFossum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt ganske eksklusiv på Dunlop Nickelplated steel (Bruker Dunlop til det meste av "accessories" egentlig), selvom jeg vurderer å gå over til Stainless Steel på Rickenbackeren for å få den litt mer aggresiv.. Men jeg trives på nickelplated, de føles gode mot fingrene, har en klar, punchy lyd og varer en god stund. Ikke er de dyre heller.

Jeg har vært gjennom min del med strenger og er egentlig ganske fornøyd med å ha noen som funker til alt jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ZOG 4-String Bass Nickel Roundwound på vanlig bass med bånd. Det er et sett med progressiv tension, hvilket betyr at desto dypere strenger, desto strammere. De kommer ikke med oppgitt tykkelse, men her er det jeg målte med digitalt skyvelær:

1. streng (G): .040

2. streng (D): .055

3. streng (A): .080

4. streng (E): .120

For fretless har jeg bestilt et custom sett GHS Precision Flats Flatwound Bass i tykkelser 45-60-80-106, noe som skal være temmelig balansert tension. Håper og tror de vil fungere, men dette gjenstår å se. Jeg kommer uansett ikke til å gå for roundwound på fretless. Standard-settet som satt på da jeg kjøpte fretless-bassen har etter min mening en alt for stram D-streng, noe som gjorde at jeg så meg nødt til å gå for custom sett. For fretless tror jeg balansert tension kan fungere bedre enn proressiv.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Gjest Tommy Hagen

Jeg bruker D'addario XL .45.65.80.100 og .50.70.85.105, D'addario Chromes flat wound .50.70.85.105, D'addario short scale .45.65.80.100. og LaBella flat wound .50.65.80.100, alt etter hvilken type bass det er.

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tja kommer an på hva du vil ha. .

Har liksom inntrykk at det er to hovedlinjer:

1: mest mulig crispy lyd med mye topp/bånn og lite mellomtone. Egentlig et det samme typen som funker til heavy metal og funk/slapping. Bortsett fra at slappere foretrekker tynnere strenger enn metalbassistene sjølsagt

Der gjelder strenger med rund vikling av rustfrtt stål. Men mange synes det er litt for mye av det gode, og jeg har inntrykk av at flere foretrekker nickelwound-strenger med litt rundere topp. Sjøl er jeg kraftig betenkt over å bruke et så giftig og allergiframkallende metall...

Sjøl har jeg akkurat skaffa meg et sett med kobolt-strenger som er enda mer crispy og sparker enda mer enn rustfritt stål. Men de var dyre og jeg aner ikke aner ikke hvor lenge de varer.

2: "varm" lyd a la Motown/ James Jamerson og stort sett alle plater fram til rundt 1980. Der er det flatwound som er greia. Flat vikling rundt kjernen, Ikke noe "growl" eller noe topp, men et punchende mørk tone. Jeg tipper de varer lenge, da.

Så har du disse med nylon-coating. Da får du basslyd a la "Fjellvettregelmusikkken" på tv eller som bassen til Paul Mc Cartney på "Abbey road"

Sjøl synes jeg det er godt at det finnes noe for en hver smak:-)

Ja jeg får bare ønske lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.