Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stratocaster, telecaster deluxe eller telecaster deluxe thinline?


Jonni

Anbefalte innlegg

Hvis noen her inne får en bridge-pickup til å låte som en neck-pickup skal jeg jaggu gå baklengs fra Trondheim til Oslo.

Du har bridge pickup, og du har "wimp pickup". Bridge låter best i de fleste sammenhenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel gi litt støtte til MrHåvard her. En pup i bridge kan aldri låte like fyldig som en i neck. Det ligger vel i plasseringens natur, type fysisk lov....

Forøvrig vil vel trådstarters spørsmål best kunne besvares av om han vil ha trem eller ei..... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Byljer: jeg skal på ingen måte påstå at alle gitarer med kun en pickup låter dritt, men ikke noe tess etter min mening. Jeg har gått ut med at jeg påstår hardnakket at clean bør spilles I neck. Og det er noe jeg kommer til å mene til jeg går I graven. Og nei, jeg har ingen gitarer med kun en pickup; hagstrømen har to digge humbuckere, og straten har to SCer og HB I bridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Byljer: jeg skal på ingen måte påstå at alle gitarer med kun en pickup låter dritt, men ikke noe tess etter min mening. Jeg har gått ut med at jeg påstår hardnakket at clean bør spilles I neck. Og det er noe jeg kommer til å mene til jeg går I graven. Og nei, jeg har ingen gitarer med kun en pickup; hagstrømen har to digge humbuckere, og straten har to SCer og HB I bridge.

Jeg spiller clean med bridge. Synes det låter bedre enn neck, men det er selvsagt avhengig av hvilken amp du har og hvordan den stilles inn.

Joda, jeg vet at Hagstrømen har brukbare pups. Jeg bare kødda litt med deg ;) Men, humbucker i bridge på en Strat???? Kjøp heller en Les Paul Junior :P Humbucker på Strat blir helt feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg jo fullt klar over. Men man tar det man får. Gitaren koster ikke en dritt uansett, fikk den til jul en eller annen gang. Men er enig i at en Strat bør ha tre SCer!

Men er også fullt klar over at om man har en HB i bridge kan man gå over i litt tyngre saker. Ikke det at en SC ikke sparker ifra seg, men man får mye mer trykk i bunn ved bruk av HB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan snakke om at det blir så allsidig som du bare vil, men du mister også singelcoil-lyden i bridge, sånn er det bare.

Jeg har sagt det før, men står på at man får like mye twang med kombinasjonen av posisjonen 4/5 enten det er to singelcoiler eller kombinasjon av humbucker og singelcoil. Singelcoilen i straten som sitter i bridge, låter dritt for seg selv. Ser ingen grunn til å prioritere det framfor en humbucker. Låter tynt rett og slett.

Valget er enkelt: H-S-S. Et ekstra gir, minst dobelt så alsidig og låter fortsatt som ekte Strat, om ikke bedre.

Endret av OsloGutten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, selv er jeg avhengig av strat bridge/middle for cleanlyd, og det låter aldri det samme med en humbucker i bridge, låter ikke autentisk for meg.

Og hør på EJ-videoen jeg linket til lenger opp, sololyden der er strat bridge, og det låter alt annet enn tynt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ikke noe fasit på dette. Det handler om hva som spilles, hvem som spiller, hva slags amp, hvordan lyd stilles, og hele sjabanget. B)

Men én ting er jeg overbevist om ; Hvis SC i bridge på Strat låt rein dritt, så hadde nok ikke Fender fortsatt å lage den slik i tiår etter tiår. ... :unsure:

Når det er sagt, så vil ikke jeg ha det.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.