Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stratocaster, telecaster deluxe eller telecaster deluxe thinline?


Jonni

Anbefalte innlegg

Har to gitarer, en Gibson SG special og en Brian May Red Special. Skal en tur til USA i sommer, og har lyst på ny gitar. Har sett litt på en American Stratocaster, en Telecaster deluxe 72' og telecaster deluxe thinline. Har noen der ute noen meninger om dette? Vil gjerne ha en litt annen lyd en den jeg allerede har, men klarer ikke helt å bestemme meg hvilke av disse tre jeg skal velge. Er åpen for andre forslag og. Spiller mest blues, men også litt rock (typisk Queen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid litt vanskelig å få svar på sånne type spørsmål da du generelt kommer til å få subjektive svar. Jeg ville gått for en Strat, fordi jeg synes det er en veldig allsidig og god gitar. Det du burde gjøre er jo å teste ut en bunch med gitarer dersom du har muligheten til det, for å finne ut hva du liker å spille på og hva du synes låter best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarer med bare en pickup er bare bullshit etter min mening. Bortkasta penger. Har en kamerat som er forelsket i sin Gibson LP junior, men jeg ser ikke greia. Låter jo totalt dritt med en tynn SC-i bridge. Noe annet med neck, men man låser seg veldig til en type lyd. Ikke ute etter å kutte struper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarer med bare en pickup er bare bullshit etter min mening. Bortkasta penger. Har en kamerat som er forelsket i sin Gibson LP junior, men jeg ser ikke greia. Låter jo totalt dritt med en tynn SC-i bridge. Noe annet med neck, men man låser seg veldig til en type lyd. Ikke ute etter å kutte struper :)

For det første, hadde du åpnet linken og sett etter hadde du sett at det var en hot rod.

For det andre, å mene at LP Jr. låter dritt er bare tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit greit greit, trekker tilbake den der. Det jeg mente var at en gitar med kun en pickup er fryktelig lite allsidig! Mye kjekkere å ha flere! Grunnen til mitt "hat" mot Junior er at jeg engang måtte spille clean med den. Det var forferdelig. Nesten så jeg begynte å gråte av gremmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit greit greit, trekker tilbake den der. Det jeg mente var at en gitar med kun en pickup er fryktelig lite allsidig! Mye kjekkere å ha flere! Grunnen til mitt "hat" mot Junior er at jeg engang måtte spille clean med den. Det var forferdelig. Nesten så jeg begynte å gråte av gremmelse.

Da spilte du på feil amp, og brukte ikke volum og tonekontroll. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller aldri clean i bridge. Av den enkle grunn at jeg ikke synes det blir pent, rett og slett. Men det er min mening. En sildrende, varm cleanlyd bør etter min mening komme fra en SC i neck/mid posisjon. Andre skal selvfølgelig må spille clean i bridge så mye de måtte orke, til døden skiller dem av om De vil, men jeg hater det. Vel, "å hate" er kanskje å uttrykke seg svært misvisende. Å foretrekke er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller aldri clean i bridge. Av den enkle grunn at jeg ikke synes det blir pent, rett og slett. Men det er min mening. En sildrende, varm cleanlyd bør etter min mening komme fra en SC i neck/mid posisjon. Andre skal selvfølgelig må spille clean i bridge så mye de måtte orke, til døden skiller dem av om De vil, men jeg hater det. Vel, "å hate" er kanskje å uttrykke seg svært misvisende. Å foretrekke er en annen sak.

Sjekk ut Eric Johnson, 99% av hans cleanlyd er bridge/middle. Og Allan Holdsworth, kun bridge humbucker, låter gull.

En gitar med en pickup er ikke mer allsidig enn man gjør det til. Er man kreativ så er det ingen hindring.

Endret av Amund Blix Aaeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten har en P90 den store fordelen at den klarner opp og låter singlecoil som den jo også er, når du trekker ned volumet på gitaren.

På fullt er det minst like mye trøkk i en P90 som i en typisk PAF-bøkker.

Sånn sett syns jeg en P90 gitar mer allsidig enn en med bøkkere. Selv om den bare har en pickup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarer med bare en pickup er bare bullshit etter min mening. Bortkasta penger. Har en kamerat som er forelsket i sin Gibson LP junior, men jeg ser ikke greia. Låter jo totalt dritt med en tynn SC-i bridge. Noe annet med neck, men man låser seg veldig til en type lyd. Ikke ute etter å kutte struper :)

Tøffe ord fra en med Hagstrøm HJ-500 jazzgitar og Squier Strat....med singlecoils ;)

Jeg har kun en elektrisk fjøl igjen, og det er en ypperlig MiJ '52 Tele med USA Texas Special pickups. De har høyere output enn standard Tele pickups, og låter fett som faan! Jeg hadde en Les Paul Junior tidligere, og det er kanskje den gitaren jeg har hatt som har vært mest "rock'n roll" nettopp på grunn av en høyoutput P90, kun en tone og en volum. Hva mer trenger du egentlig?? Får du ikke feit lyd ut av den, er det amp'en eller deg selv det er noe feil med :P Har hatt Gibson Standard, Classic, Custom Shop '57 og '60......og muligens noen flere, men Junioren skilte seg ut med sin "no nonsense rock'n roll" attityd. Will buy again!

Til trådstarter, en American Vintage '52 i Butterscotch Blonde vil innfri de fleste krav for en Telefanatiker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.