Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjøloppbevaring


Heilage

Anbefalte innlegg

God morgen.

Jeg leser mye rundt om kring om den beste måten å ta hånd om gitarene sine på, med mye prat om luftfuktighet og temperaturer.

Saken er den at jeg bor i en ettroms, så jeg har åpent mellom der jeg sover og stua, og ergo også der hvor gitarene mine står. Jeg lufter om natta, noe som kan senke temperaturen i rommet, særlig om natta, og slike temperatursvingninger virker det som om de ikke har særlig godt av, fordi f.eks. endringer i luftfuktighet gjør at treverket utvider seg/trekker seg sammen.

For øyeblikket står gitarene ute i stativer, men i lys av dette, burde jeg kjøper hardcases til alle sammen? Hvor bekymret bør jeg egentlig være for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det el-gitarer eller akk.gitarer det er snakk om? Generelt sett har gitarer det best i kassa si når de ikke er i bruk, men på sommers tid, skal det i utgangspunktet mye til at det er noe problem.

Det som er verst, er hvis man bor i veldig kalde og tørre områder som f.eks. i innlandsnorge. Ligger gitarene i bil/henger e.l. i under 20 speik og blir tatt inn i et varmt lokale for å bli tatt rett ut av kassen, kan det potensielt skape problemer, så i de tilfellene bør man la gitarene varmes opp til romtemp i kassa før man tar dem ut. Dette gjelder spesielt kassegitarer. Disse kan det også være lurt å ha en luftfukter til på vinteren.

Det er altså egentlig ikke noe problem med temperatursvingninger så lenge det ikke er veldig bråe svingninger. Spesielt fra iskaldt til varmt så jeg tipper gitarene berger bra selv om du lufter om natta nå i sommerhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale å ha gitaren i en kasse.

Selv bor jeg i kollektiv, der jeg har absolutt alt av eiesakene mine på rommet, og der er det ofte varmt (øverste etasje i en blokk), så vikduet står åpent hele tiden.

Merker fort at det skjer endringer i intonasjon og generelle justeriner, f.eks blir gitarene en smule sur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarene er best beskyttet i kasse eller bag, men jeg liker nå og ha èn stående fremme til sånn småspillings :) Men den står alltid i stativ! En koffert er alltid en god investering hvis du vil passe på gullene dine - ikke er de så voldsomt dyre heller. Kommer langt med en tusenlapp.

Drasser du gitarene mye rundt (øving, jamming o.l) kan en godt polstra gigbag med gode skulderstropper også være kjekt. Da har du hendene frie til amp og pedalbrett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette dreier seg om både akustiske og elektriske gitarer.

Men det virker som om det beste hadde vært å ha dem i kasse. Jeg har allerede hardcase til en Les Paul og en Stratocaster, så det blir egentlig bare å kjøpe inn til den akustiske og til hver nye gitar.

Det er greit å finne ut av sånt før man investerer i flere stativer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tandbergern: Ikke ment sånn altså. Jeg bare tenkte at siden jeg kan få hardcase til de fleste gitarer for rundt 500kr fra Thomann, virker det som en ganske god løsning.

Hardcase er fint og flott helt til du skal gå rundt mye med instrumentet ditt. Da er en gigbag uvurderlig. En gitar har det fint og flott i en sånn også :)

Jeg ser poenget ditt, egentlig. Nå har jeg allerede hardcase til Strat og LP, og kassegitaren er vel mest følsom og burde ha luftfukter om vinteren, så da er jeg på en måte like langt. Nå er det veldig sjeldent jeg i det hele tatt tar med gitarene ut av huset, men man vet jo aldri hva fremtiden bringer. Gigbag til den akustiske har jeg allerede, men tviler på at den isolerer godt nok om jeg først trenger det.

Kanskje en universalbag eller to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få sagt at man trenger ikke å være helt hysterisk ifht. dette. Jeg har gitarer hengende på veggen i lange perioder for å ha de lett tilgjengelig, og det har stort sett ikke vært noe problem. En justering i ny og ned må man sannsynligvis regne med uansett, men man kan unngå litt støv og tildels "fading" av nitrolakk, på de gitarene som har det, ved å ha de i bag/kasse mesteparten av tida, hvis det er et mål i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alle gitarene mine stående i stua i Ultracases.

Noen gitarer må justeres innimellom, men Tyler og Suhr gitarene som jeg har flest av er veldig stabile og har aldri trengt justering.

Den rake motsettning var en EBMM Van Halen som trengte en omgang med trussroden omtrent en gang i uka på vinterstid, men disse er å kjent for å være litt værsyke.

Har ihvertfall ingen problemer med å annbefale å ha gitarer stående fremme, men det kommer litt ann på hvor stabile gitarene dine er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel kanskje gammeldags på dette, men om gitarene er så ustabile at de må være i kassa si når de ikke brukes, vil jeg ikke ha dem..

Mulig jeg er vrang på det, men jeg har ikke interesse av gitarer som kødder seg til med engang det blir litt klimaforandring.

Og ja, jeg skjønner at det er treverk og at det til en viss grad alltid vil være sånt, men det er store forskjeller på hvor stabile gitarer er ass.. Har jobbet i musikkforretning, så jeg vet hvilke gitarer som sliter med dette mer enn andre, dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har aller mest med miljøet gitarene blir oppbevart i. Jeg har innimellom lånt bort gitarer, og noen ganger fått igjen en gitar, sammen med et fårete blikk, " Jeg beklager, men gitaren har blitt helt rar".. Og det stemmer jo, når det skurrer i bånd og det klirrer og tuller. Som regel lar "feilen" seg fikse med fjorten dager i furtebua, der jeg tømmer ut et par liter vann i døgnet med luftfukter fra november til februar/mars.

Hardacase er sikkert fint, men det er da ikke noe magisk med den. Oppbevarer man gitaren i innlandet i et tørt rom, vil ikke en hardcase i seg selv produsere noe fuktighet, og da vil kassen i beste fall bare utsette prosessen med uttørking. Det er ikke slik at en hardcase "produserer" et brukbart gitarklima.. Den beskytter jo gitaren bedre mekanisk enn andre kasser, og det er jo fint, og har man mange som er makne, kan jo det se veldig stilig ut. Har jeg sett.

Som Debris er inne på, er det også stor forskjell fra gitar til gitar hvordan de oppfører seg. Noen varierer veldig, mens andre er stabile uansett temperatur og fuktighet.

På samme måte vil en gitar som er skikkelig satt opp være mer følsom enn en som ikke er det. For å overdrive, vil en "eggedeler" takle fuktighetsvariasjoner mye bedre enn en "gogitar" med "feriejustering" på 0.2mm på 12. bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.