Web Analytics
Jump to content

Fjøloppbevaring


Heilage
 Share

Recommended Posts

God morgen.

Jeg leser mye rundt om kring om den beste måten å ta hånd om gitarene sine på, med mye prat om luftfuktighet og temperaturer.

Saken er den at jeg bor i en ettroms, så jeg har åpent mellom der jeg sover og stua, og ergo også der hvor gitarene mine står. Jeg lufter om natta, noe som kan senke temperaturen i rommet, særlig om natta, og slike temperatursvingninger virker det som om de ikke har særlig godt av, fordi f.eks. endringer i luftfuktighet gjør at treverket utvider seg/trekker seg sammen.

For øyeblikket står gitarene ute i stativer, men i lys av dette, burde jeg kjøper hardcases til alle sammen? Hvor bekymret bør jeg egentlig være for dem?

Link to comment
Share on other sites

Er det el-gitarer eller akk.gitarer det er snakk om? Generelt sett har gitarer det best i kassa si når de ikke er i bruk, men på sommers tid, skal det i utgangspunktet mye til at det er noe problem.

Det som er verst, er hvis man bor i veldig kalde og tørre områder som f.eks. i innlandsnorge. Ligger gitarene i bil/henger e.l. i under 20 speik og blir tatt inn i et varmt lokale for å bli tatt rett ut av kassen, kan det potensielt skape problemer, så i de tilfellene bør man la gitarene varmes opp til romtemp i kassa før man tar dem ut. Dette gjelder spesielt kassegitarer. Disse kan det også være lurt å ha en luftfukter til på vinteren.

Det er altså egentlig ikke noe problem med temperatursvingninger så lenge det ikke er veldig bråe svingninger. Spesielt fra iskaldt til varmt så jeg tipper gitarene berger bra selv om du lufter om natta nå i sommerhalvåret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også anbefale å ha gitaren i en kasse.

Selv bor jeg i kollektiv, der jeg har absolutt alt av eiesakene mine på rommet, og der er det ofte varmt (øverste etasje i en blokk), så vikduet står åpent hele tiden.

Merker fort at det skjer endringer i intonasjon og generelle justeriner, f.eks blir gitarene en smule sur. :)

Link to comment
Share on other sites

Gitarene er best beskyttet i kasse eller bag, men jeg liker nå og ha èn stående fremme til sånn småspillings :) Men den står alltid i stativ! En koffert er alltid en god investering hvis du vil passe på gullene dine - ikke er de så voldsomt dyre heller. Kommer langt med en tusenlapp.

Drasser du gitarene mye rundt (øving, jamming o.l) kan en godt polstra gigbag med gode skulderstropper også være kjekt. Da har du hendene frie til amp og pedalbrett ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette dreier seg om både akustiske og elektriske gitarer.

Men det virker som om det beste hadde vært å ha dem i kasse. Jeg har allerede hardcase til en Les Paul og en Stratocaster, så det blir egentlig bare å kjøpe inn til den akustiske og til hver nye gitar.

Det er greit å finne ut av sånt før man investerer i flere stativer. :)

Link to comment
Share on other sites

Tandbergern: Ikke ment sånn altså. Jeg bare tenkte at siden jeg kan få hardcase til de fleste gitarer for rundt 500kr fra Thomann, virker det som en ganske god løsning.

Hardcase er fint og flott helt til du skal gå rundt mye med instrumentet ditt. Da er en gigbag uvurderlig. En gitar har det fint og flott i en sånn også :)

Jeg ser poenget ditt, egentlig. Nå har jeg allerede hardcase til Strat og LP, og kassegitaren er vel mest følsom og burde ha luftfukter om vinteren, så da er jeg på en måte like langt. Nå er det veldig sjeldent jeg i det hele tatt tar med gitarene ut av huset, men man vet jo aldri hva fremtiden bringer. Gigbag til den akustiske har jeg allerede, men tviler på at den isolerer godt nok om jeg først trenger det.

Kanskje en universalbag eller to?

Link to comment
Share on other sites

Må bare få sagt at man trenger ikke å være helt hysterisk ifht. dette. Jeg har gitarer hengende på veggen i lange perioder for å ha de lett tilgjengelig, og det har stort sett ikke vært noe problem. En justering i ny og ned må man sannsynligvis regne med uansett, men man kan unngå litt støv og tildels "fading" av nitrolakk, på de gitarene som har det, ved å ha de i bag/kasse mesteparten av tida, hvis det er et mål i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alle gitarene mine stående i stua i Ultracases.

Noen gitarer må justeres innimellom, men Tyler og Suhr gitarene som jeg har flest av er veldig stabile og har aldri trengt justering.

Den rake motsettning var en EBMM Van Halen som trengte en omgang med trussroden omtrent en gang i uka på vinterstid, men disse er å kjent for å være litt værsyke.

Har ihvertfall ingen problemer med å annbefale å ha gitarer stående fremme, men det kommer litt ann på hvor stabile gitarene dine er...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel kanskje gammeldags på dette, men om gitarene er så ustabile at de må være i kassa si når de ikke brukes, vil jeg ikke ha dem..

Mulig jeg er vrang på det, men jeg har ikke interesse av gitarer som kødder seg til med engang det blir litt klimaforandring.

Og ja, jeg skjønner at det er treverk og at det til en viss grad alltid vil være sånt, men det er store forskjeller på hvor stabile gitarer er ass.. Har jobbet i musikkforretning, så jeg vet hvilke gitarer som sliter med dette mer enn andre, dessverre..

Link to comment
Share on other sites

Dette har aller mest med miljøet gitarene blir oppbevart i. Jeg har innimellom lånt bort gitarer, og noen ganger fått igjen en gitar, sammen med et fårete blikk, " Jeg beklager, men gitaren har blitt helt rar".. Og det stemmer jo, når det skurrer i bånd og det klirrer og tuller. Som regel lar "feilen" seg fikse med fjorten dager i furtebua, der jeg tømmer ut et par liter vann i døgnet med luftfukter fra november til februar/mars.

Hardacase er sikkert fint, men det er da ikke noe magisk med den. Oppbevarer man gitaren i innlandet i et tørt rom, vil ikke en hardcase i seg selv produsere noe fuktighet, og da vil kassen i beste fall bare utsette prosessen med uttørking. Det er ikke slik at en hardcase "produserer" et brukbart gitarklima.. Den beskytter jo gitaren bedre mekanisk enn andre kasser, og det er jo fint, og har man mange som er makne, kan jo det se veldig stilig ut. Har jeg sett.

Som Debris er inne på, er det også stor forskjell fra gitar til gitar hvordan de oppfører seg. Noen varierer veldig, mens andre er stabile uansett temperatur og fuktighet.

På samme måte vil en gitar som er skikkelig satt opp være mer følsom enn en som ikke er det. For å overdrive, vil en "eggedeler" takle fuktighetsvariasjoner mye bedre enn en "gogitar" med "feriejustering" på 0.2mm på 12. bånd.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.