Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Maling av pedalbyggesett


Anbefalte innlegg

Jeg har satt igang bygging av noen byggesett fra Musikding og har malt dem med spraymaling jeg kjøpte på hobbybutikken Panduro, men ser at den er ikke så slitesterk. Hvilken maling er bra til å male pedaler med? Og kan jeg bruke en slags klarlakk jeg legger over malingen jeg allerede har brukt til å gjøre den mer slitesterk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan bruke klarlakk over. Hvis du ikke gjør noe veldig galt, vil pedalen også bli blankere, så lenge du ikke kjøper matt klarlakk. Klarlakken de selger på for eksempel Biltema er helt grei.

Det finnes mye bedre klarlakker, med de er da også dyrere, Det beste på sprayboks er 2k klarlakk, koster 300 kroner boksen, og hele boksen må brukes opp i løpet av 24 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvsagt en grov forenkling, men som TC har opplevd, så er Duplicolor og andre produkter et problem. Det er fordi Duplicolor er alkydbasert, etter det jeg husker. Det er det veldig få andre spraybokser som er.

Grunnen til at produsenter skriver slik, er i første rekke for å forsikre seg om at man ikke kan klage i de få tilfellene det ikke går. Trådstarter kan jo ta en prøv lakkering på undersiden av en boks hvis han er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også erfart at lakk fra forskjellige leverandører er en farlig kombinasjon.

Biltema er generelt dårlig lakk, men om man konsekvent bruker denne, får man ingen boblereaksjon.

Og siden lakken er dårlig, blir jo pedalene meget fort "vintage", og da stiger de jo også fort i pris ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, alle har sine egne krav, og da blir jo dette mye smak og behag. Jeg har for eksempel brukt Turtle sine lakkprodukter flere ganger, og har vært bedre fornøyd med det enn med Biltema.

Når man ikke vet hvor du bor, er det ikke så greit å vite om du kan velge mellom samvirkelaget og Essoen, eller om du har mer å velge i.

Stort sett får man det man betaler for, med Biltema, Europris og lignende nederst, og billakkpushere på topp.

Duplicolor funker som før nevnt greit, men som også nevnt bør du da ikke blande inn andre merker. Jeg har aldri hatt konsistente problemer med andre lakktyper, og at Dubplicolor er annerledes, kan som nevnt forklares.

At ting koker i ny og ned uten at man har en forklaring på det, er noe en må regne med når man begynner å klisse med lakkbokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har lakket min "Der Screamer" med maling og lakk fra biltema. Resultatet ble bra, men det blir ganske fort riper hakk i lakken. jeg ser ikke på det som noe problem. hakkene kommer av at den har ligget og slengt blandt andre pedaler, kabler osv i en bag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt biltemalakk. En veldig viktig greie er å la den tørke lenge nok. Sikkert ikke noe problem i sommertemperaturer, men en tålmodighetsprøve om vinteren i kjølig kjeller. Mine er litt "så som så" i lakken, siden jeg ikke var tålmodig nok når klarlakken var på (den brukte litt lenger tid på å tørke enn den fargede lakken). Den er også blitt litt slitt i hjørner osv. Men det gjør ikke så mye. Det er MINE pedaler. :)

Her er et bilde fra da de var nye:

Sarge_ScreamerPhaser01.jpg

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.