Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

teste el gitarer i butikken ?


Mark Knappnål

Anbefalte innlegg

jeg skal om en liten uke til en musikk forettning å prøve elektriske gitarer som jeg har funnet på deres nettside, hva burde men tenke på mens man er i butikken og ser på gitarer ? skal jeg spør om å prøve mange modeller og holde på i timesvis eller hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenk på forhånd igjennom hvilket merke, modell, form og farge du ønsker på gitaren og prisklasse. prøv så gitarer innenfor dette utvalget.

Å velge "riktig" gitar i en butikk er en vanskelig øvelse. Jeg har spilt lenge, og hatt masse gitarer, vet veldig godt hva jeg liker osv., men kan ikke garantere at jeg vil velge riktig gitar i en butikk. Du må rett og slett begynne et sted, dvs., kjøpe en gitar, spille på denne og bli godt kjent. senere kan man spille andre gitarer opp mot denne., og evt bytte. ikke sats på å finne den ene riktige i første omgang. det er ønsketenk.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test gitarene un-plugged først til du finner de du er mest komfortabel med. Deretter prøver du de som du likte best sammen med en forsterker. Men det kan være lurt å ha gjort seg opp en viss formening på hva man vil ha på forhånd da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du lite erfaring med gitarer, er det lite å plukke opp i en tråd som dette. det man evt kan lytte etter, eller se etter krever trening (man må ha noen referansepunkter), samt at det en ser etter i et instrument er hva andre unngår.

mitt beste tips til deg er å følge hjertet. dvs, er du en sucker for jimmy page kjøper du en les paul, jimi? vel klassisk strat! Iommi gir sg osv

ender du opp med et instrument som er langt fra hva du opprinnelig ønsket(estetisk) så hjelper det ofte lite at selger forteller at det er bang for det bucks, allsidig, hot, kampanje og fandens oldemor. du vil risikere å sitte igjen med en dårlig følelse.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med gitarzan. Det å velge "den eneste rette" gitaren før man har spilt noen år, og kan svare på spørsmålene selv, er helt umulig. Man kan selvsagt ha flaks, men det er vel ikke alle gitarister som er fetter Anton.

Dessuten har det seg slik at smak, spillestil og slikt fort forandrer seg i løpet av noen år, og da er plutselig "drømmegitaren" ikke så drøm lenger. Se slik på det- kjøper du en gitar fra et anerkjent merke, vil den trolig ikke falle så mye i verdi, så sant det ikke er en veldig "in" og ekstrem gitar. Kjøper du den brukt, kan du trolig selge den for litt mindre enn det du kjøpte den for, litt i forhold til slitasje og annet stell. Er du skikkelig heldig, (igjen minner jeg om fetter Anton), kan du få igjen mer enn det du ga for den brukte gitaren.

Det viktigste er å handle en gitar du liker selv, og som du synes er verdt pengene. Betaler du særlig mer enn 7-10 tusen for en gitar, er det etter min mening relativt lite du får som gjør gitaren veldig mye bedre, og at du kanskje bør være rimelig god til å spille for å kunne sette pris på detaljene og utnytte dem.

Les litt om historien for en del "legendariske" gitarer. Det er veldig få, nesten ingen som har en historie som er så veldig annerledes enn denne, ett eller flere elementer inkludert-

- Arvet gitaren til Bestefar/far/mor/onkel, og det var det som fantes.

- Ble bestilt fra Amerika, det kom ett eksemplar

- Kjøpt hos en pantelåner, gitaristen var blakk og det var det det var penger til

- Den eneste gitaren som hang i butikken i den lille byen gitaristen kom fra

- Satt sammen av restedeler som gitaristen fant i en salgskasse

- Fikk gitaren av produsenten da han ble berømt, fordi han spilte på en lånt kopi

- Fikk gitaren i presang av kone/annen slekt, uten at gitaristen valgte selv i det hele tatt.

- og en del andre varianter over tema, som har som fellestrekk at "legendariske" gitarer blir legendariske på grunn at måten de blir brukt på, ikke fordi de er så veldig gode, nødvendigvis. Etter noen tusen timers spilling, er de gjerne det for gitaristen.

Det er altså veldig få historier om kommende stjerner som bruker masse tid på å oppsøke en masse sjapper, prøve hundrevis av gitarer før han/hun finner sin "hjertevenn" som altså er veeeldig mye bedre enn alle de andre, og så kjøper den.

Gitarister og gitarer vokser sammen i løpet av mange timers øving. Ikke nødvendigvis fordi gitaren er så himla mye bedre enn andre gitarer.

Kjøp deg en gitar du liker, og bruk energien på å øve i stedet for å sikle på den rette gitaren. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.