Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey vs. Laney vs. Bugera


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i ferd med å investere i ny forsterker

- budsjett: max kr 8000,-

- Stil: Tungrock og metall

- Sound: vanskelig å si men jeg kan tenke meg noe rundt Megadeth, Testament, Lamb of God, Chimaira

- Helst 50 eller 60w 2x12 kombo, alternativt topp med 2x12 kabinett. 1x12 kan gå. (4x12 er uaktuelt...da klikker samboer;)

- brukes primært hjemme pr nå, men forhåpentlig etter hvert i øvingslokale. Må kunne få en alright sound på fornuftig stuevolum og øvingslokale

Alternativene jeg vurderer nå er

- Peavey 6505+ combo: har mest lyst på 2x12 komboen, men denne har luthman priset til 17000,-(!?) har en mistanke om at dette er feil. Kan uansett bestille en til 1100 dollar fra USA. Vurderer også 1x12 utgaven. Har aldri fått testet en selv, men høres særdeles bra ut på diverse youtube opptak. Hvordan er denne på stuevolum?

- Laney Ironheart IRT60-212: Har hørt masse godord om denne. Noen som har en formening om hvordan lyden er på disse? Har fått litt intrykk av at den er litt "grumsete"? Har en trinnløs regulator for output effekt (helt ned til 1w) som er en fordel?

- Bugera 333 ett-eller-annet: har hørt varierende ting om disse vedrørende lyd og byggekvalitet. Min største bekymring er vel høyttalerene i disse...har hørt at de er crap? 120w til stuebruk, går det an da? Har disse litt i bakhodet som "joker" :)

Saken er at her oppe i Trøndelag er det ikke så jækla mange fohandlere som har et godt utvalg av amps, så å få testet disse er ikke enkelt. Stort sett så finner jeg 120w topper med 4x12, eller bittesmå combos. Må nesten kjøpe litt ut fra magefølelse. Derfor ber jeg dere ydmykt om innspill.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg kanskje hadde gått for en Laboga The Beast, med en Maxon OD808 og et 212-kabinett. Da har du jo ca. 4000kr igjen til et kabinett, og da får du et greit et. Særlig brukt. Ampen har switch mellom 8 og 15 watt. Bruker den både hjemme og på bandøving, og det funker fint uten klager fra verken mor eller naboer. (Den spiller høyt nok også, altså!)

Endret av Mortenolb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mortenolb: takker for kjapt svar!:) Har sjekka noen klipp her på youtube, og "the Beast" høres jo slettes ikke dum ut! Må høre litt mer. 15 rørwatt spiller jo høyt det:) Bare litt usikker på om jeg bør dra på med litt mer når jeg først er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart gått for peavey hvis du skal ha combo. De er lukket bak, som er ganske viktig når man spiller metal. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en 6505+ 112 combo og et 2x12 cab med vintage 30 elementer. Har selv en 120w bugera topp, og den er nesten umulig å spille på lavt volum med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mortenolb: takker for kjapt svar! :) Har sjekka noen klipp her på youtube, og "the Beast" høres jo slettes ikke dum ut! Må høre litt mer. 15 rørwatt spiller jo høyt det:) Bare litt usikker på om jeg bør dra på med litt mer når jeg først er i gang.

Ja, 15 rørwatt er veldig høyt men, ikke med reinlyd. Husk at ulempen med disse små ampene er at de vrenger tidlig. Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mortenolb, @rocktrond: Da er herved Laboga The Beast tilføyd på lista....mere watt + kanal og effektloop er bra!:) Spent på pris da?

@kamspro: ser greia med lukket bakside på kombo. Er nok en av gunnene til at Peavey står høyt i kurs hos meg...skaper en helt annen lyd. Godt forslag å kjøpe til kabinett i tilegg.

@jonta: Solgte nylig en Vox Night Train 15w, og den vrenger rimelig tidlig. Ikke noe stort problem da jeg nesten aldri spiller clean:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh fy faen. Gjett om jeg kommer og prøver den når du er tilbake i bergen!! Har lenge vurdert å skaffe meg en til hybelen..

Har ikke kjøpt enda, men kommer mest sannsynlig til å handle en etter sommerjobbpenga tikker inn :) Og en iMac, slik at jeg er settled til folkehøgskole i 2013.

Uansett. Vi kan mekke mye goodies ;) Og du kan hjelpe til med presets!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg faktisk fått testet Peavey 6505+112 og Laney Ironheart 212....+ en Blackstar 40 (ja, har vært på tur til storbyen:). Helte mot Laney tidligere, og synes det er en cool amp...hissig sak, men samtidig så var lyden litt "pregløs"/flat(?). Likte sånn sett Peavey 6505 bedre. Mindre hissig gain, men etter min mening bedre lyd....enklere å jobbe med.

Blackstar 40 var faktisk fristende, mer "britisk" gain da, og det er vel egentlig ikke hva jeg er ute etter akkurat nå.

Har vel egentlig konkludert med at Peavey 6505 er mer i min gate....men på spørsmål om det er en spesielt egnet stueamp så må jeg svare "njaaaææææh...";)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.