Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

New gear day - nye mikrofoner - kondensator rules!


Anbefalte innlegg

I går fikk jeg pakke. Der kom det to nye mikrofoner:

Behringer B-1 stormembrankondensatormikrofon. Rimelig pris og godt utstyrt med både koffert, shock mount og vindhette. Jeg er kanskje ikke så bortskjemt, men jeg synes den gjør jobben glimrende. Fikk for eksempel et fint opptak av meg selv med kassegitar på kun denne ene mikrofonen. DET får man ikke til med dynamiske mikrofoner.

Superlux S125 kondensator vokalmikrofon også for live bruk. Dette er en spennende sak. Har ikke forsøkt den live eller i bandsammenheng ennå, men den har mye av fylden og detaljeringen som jeg finner i Behringeren, selv om Behringeren fanger mer av lyden i rommet og lyder mer transparent. Likevel slipper jeg å "spise" mikrofonen slik man må med mange dynamiske vokalmikrofoner. Den virker temmelig retningsbestemt, og jeg håper derfor den fungerer uten alt for mye feedback-tendenser, til tross for at det er en kondensatormikrofon.

Begge overgår den gamle, dynamiske billigvokalmikrofonen min med god margin på lydkvalitet.

Er godt fornøyd nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet et par sånne for flere år siden, og er skrekkelig fornøyd.

La gå at det sikkert finnes dyrere, finere bedre og så videre saker, men for meg som har siklet hele livet etter stormembran, så er det å eie to sånne det rene nirvana. For noen år siden kostet de billigste minst en månedslønn, og bar uoppnåelige.

Kondensatormikk er flotte saker. Jeg har fire urgamle Technicsmikrofoner som jeg kjøpte i tenårene, eller rettere sagt, jeg hadde råd til en, de andre har jeg fått tak i siden. Man blir litt bortskjemt angående mikrofonteknikk, da man ikke må stå og "spise is" når man synger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for å ikke tulle oss helt bort skal det jo også nevnes at det ligger en del i dyrere mikrofoner.

Men som nevnt, imponerende til prisen.

Dyrere mikrofoner vil jo først og fremst ha fokus på detaljer, høyere følsomhet med muligheter til å fange opp lang lysere og mørkere toner. Høyere gjengivelse av den faktiske stemmen med andre ord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får til bedre opptak av kun stemme ved å synge noe nærmere mikrofonen, men likte at jeg kunne få med såpass i ett take. Dette er en helt ny verden når man kommer fra enda billigere dynamisk kinamikk.

Klart man kan kapre mer detaljer med en dyrere og mer forseggjort mikrofon, men det er nok lenge til jeg oppgraderer...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarge- bare et tips- jeg regner med at du har handlet med en skjerm? Jeg trodde det var jåleri helt til jeg fikk meg stormembran.

Lang historie kort. En sånn mikrofonskjerm er saker. Jeg har en i metall, og en "strømpebukse". Jeg liker strømpebukseversjonen best. Det er jo ikke så vanskelig å lage en selv, i og for seg.

Og i og med at du har flottet deg allerede, bør du kikke på denne gamle tråden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerm (p-filter) er bestilt. Glemte det, men en kamerat slang det på sin bestilling.

Når det gjelder reflektorskjerm, så tror jeg neppe jeg trenger det. Rommet jeg bruker har meget godt dempede vegger.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og NÅ kom pop-filter i posten. 15 cm er faktisk større enn jeg trodde. Men dette er en veldig enkel konstruksjon. Det burde da være mulig å lage noe slikt selv av noen lag høyttalerfrontstoff eller lignende.

Uansett koster ikke dette mange kronene (om man da ikke skal ha det som Originaltilbehør til merkemikkene, da....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en B1 selv i over 10 år. Storfornøyd. Har brukt den på haugevis av ting.

Heeelt off-topic : det er C* og ikke Em på Let it be-refrenget. Du hører det på ca 0:25 ;) Muligens bare en slurvefeil? :)

* I orginaltoneart er det F

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.