Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

New gear day - nye mikrofoner - kondensator rules!


Anbefalte innlegg

Har du sett. Der var det en Em inne i refrenget også. :o Aner ikke hvordan den dukket opp der. Mener jeg har riktig akkord i de to siste refrengene, så det er litt slurv, ja. Dette er jo det typiske recordknapp-syndromet som gjør at man kan spille noe 10 ganger riktig uten å ta opp, og så feiler det på første opptak. :wacko:

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk som sagt popfilter i går, og testet en del med det. Om man skal synge tett opptil mikrofonen, så er det et veldig nyttig hjelpemiddel, men jeg opplevde også at man kunne oppnå noe av det samme med henholdsvis bruk at vindhette eller ved å skru på bassfiltrering i mikseren. Ulempen med begge de sistnevnte er at det kan virke som de fjerner noe mer enn det pop-fliteret gjør (vindhetten slører detaljene en tanke, mens bassfiltrering fjerner generell fylde).

En helt annen sak er at jeg også testet mer med Superlux S125, og det kan virke som jeg har gjort et røverkjøp der. Denne har nemlig Thomann nemlig satt opp ganske mye i pris siden jeg kjøpte den. Jeg tror det er en mikrofon jeg kommer til å bli glad i. Den kombinerer detaljeringsegenskapene til en kondensatormikrofon med en god del live-egenskaper, samtidig som man er litt mer fleksibel i forhold til avstand til milkrofonen. Den har innebygget pop-filter som gjør at det er unødvendig også.

Den nedenstående reviewen leste jeg i etterkant, og den får meg ikke akkurat til å angre på kjøpet. Jeg ga omtrent halvparten så mye for denne som for en Shure SM58, og nå er det under hundre kroner som skiller dem.

http://www.superlux.us/images/S125_review.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg synes ikke lyden var spesielt fin. Alt for mye lav mellomtone og resten høres nesten ut som det vrenger til tider.

Noe av det jeg hører skyldes sikkert soundcloud sitt 128kbps streamingformat, men dog..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg synes ikke lyden var spesielt fin. Alt for mye lav mellomtone og resten høres nesten ut som det vrenger til tider.

Noe av det jeg hører skyldes sikkert soundcloud sitt 128kbps streamingformat, men dog..

Greit at jeg ikke er noen proff musiker. Sånn sett er det greit at du ikke liker dette. Men akkurat det du sier om lydkvaliteten synes jeg er litt rart.

Hva spiller du av med? At det vrenger synes jeg høres veldig pussig ut. Opptaket er nemlig langt fra overstyrt, det var snarere litt lavt. Omtrent den eneste manipuleringen var nemlig en normalisering som ble gjort i etterkant av opptaket før det ble lagt ut på soundcloud for å utnytte dynamikkområdet bedre.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mackie hr824

Vel, jeg synes også det er pussig. Men den høres ikke ut som en mic jeg hadde brukt til noe.

Vel, vel. Deg om det når det gjelder mikrofonen. Så lenge du opplever dette som forvrengt, så må jeg ta forbehold om at du har noe som vrenger eller overstyrer et sted i lydkjeden din. Jeg tenkte ikke bare på hva som er nærmest ørene dine, men også hele lydkjeden, fra om du bruker en eller annen obskur nettleser, lydkort med litt sære drivere etc.

Jeg har ingen problemer med å høre dette uforvrengt gjennom min lydkjede som normalt er ganske avslørende på slikt, som er vanlig Lenovo bærbar PC (win7) med Chrome nettleser og soundclouds avspiller, videre til Behringer UCA202 med dedikert ASIO driver, via Musical Fidelity V-CAN hodetelefonforsterker og til slutt Sennheiser HD 380 pro headsett. Jeg har skrudd av all lydprosessering ut over dette i PCens lydoppsett.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager, sa du at du kjører lyttingen din gjennom et behringer-lydkort til 40$?

Jeg gir opp...

Ok, du er av den typen som hører prisen på det du lytter til. Jeg gir opp... ...or not:

1. Du er den første som påstår forvrengning. Det er jo litt pussig at du er sikker på at det ikke er din feil all den stund andre som lytter til sporet ikke har påpekt dette.

2. Jeg har lyttet også gjennom andre PCer og lydkort, uten å detektere forvrengning.

3. Jeg lyttet også til opptaket direkte fra mikser når jeg gjorde opptaket, uten at det da var noen forvrengning.

4. At jeg har billig lydkort får så være. Jeg har mye annet hifi-relatert utstyr som jeg kan spille av gjennom. Ville du bli mer beroliget om jeg bruker en dedikert Musical Fidelity DAC?

5. Ang. pris og sammenheng med lydkvalitet: http://www.matrixhifi.com/ENG_ppec.htm

6. Når jeg sier oppsettet er avslørende, så gjelder dette spesielt headsettet og hodetelefonforsterkeren. Når det gjelder DACen, så er det nå engang slik at DACer er en veldig enkel teknologi som det koster lite å produsere i disse dager og som er blant de tingene som er vanskeligst å avsløre forskjeller på. Hodetelefonutgangen er ikke den aller beste (den mangler strømreserver), og sånn sett er det nødvendig med en dedikert forsterker for skikkelig dynamisk gjengivelse. Jeg har tidligere sammenlignet den med en Musical Fidelity usb-DAC til 10-20 ganger prisen, og forskjellene er jo der, men vi snakker ikke slike forskjeller som du beskriver.

Kan du i det minste forklare hva slags forvrengning du hører?

Snakker vi den type forvrengning som gjerne oppstår ved tapskomprimering av lydfiler, overstyring/klipping, generelt støynivå i opptaket etc?

Hører du forvrengning gjennom hele filen eller bare på bestemte steder i opptaket?

Jeg kunne sikkert godta at klangbalansen er off. Mikrofonposisjoneringen er jo ikke 100% optimal, siden den er et kompromiss mellom gitarens og vokalens plassering. Men påstanden om forvrengning må du begrunne nærmere.

Om du vil kan jeg sende deg en utgave av filen som jeg normaliserer på nytt og pakker til flac.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du er av den typen som hører prisen på det du lytter til. Jeg gir opp... ...or not:

Nei.. men du spør MEG hva jeg lytter gjennom og senere avslører du at en nøkkelkomponent i oppsettet ditt hører til "the lowest of lo-fi" - kategorien

Om du ikke hører degraderingen den boksen gjør med lyden din ser jeg ikke noe poeng å fortsette noe diskusjon om lydkvalitet med deg.

Har forøvdig en benchmark DAC1 i studio

1. Du er den første som påstår forvrengning.

jaja

2. Jeg har lyttet også gjennom andre PCer og lydkort, uten å detektere forvrengning.

Men så har jeg heller ingen tro på at du har ører/evne til å oppdage slikt

3. Jeg lyttet også til opptaket direkte fra mikser når jeg gjorde opptaket, uten at det da var noen forvrengning.

Er ikke sikkert at det kommer fra mikrofonen, det kan også hende lydkortet ditt har lagt det inn (det kan være jeg hører resultatet av dårlig konvertering eller jitter)

4. At jeg har billig lydkort får så være. Jeg har mye annet hifi-relatert utstyr som jeg kan spille av gjennom. Ville du bli mer beroliget om jeg bruker en dedikert Musical Fidelity DAC?

Ikke egentlig, jeg har som sagt liten tro på dine lytteevner.

Kan du i det minste forklare hva slags forvrengning du hører?

Snakker vi den type forvrengning som gjerne oppstår ved tapskomprimering av lydfiler, overstyring/klipping, generelt støynivå i opptaket etc?

Hører du forvrengning gjennom hele filen eller bare på bestemte steder i opptaket?

Det jeg hører på akk-gitaren er definitivt soundcloud-effekten. Soundcloud sitt streamingformat fucker opp alle lave lyder. og alt av bass.

Det er gjennom hele filen. Subtil styggedom. Kan godt være det kun er soundcloud. Men frekvensbalansen er uansett ikke fin, finn frem en eq

Jeg kunne sikkert godta at klangbalansen er off. Mikrofonposisjoneringen er jo ikke 100% optimal, siden den er et kompromiss mellom gitarens og vokalens plassering.

Gå lenger fra mikrofonen. Da slipper du proximityeffekten som gir stemmen din alt for mye bass og du vil få jevnere balanse mellom sang og git

forresten så elsker jeg vreng på vokal, gjør det hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av HkH. Makan.

Alt til sitt bruk. At du digger studio/opptak/utstyr er vell og bra, men det er vell ikke alle som deler gleden LIKE mye.

Og om han lytter gjennom et 40$ lydkort. So what?

Digger du det du driver på med, legger du gjerne inn mer en gjenomsnittlig menge penger i det også. Det er jo normalt.

La nå folk ha det gøy med det de har, slik utstyr som det her er en god start. Profft? langt ifra, men en god start.. Det verste jeg vet er douchebags med masse penger som kjøper utstyr dyrt som juling uten å vite hvordan de skal bruke det. Værre er de som gjør det samme og er helt forferdelige til å synge og eller spille gitar... Et lydkort til 54353223 kroner gjør ikke at du synger bedre/presterer bedre på gitar.

-----------------

Edit:

At lydkvaliteten ikke er superduper spiller heller ingen rolle. Jeg tror ikke han skal få dette utgitt på cd over hele verden for å gjøre sitt musikalske gjennombrudd med.

Endret av Carlsenth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har jeg heller ingen tro på at du har ører/evne til å oppdage slikt

Dette har du intet grunnlag for å hevde.

Det jeg hører på akk-gitaren er definitivt soundcloud-effekten. Soundcloud sitt streamingformat fucker opp alle lave lyder. og alt av bass.

Det er gjennom hele filen. Subtil styggedom. Kan godt være det kun er soundcloud. Men frekvensbalansen er uansett ikke fin, finn frem en eq

OK. Som jeg sa er det ikke gjort noe med EQ, og jeg har ikke optimal posisjon på mikrofonen ift. gitar og vokal fordi den er plassert et sted i mellom. Ugunstig vinkel ift. mikrofonen kan føre til en vridning av den tonale balansen. Derfor har jeg heller ikke vært avvisende til den delen av påstanden din. Hvis vi snakker den forvrengningen som oppstår ved tapskomprimering av lydspor til lavere bitrater, så er det godt mulig jeg har "lyttet forbi" denne når den har blitt avspilt fra soundcloud. Jeg har tross alt hørt opptaket såpass mange ganger før jeg sendte det dit at jeg vet hvordan det låt før dette og så ikke har lyttet etter forskjellene etterpå.

Opptaket er laget som en test av mikken for meg selv, og således er det ikke brukt EQ eller annet i det hele tatt.

Det er mulig at du som profesjonell lydmann har en del andre kriterier til kvalitet enn det jeg har, men på den annen side har jeg i mange år hatt en seriøs Hifi-interesse og drevet mye med lytting etter relativt subtile forskjeller. Likevel skal jeg innrømme at det å bedømme forskjeller mellom mikrofoner er nytt for meg. Jeg mener jeg i utgangspunktet evner godt å høre forskjeller, og forskjellen mellom meg og deg er nok standarden vi måler dette opp mot.

Jeg har så langt kun hatt erfaring med dynamiske mikrofoner (Shure SM58 samt billig eBay-ræl), og for meg var det å forsøke kondensatormikrofoner som er laget for vokal en åpenbaring. Jeg beklager hvis det ikke kom fram til deg gjennom postingen min og opptaket her.

Gå lenger fra mikrofonen. Da slipper du proximityeffekten som gir stemmen din alt for mye bass og du vil få jevnere balanse mellom sang og git

Hvor langt unna mener du at man må? Jeg (munnen min) var omtrent 30-50 cm unna i dette opptaket, og tilsvarende for gitaren. Jeg har riktignok skaffet pop-filter i etterkant av opptaket, men tror ikke det skulle ha noe å si for proximity-effekten.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gi meg med bedrevitingen. Du har funnet noe som fungerer bedre for deg enn det du hadde før og det er jo kanon.

Om det gjør deg giret og får deg til å spille mer så er det egentlig alt det handler om. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Det er så hyggelig når folk er venner :)

Jeg syntes det låt fint jeg :) Hører gjennom et gammelt Logitech pc-anlegg fra 2004 koblet til et Lexicon Alpha lydkort, så det sier vel sitt om mine krav. Skal heller ikke påberope meg lytteevner på nivå med hverken hkh eller sarge uansett hva jeg lytter gjennom :P

Har selv vært nyskjerrig på og vurdert å prøve meg på en kondensatorvokalmic til livebruk, men har vel konkludert med at jeg har en så godt innarbeidet "spise is-mikrofonteknikk" at behovet ikke helt er der, og om det er nyanser i lydkvaliteten som skiller dynamiske og kondensatormikrofoner så er jeg lykkelig uvitende om det, og spiller og koser meg med mine dynamiske mikrofoner fra Røde og Shure. Det gjennomsnittlige publikum som kommer for å høre irsk pubmusikk eller coverband er ikke i stand til å høre forskjell på slikt uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gi meg med bedrevitingen. Du har funnet noe som fungerer bedre for deg enn det du hadde før og det er jo kanon.

Om det gjør deg giret og får deg til å spille mer så er det egentlig alt det handler om. :)

Selv om jeg ikke viker for en god diskusjon, så handler det jo om å utveksle meninger. Jeg vil takke for tilbakemeldingen din. Jeg har nå gjort en del skifter mellom SoundCloud-klippet og flac-filen jeg pakket nylig, og det er en tydelig forvrengning i SoundCloud-klippet når man sammenligner slik. Dette lyder for med som typisk slik støy som oppstår når man tapskomprimerer lyd inn i en bitstrøm med lav båndbredde. Jeg kaller det for "kvitring", fordi det minner om lyden av små fugleunger som kvitrer. Jeg hører ikke denne komprimeringsstøyen på flac-filen. Når det gjelder EQ og tonal balanse, så avhenger dette veldig av hva jeg lytter gjennom, i tillegg til mikrofonplassering osv.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lyder for med som typisk slik støy som oppstår når man tapskomprimerer lyd inn i en bitstrøm med lav båndbredde. Jeg kaller det for "kvitring",

Jeg kaller det ofte for "liten ape inni datamaskinen som dobler basstrommen med chimes"

hehe

ducling, kondensatormikrofoner er ikke automatisk "bedre" - bare annerledes. Skal du forbedre vokallyden din live ville jeg heller kjøpt en god dynamisk. beyer m88 eller shure sm7b. begge disse er gode allroundere som du også kan bruke på alt mulig annet - live og i studio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.