Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Yngwie Malmsteen om andre band!


Troll

Anbefalte innlegg

Jeff Beck spiller jo "surt" med vilje. Det er jo en av tingene han er utrolig bra på, han bruker jo massevis av mikrotonaliteter i de fleste låtene/soloene sine. Derfor blir det ganske teit å vurdere musikken hans sånn som Malmsteen gjør, men fyren er jo tydeligvis helt ute...

ingen vits i å skrive surt i anførselstegn. Han spiller surt. Punktum. Å si at noen er jævlig bra på å spille surt er det samme som å si at noen er jævlig bra på å synge falskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen vits i å skrive surt i anførselstegn. Han spiller surt. Punktum. Å si at noen er jævlig bra på å spille surt er det samme som å si at noen er jævlig bra på å synge falskt.

«Surt» er vel et relativt begrep. Prøve å stemme alle tangentene på et piano så de er rene hver for seg, for så å spille på det... Kan også i fleng nevne diverse tradisjonell musikk fra østen. Er dette rent eller surt?

Hadde sekkepipe vært like tøft om den hadde vært «ren»?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all del. Jeg kjenner folk som forguder Jeff Beck og syntes sånn låter fett og jeg kjenner folk som syntes det blir for surt. Det har mest med hva øra er vant til. Men jeg har ingen problemer med å se for meg at Hr Malmsteens sitt ideal er å spille klokkerent. Men ingen skal komme å påstå at ikke Kirk Hammett og også Satriani er litt ute å kjøre innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all del. Jeg kjenner folk som forguder Jeff Beck og syntes sånn låter fett og jeg kjenner folk som syntes det blir for surt. Det har mest med hva øra er vant til. Men jeg har ingen problemer med å se for meg at Hr Malmsteens sitt ideal er å spille klokkerent.Men ingen skal komme å påstå at ikke Kirk Hammett og Satriani er litt ute å kjøre innimellom.

Hvilket Hr. Malmsteen jo også poengterer... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surt? Hørt om blåtoner folkens?

Hørt om det. Kommer visst fra bluesen. Den brøt med den vestlige musikkforståelsen,

og var mest opptatt av å formidle. Den dret rett og slett i både renhet, akkordsjemaer og takter.

Det var visst noen gitarister på 60-tallet som tok tak i den måten å tenke og spille gitar på.

Samtidig på 60-tallet fantes det mange dyktige gitarister innen klassisk og jazz som både spilte veldig presist og raskt.

Men av en eller annen grunn så ble det surspillende gitarister som Clapton, Beck, Page, Hendrix o.s.v.

som lagde musikk som tok lytterne til steder de ikke hadde vært før.

J.J.Cale drev og studerte en av de surtspillende gamle bluesgutta i to år for å fange opp det han drev med.

.....men de blir nok gått en høy gang av supergitaristen og superkomponisten Malmsteen alle sammen.

Og for en posør han er!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på denne:

A guitarist dies and is quite please to find that he ends up standing before the pearly gates of Guitar Heaven. St. Peter shows him in, and gives him a guided tour.

"This is Stevie Ray's room here..." says Peter, and the guitarist is saying "Wow! Stevie Ray!"

"And this is Jimi's room..." and the guitarist is totally over the moon.

Finally Peter shows the guitarist to his own room. Before Peter leaves, he says to him, "I have to ask. Is Yngwie here?" Peter shakes his head sadly and says "I'm afraid he went... the "other" way..."

The guitarist is disappointed but goes to his room and tries to get some sleep. He is woken up in the middle of the night by someone playing a really fast harmonic minor lick - and it sounds just like Yngwie. He presses his ear to the wall, and listens more closely. Someone in the next room is playing really fast neo-classical shreds through what sounds very much like a vintage Strat. The guitarist is confused as it sounds so much like Yngwie. The next day he tells Peter that he is almost certain that Yngwie's in the next room.

Peter pulls him to one side, and whispers into his ear, "Shhh.... don't tell anyone. That's God. He thinks he's Yngwie Malmsteen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen vits i å skrive surt i anførselstegn. Han spiller surt. Punktum. Å si at noen er jævlig bra på å spille surt er det samme som å si at noen er jævlig bra på å synge falskt.

Det å spille temperert er jo i utgangspunktet ikke noe naturlig i det hele tatt, om man hører på naturtonerekka er jo den "sur" som bare det. Det finnes jo f.eks. ikke folkemusikk der det er tradisjon for å spille helt temperert, så etter mitt syn har man et ganske snevert syn om man vurderer all musikk i en temperert sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.