Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Setius vs Regius!?


Dead Theory

Anbefalte innlegg

Det var vel mer ment som en spøk, men den har litt mer treverk enn Regiusen, er i mahogany og er litt mørkere i lyden. Også buet topp og tune-o-matic, 22 bånd, osv. Regiusen er flatere, tynnere, låter mer bright, har 24 bånd og er en mer typisk "shreddeøks". Men Setiusen er vel ikke noe dårligere enn Regiusen, det er smak og behag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt Mayones måtte det blitt en kombinasjon av de to.

Liker utseendet på Regius best (spesielt headstocken, likte ikke Setius sin)

Har hitill ikke prøvd en neck thru gitar jeg har likt så det måtte blitt en bolt on som jeg altid synes låter mer punchy og mindre "dødt"

Er heller ikke noe fan av 24bånd.

Så da hadde det blitt Regius utseende men Setius-type specs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor denne myten om at Setius har 22 bånd oppstod, men den kan bare avlives med en gang.

Det er helt sikkert mulig å få headstocken til en Regius på en Setius. Personlig liker jeg minst mulig headstock, og mest mulig anonym :D Selv om det er en viss swung over headstocken til Regius.

Neste May blir en Legend, jeg synes de er dritfete :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har vært inne på Regius er ikke bedre en Setius - bare annerledes ;)

Men begge har 24 bånd - bare så det er klart :)

Når velger man Regius (som jo koster en del mere)? Jeg mener ett eller flere av de følgende punktene bør spille inn:

- Når man synes ultimat tilgang til de øverste båndene er viktig. Utformingen av hælen (om det i det hele tatt kan kalles hæl på Regius), det forkortede nedre hornet og den kantfrie baksiden gjør at man kommer bedre/lettere til de øverste båndene en så godt som alle andre gitarer jeg har prøvd.

- Når man liker/foretrekker gjennomgående hals.

- Når man liker den spesielle avrundede/dritsexy konturen på baksiden.

- Når man liker utseendet.

Halsprofilen er litt forskjellig på de to. Regius er litt tykkere, men samtidig flatere - minner meg noen Jackson modeller jeg har prøvd. Setius er litt tynnere, men samtidig rundere - her har jeg ikke noen spesifikke å sammenligne med.

Finishen på Setius halsene har hele tiden vær sykt deilig - en slags satin lakk, som ikke kjennes ut som noen andre halser. Lenge var dette et sterkt argument for Setius kontra Regius (i mine øyne), men nå får man Regius med matt bakside (Neros kjøpte den første Regiusen med matt bakside jeg har solgt) - og den er jaggu like deilig! Om man vil kjøpe Regius så anbefaler jeg denne finishen på det sterkeste!!!

Kan også si at jeg synes Regius headstocken ser bedre ut - men Setius headstocken funker/ser langt bedre ut irl en på bilde.

Om det er noen spørsmål er det bare å fyre løs! Ellers så har jo Neros kjøpt en av hver - så han kommer kanskje med sine meninger her - som kanskje er annerledes enn mine :)

mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt skal ha ESP/Caparison-headstock, kjøp ESP eller Caparison. Skjønner ikke helt formålet med å poste det der, tråden handler om forskjellene mellom Mayones Regius og Setius, ikke hvilken ESP-headstock du liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.