Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner studio PC


Anbefalte innlegg

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=634945

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=646256

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=657252

regner vel med at man får mer for pengene hvis man kjøper stasjonær enn bærebar?

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=645084

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=645087

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=651884

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=650615

Poster en del Mac'er siden jeg hører av fler at det er det beste til studiobruk. Er vanligvis ikke så stor fan av mac selv.. syns egentlig at det er dårlige specs som er pakket inn i fint papir. Men er det ikke mye artige programmer som er ferdiginstallert i macer også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poster en del Mac'er siden jeg hører av fler at det er det beste til studiobruk. Er vanligvis ikke så stor fan av mac selv.. syns egentlig at det er dårlige specs som er pakket inn i fint papir. Men er det ikke mye artige programmer som er ferdiginstallert i macer også da?

Jeg kan ærlig talt ikke bruke annet enn mac, da Logic kun finnes på mac, og er etter min mening det enkleste, dypeste og en av de beste studioprogrammene som fins. Tror nok logic er en stor grunn til at mange bruker mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har DAW fra før og er vant til det så ser jeg ingen grunn til at du skal kjøpe mac bare for å gå over til Logic. Det enkleste DAW'et er det man allerede kan, og til enkelt hobbybruk finnes det vel neppe noe DAW som ikke er bra nok.

Hadde det vært meg ville jeg lagt 7,5k i PC og 2,5k i et par 24" skjermer. Prioriter CPU og RAM, kjøp en SSD-disk til OS og software, og en stor SATA-disk til lagring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å begrunne mine forslag over:

To skjermer er foreslått rett og slett fordi to skjermer på rundt 24" er billigere enn én skjerm på 27".

Om du velger en ekstern disk eller en SATA-disk til lagring er forsåvidt helt opp til deg hva du foretrekker. Skal du ha med filene mye rundt er jo en eksterndisk greit, men om du stort sett skal holde ting på pc'n din til du har en ferdig mixdown som wav eller mp3 skriver man vel kjappere over SATA enn over USB. Jeg ville nok kjøpt 1Tb til lagring, og rundt 50GB SSD til OS og programvare. (Det er tross alt kjekt, synes jeg, å ha litt plass tilgjengelig på desktop også).

CPU er ganske billig om dagen, så kjør på med en rimelig quad-core fra AMD eller Intel, og et skjermkort av billig type med både DVI og HDMI ut. Man får et kurant skjermkort med 512Mb ram for noen hundrelapper. Du kan jo også vurdere stor skjerm og finne et hovedkort med integrert skjermkort, men den totale kostnaden vil nok bli større på denne løsningen uansett. Få på 4Gb RAM på dette så er du i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådene til Duckling er gode. Klem på.

Hva man "trenger" i detalj er jo vanskelig å svare på ned til den minste lille skrue, da behovet varierer veldig. Vil man spille inn la oss fire spor uten å bruke så mange plugins, vil nesten hva som helst av maskinvare som er i god stand fungere.

Skal man jobbe med 100 spor samtidig med masse automatisering, masse plugins og softsynther er det en helt annen affære.

Det å bruke en ekstern disk til lagring over USB er det ikke smart av flere grunner. En av dem er ytelsen, såsant vi ikke snakker om USB 3.0, og selv da ville jeg ha foretrukket en intern disk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger omtrent ikke noe som helst for å spille inn hjemme. Har nylig kjøpt meg en ny maskin, men den jeg hadde før hadde type 2004 spesifikasjoner med svak dual core prosessor og 2 gig med minne. La ikke merke til noen problemer med delay eller lignende. "However", det er jo utrolig greit med en maskin der du har litt å gå på, så legg deg på en helt grei type rimelig prossessor og runt 4 gig med minne. Sånne maskiner kan du få for rundt 3-5 lapper.

Det MANGE glemmer å tenke på er støy. En vanlig stasjonær bråker som bare faen, så legg penger i en god stillegående kjøler. Jeg kan ikke så altfor mye om spesifikasjoner, hvis du er litt på samme nivå som meg, ville jeg rett og slett sett litt på "Komplett Gamer" (Selv om du ikke skal spille noe som helst på dem, er de gode maskiner). Så klikker du på "Konfigurer selv og velg tilbehør". Så velger du bort ting du ikke trenger. Mus,tastatur,høytalere og hodetelefoner osvosv er ofte regnet med i prisen, og du har sikkert det meste liggende fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger omtrent ikke noe som helst for å spille inn hjemme. Har nylig kjøpt meg en ny maskin, men den jeg hadde før hadde type 2004 spesifikasjoner med svak dual core prosessor og 2 gig med minne. La ikke merke til noen problemer med delay eller lignende. "However", det er jo utrolig greit med en maskin der du har litt å gå på, så legg deg på en helt grei type rimelig prossessor og runt 4 gig med minne. Sånne maskiner kan du få for rundt 3-5 lapper.

Det MANGE glemmer å tenke på er støy. En vanlig stasjonær bråker som bare faen, så legg penger i en god stillegående kjøler. Jeg kan ikke så altfor mye om spesifikasjoner, hvis du er litt på samme nivå som meg, ville jeg rett og slett sett litt på "Komplett Gamer" (Selv om du ikke skal spille noe som helst på dem, er de gode maskiner). Så klikker du på "Konfigurer selv og velg tilbehør". Så velger du bort ting du ikke trenger. Mus,tastatur,høytalere og hodetelefoner osvosv er ofte regnet med i prisen, og du har sikkert det meste liggende fra før.

Jepp! Er det jeg har gjort, og tenkt til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med datamaskiner- lenge.

Pussig at jeg ikke oppdaget dette før nå, men jeg har ikke tenkt over det før. Jeg lever i den troen at bærbare er dyrere enn stasjonære maskiner. Da snakker vi om rimelige maskiner, men sånn at det er "brukbart, og litt over det".

Det viser seg at jeg tar feil. Skal man nå handle en rimelig stasjonær, ikke noe råskinn, men ikke helt skrapet, koster det faktisk rundt fem tusen for boksen. Ikke skjerm og annet tilbehør, kun selve maskinen.

Etter det jeg kan se, får man en helt kurant bærbar for 3500- 4000 kroner.. Det er første gang at maskiner som man kan skrive på, surfe litt, spille inn noen få spor på er rimeligere som bærbar.

Så kan man komme med masse argumenter med at det blir mer plass på den stasjonære, man kjøper en skjerm man gjerne har i et par-tre "boksgenerasjoner", den er mer utvidbar, ryker en del er den lettere å reparere og så videre. Jeg er enig i alt dette, og anbefaler en stasjonær som maskin i et lite studio, men det er en tanke likevel.

Det beste rådet jeg kan gi, er å ta utgangspunkt i Ducklings råd. det er bra, og så bruker du rundt 7k på boksen. Og sett diskene inne i boksen. Eksterne disker er noe herk, delvis fordi en roterende harddisk ikke er laget for å flyttes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.