Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

bento

Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte en Hagstrøm Jazz for drøyt et år siden, og den har med tiden blitt svært "ustemt". Tenker da på hvordan gitaren er intonert. Den har løs bridge som mange andre halvakustiske, noe som gjør saken verre. Mener å huske at bridgen skal være like langt fra 12 bånd, som fra 12 bånd til oversadelen? Noen som kan hjelpe meg, med tips om hvor bridgen skal være, eller trussrod? Mistenker at trussrod må vris litt... Også endel bussing på A og D strengen. Takker for svar! Håvar

Endret av MrHåvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh... Nye strenger, så det er ihvertfall ikke problemet... Skal prøve meg fram med brua. Men den buzzer helt forferdelig! Hvordan?

Hvis brua er plassert feil, kan det jo hende at strengehøyden blir for lav. Evt. kan jo halsen ha buet seg litt feil vei med tiden. DA kan det være på sin plass å slakke trussrod litt, men det er bare hvis halsen ikke er rett. Sett en capo e.l. i første posisjon, press ned strengen(e) på siste bånd. Hvis det da overhodet ikke er klaring på strengen rundt 12. bånd, bør trussrod justeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips over her i værste fall er det en refret...

Siden du kjøpte den for et år siden, og om den ikke er bruk(?) burde du ta den med tilbake til sjappa og si at de skal fikse den for deg... :)

Skal ikke koste noe, blir vel på en måte reklamasjon.. Om ikke er det mange bra guides på nettet om truss rod justering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til alt trøbbelet er den forbanna bridgen. Som rimelig døv på kunnskaper om gitar, aner jeg ikke hvor jeg skal sette den. Måler opp hver gang jeg skifter strenger, men denne gangen skar det seg. Må prøve meg fram, høyden er jo også en finurlighet... Hvor høy skal den egentlig være, finnes det en tommelfingerregel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassering av brua er forsåvidt uavhengig av skalalengde..

Avstanden fra top nut til 12. bånd er lik avstanden fra 12. bånd til brua, som hovedregel! 12 bånd deler strengelengden i to på midten..

Litt avvik fra streng til streng. Den lyseste strengen er vanligvis kortere enn den mørkeste strengen.

På din gitar med løs bridge betyr det at du må sette den litt på skrå, og ta utgangspunkt i å måle avstanden 12. bånd til bridgwe 4. streng er lik avstanden nut til 12. bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet på en Ibanez jazzboks med floating bridge, og dette gjorde jeg:

Sett sadlene på brua sånn ca. i midtposisjon. Sett på de to E-strengene, stem opp og intoner dem ved å bare flytte på brua. Det er mye lettere å flytte på den uten spennet fra alle strengene. Da har du brua i fin posisjon og kan sette på resten av strengene og intonere dem med sadlene.

Hvis du vil unngå å gjøre dette hver gang du tar av strengene kan du som nevnt "pinne" brua på denne måten:

http://hem.passagen.se/goba666/This%20is%20my%20way%20to%20pin%20a%20gretsch%20bridge.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til alt trøbbelet er den forbanna bridgen. Som rimelig døv på kunnskaper om gitar, aner jeg ikke hvor jeg skal sette den. Måler opp hver gang jeg skifter strenger, men denne gangen skar det seg.

Bytt en og en streng isteden, så flytter ikke brua seg. Hvis du må ha av alle strengene, så teip fast jævelen.

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.