Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydkvalitet og treverk i Gibson Les Paul


Hank Annicke Noe

Anbefalte innlegg

For meg er det uten tvill lydkvaliteten som er viktigst, og dereter hvordan instrument kjennes i hendene.

Jeg må si at jeg er akkurat motsatt. Hvordan det er å ha instrumentet rundt kroppen, hvordan det ligger i hendene er viktigere enn lyden. Selvsagt må lyden være bra, men det hjelper ikke en døyt at lyden er bra om jeg ikke føler meg komfortabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det spillbarhet eller lydkvalitet eller begge deler? Eller vekt, altså!

Det är självklart ljudet folk menar.

Spillbarhet, hur den känns att spela på så är det ingen skillnad om man gör samma setup (förutom eventuella skillnader i vikt).

Hur som helst, vad du nu än letar efter så finns det inga "detta är bättre" att hitta, eftersom allt är subjektivt.

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er akkurat motsatt. Hvordan det er å ha instrumentet rundt kroppen, hvordan det ligger i hendene er viktigere enn lyden. Selvsagt må lyden være bra, men det hjelper ikke en døyt at lyden er bra om jeg ikke føler meg komfortabel.

Jag håller med, hur det känns är lika viktigt som hur det låter och bara det ena utan det andra är ointressant.

Nu är det ju så bra att man inte behöver välja det ena eller det andra, man kan hitta båda delar i samma instrument (och då går ju Les Paul bort i min bok :D ).

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at jeg her sporer av, men det er ikke meningen. For meg er det to store faktorer som spiller inn i forhold til hvordan jeg, som knapt kan å spille, vurderer et instrument-

- Hvordan det passer meg. Jeg har en Ibanez- bass fra 1974, og for meg er det verdens beste bass. Det er rett og slett fordi jeg har spilt på den så lenge, at vi liksom har blitt venner. Rent kvalitetsmessig sett eier jeg flere basser av bedre kvalitet, men de kjenner jeg ikke like godt. Denne bassen tror jeg ikke at det er noen andre i verden som synes er "verdens beste", for det er den rett og slett ikke. Objektivt sett.

- Hvordan gitaren/bassen oppleves unplugged. Jeg liker instrumenter som "rister" når jeg spiller på dem, og som svarer med å lage forskjellig lyd på mine mer eller mindre patetiske forsøk på forskjellig spillestil. Det betyr vel ikke nødvendigvis at det låter bedre ut gjennom pickupene, men for meg er en del dyre gitarer litt "kliniske" og kjedelige, i og med at de er litt døde i kroppen når man spiller på dem.

Jeg vet jo at de låter kuler og krutt hvis man gir gitaren til en som kan spille.

Jeg er overbevist om at dette i stor grad er kun en "følelse", og ikke noe kvalitetskriterium. Uansett, for at jeg skal kose meg med en gitar, er det godt å kjenne at den "lever". Med godt voksede pickups, er det jo veldig diskutabelt hvor mye av selve lyden fra kropp og treverk som blir med ut fra pickupene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är självklart ljudet folk menar.

Spillbarhet, hur den känns att spela på så är det ingen skillnad om man gör samma setup (förutom eventuella skillnader i vikt).

Hur som helst, vad du nu än letar efter så finns det inga "detta är bättre" att hitta, eftersom allt är subjektivt.

/Magnus

ER du sikker på at det "ljudet" (sorry, har inte svensk tastatur)

Jeg har måttet gjøre mye med min LP for å få den bra.

Har loddet av dekselene på pickup-ene, badet dem i bivoks (PAF) og først da ble den virkelig bra.

Seinere har jeg også splittet humbuckerene slik at jeg kan bruke disse som single-coils. Bruker en PRS- switch for switching i stedet for en tone pot.

(Jeg hater tone pots på gitarer, så jeg har fjernet disse på det meste jeg har)!

Jeg har fått "MIN" LP, men den veier 4.4kg, altså en "garbage"-LP i følge eksperter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har minimal erfaring med Gibson, og ikke mye erfaring med Fender.

(Dette blir også litt på siden, men kanskje glir det litt inn i ønsket tema.)

Derimot er jeg en av de som synes et gitarmerke fra en viss periode er "bedre" enn eldre og nyere. For min del er jeg fullstendig klar over at så ikke er tilfellet, men jeg finner alltid nok unnskyldninger til å ikke prøve altfor mange nye modeller. Selv om jeg knapt har Ibanez lenger, så er det Ibanez fra 86-92 som mest fanger min interesse. Personlig tror jeg det henger mer sammen med min hemmelige kjærlighet for hårmetall - musikk som disse gitarene ble laget for - og skarpe farger... Jeg er rimelig sikker på at utseendet og spillbarheten var mer i fokus enn kvalitet på treet som ble brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler mye om treverk tror jeg. Bare 18% av mahognien som Gibson får shippet blir funnet god nok for Custom Shop.

Resten går til produksjon av USA modeller. Av de 18% er det igjen en intern sortering hvor bare mahogni under en viss vekt blir brukt i R9 og R0.

Det er all grunn til å tro at rosentre og lønn blir valgt ut fra lignende kriterier.

Dette er jo godt i linje med moderne liturgi. Hva tenker du eller dere om "The Heretic's Guide to Alternative Lutherie Woods (John Calkin)"? http://www.guitarnat...cles/calkin.htm

Kontekst der er riktignok akkustiske gitarer, men der burde vel forskjellen vært større...

--Gunnar

Endret av Fremmed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du eller dere om "The Heretic's Guide to Alternative Lutherie Woods (John Calkin)"? http://www.guitarnat...cles/calkin.htm

Kontekst der er riktignok akkustiske gitarer, men der burde vel forskjellen vært større...

Vel, du har jo denne her : http://musikkweb.no/html/news/Lydeksempler%20Norwegian%20Wood%20Telecastere_722736195

Alt er klin likt bortsett fra treverket i kroppen.

Hva sier man på godt norsk? : I rest my case. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 6 Les Pauls Custom gitarer idag. 3 Historics - R4, R7 og R8.

Jeg starta med Les Paul Studio for endel år tilbake .. prøvde deretter utallige Les Pauls Standard og må merka stor forskjell kvalitetsmessig på Standard over Studio.

Endte opp med 3 Standard modeller ... fornøyd trodde jeg... intill jeg en dag fikk testa en Historic. Fikk en wow opplevelse.

Siden da har jeg solgt unna alle standardene og oppgradert til Custom.

Enig med mange her at det er vanskelig å pinpointe nøyaktig hva som er bedre, men for meg er det TOTAL opplevelsen.

Spesielt hals/treverk delen føles bedre - lyden også selvom den kan være enda vanskeligere å definere.

Jeg har testa en Studio, Standard og Historic på en av Marshallene mine samtidig og for min del var det en grei bekreftelse på forskjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et klipp med Joe Bonamassa backstage med sin '59 burst. Selv på lavt volum kan man ane hvorfor disse er ettertraktede. Det jeg først og fremst forbinder med Les Paul, er den 'bjelleaktige' lyden man får ved plekteranslag. Mer som at den 'ringer' tonen inn! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par tanker slo meg når jeg leste denne tråden:

- Jeg kjenner jo faktisk folk som har orginale LPer. Burde stalk'e dem ASAP og få prøvd en. Det begynner å bli sånn "shit you should do before you die" greie.

- De LPene jeg har GAS'a mest på oppigjennom er jo helt "feil". Det er John Zykes sin sorte fra Thin Lizzy og Zakk Wylde sin med sørstatflagg. FAIL!

- Det er ingen LP eiere som greier å høre forskjell på de som er gulostborra og de som ikke er det. Er det fordi flertallet i dag er fulle av høl eller er borringen gjordt på en måte som i veldig liten grad påvirker lyden i gitaren? Nobody cares? Er det derfor alle får ståkuk av Historic og CS skiten? De er faktisk lagd sånn de skal/burde være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et klipp med Joe Bonamassa backstage med sin '59 burst. Selv på lavt volum kan man ane hvorfor disse er ettertraktede. Det jeg først og fremst forbinder med Les Paul, er den 'bjelleaktige' lyden man får ved plekteranslag. Mer som at den 'ringer' tonen inn! :D

Det kan ha en del med plekteret å gjøre også. Stivt/tykt plekter har mere pling enn myke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.