Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydkvalitet og treverk i Gibson Les Paul


Hank Annicke Noe

Anbefalte innlegg

Det är skillnaden mellan bra trä och "mojo" trä jag menar, den biten är marknadsföring för att kunna sälja dyra grejer.

Om Gibson menar att det skickar skräp till den vanliga fabriken så är de ju inte kloka, då är det ju ingen skillnad på dem och en 3000:- Kina kopia.

/Magnus

Nå er det vel ganske opplagt at kinesiske kopier (og mange andre østen produserte gitarer) ikke bruker f.eks. mahogny i gitarene,

men billigere asiatiske tresorter som ligner litt på mahogny.

Hvis vi også tar med laminerte topper (evt. photo topper) av ymse slag, så er vi ganske langt unna den originale Gibson oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg må si som jeg har sagt før. Min R8 er bedre enn alle USA Gibsons jeg har prøvd. Min R0 Special er også bedre enn de USA Specials jeg har prøvd. Dette gjelder både lyd, kvalitetsfølelse og hvordan de spiller. Om de er tilsvarende bedre enn det de koster mer? Selvsagt ikke. Jeg har tidligere sammenlignet dette med det å trimme en bilmotor. Steg 1 koster ikke så mye, men gir merkbart flere hestekrefter. Steg 2 koster en god del mer, men gir ikke tilsvarende økning i hestekrefter. Steg 3 begynner å bli skikkelig kostbart, men gir enda mindre tilbake i form av hestekrefter osv.

Jeg er også rimelig sikker på at hvis jeg hadde spilt inn noe med en Historic og noe med en USA Standard, ville sannsynligvis ingen kunne plukke ut hva som er hva i en blindtest, men for meg er ikke det hovedsaken. Det er den opplevelsen JEG har når jeg spiller. Om det kun sitter i hodet mitt, skal ikke jeg svare for, men veldig mange er enig med meg, så helt på bærtur er jeg vel kanskje ikke.

Likevel er det jo ingen som helst tvil om at det finnes veldig gode LP'er både fra '70-tallet og blandt Gibson USA modeller, men som nevnt er nok kvaliteten jevnt over bedre og jevnere hos Gibson CS. Om det er verdt prisdifferensen blir jo opptil den som handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vikt är något de sållar med. Trä med låg densitet är oftast det som låter bäst (har mer övertoner och mer liv).

Att träet är torrt nog är också viktigt, annars är det risk att halsen vrider sig. Torrt trä har också bättre resonans.

Rätt trä gör stor skillnad. Det är inte det jag menar med att sålla trä är marknadsföring.

Det är biten med att göra det till en så stor grej i skillnaden mellan standard och CS.

Köper man en standard gitarr för 20.000:- så bör man väl rimligen kunna förvänta sig att de sållat rätt bra i träet där också, att de inte bygger dem av gamla last pallar.

Det är skillnaden mellan bra trä och "mojo" trä jag menar, den biten är marknadsföring för att kunna sälja dyra grejer.

Om Gibson menar att det skickar skräp till den vanliga fabriken så är de ju inte kloka, då är det ju ingen skillnad på dem och en 3000:- Kina kopia.

/Magnus

Det gjør de jo naturligvis ikke, men det regner jeg med du skjønner selv også. Treverket Gibson bruker er nok av riktig god kvalitet all over, men det som blir brukt til CS-modeller, har altså enda strengere utvelgelses-kritereier. Det er heller ingen her som sier at Gibson USA modeller er dårlige gitarer, selv om kanskje noen måtte mene det, men å sammenligne det med kinakopier blir vel drøyt synes jeg. Likevel er det heller ikke sikkert at man kunne skilt ut en Kina-kopi fra en CS LP i en blindtest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he,

Nå har tråden fått den formen den var tenkt.

Er R8 og R9 bedre enn standard LP.!

Og jeg regnet med at GunnarpåMo ville melde seg på her -> ER det noen mulighet for at jeg kan prøve din R9?

Da har også jeg noe å sammenlikne med.

Men noe av det mange ønsker svar på er om det om det er spillbarhet, lydkvalitet eller en blanding som gjør cluet her.

Fortsett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he,

Nå har tråden fått den formen den var tenkt.

Er R8 og R9 bedre enn standard LP.!

Og jeg regnet med at GunnarpåMo ville melde seg på her -> ER det noen mulighet for at jeg kan prøve din R9?

Da har også jeg noe å sammenlikne med.

Men noe av det mange ønsker svar på er om det om det er spillbarhet, lydkvalitet eller en blanding som gjør cluet her.

Fortsett ;)

Selvfølgelig kan du få teste R9'en. Bare ring meg du, så finner vi en tid i høstferien.

Jeg hadde en Les Paul Deluxe med fullsize bøkkere. Noen år eldre enn din. Det var den jeg bytta med Ivan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...................Likevel er det heller ikke sikkert at man kunne skilt ut en Kina-kopi fra en CS LP i en blindtest.

Dette er et bra poeng.

Jeg er nemlig en audiofil og har vært gjennom en del blindtester med overaskende resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg en eneste Gibson.

Men- en faktor som nok kanskje har noe for seg, i forhold til at "gamle gitarer er bedre", ut over mojo og alt slikt, er jo teorien om at det er de beste eksemplarene som blir tatt vare på og brukt, det vil si at det er en naturlig utvelgelsesprosess der de eksemplarene som ikke var videre tess rett og slett er borte.

Teorien er til en viss grad besnærende. På den annen side kan man hevde at de beste gitarene, som da blir brukt, blir utslitt, slik at dette ikke stemmer, men jeg tror litt på det der med "evolusjonsteorien" om at de beste overlever.

På en annen side igjen skal man ikke se bort i fra at vissheten om at "Ohooo! Jeg spiller på en gitar fra 1957!!!" har mer enn en smule med i hvordan man har det med gitaren..

Samma det, bare vi koser oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et bra poeng.

Jeg er nemlig en audiofil og har vært gjennom en del blindtester med overaskende resultater.

Jeg tror det er mye vanskeligere å skille gitarer på lydkvalitet, enn det det er med gitaren i hendene.

Tviler sterkt på at jeg tar feil da. Jeg stemmer opp en del billige elgitarer hver uke, og tror jeg kjenner kvalitetsforskjellene ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den R9 gitaren jeg har nå er den beste Les Paulen jeg har prøvd. Et mulig unntak er en original '57 jeg var så heldig og få teste.

Så kan det selvfølgelig hende at jeg ikke har peil på gitarer, og at jeg syns min egen er den beste, akkurat som alle andre.

Jeg hadde flax og kunne en vakker dag i Trondheim sammenligne R8, R9, LP Slash Sig. og LP Std.08/10,.......og R9 vant på alle punkter med glans.

Men overaskende kom en nykommer LP Std.08/10 på overaskende andre plass og foran R8.

Jeg må si at jeg liker veldig mye de nye Gibson 08 standardene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg en eneste Gibson.

Men- en faktor som nok kanskje har noe for seg, i forhold til at "gamle gitarer er bedre", ut over mojo og alt slikt, er jo teorien om at det er de beste eksemplarene som blir tatt vare på og brukt, det vil si at det er en naturlig utvelgelsesprosess der de eksemplarene som ikke var videre tess rett og slett er borte.

Teorien er til en viss grad besnærende. På den annen side kan man hevde at de beste gitarene, som da blir brukt, blir utslitt, slik at dette ikke stemmer, men jeg tror litt på det der med "evolusjonsteorien" om at de beste overlever.

På en annen side igjen skal man ikke se bort i fra at vissheten om at "Ohooo! Jeg spiller på en gitar fra 1957!!!" har mer enn en smule med i hvordan man har det med gitaren..

Samma det, bare vi koser oss!

Jeg koser meg både med en 2010 R9 og en SG Standard fra 1964 om dagen.

En god gitar er en god gitar uansett alder tror jeg.

Men det er nok også slik at tilgangen på godt naturlig tørket trevirke var bedre i '64 enn det er i dag.

Jeg er ikke så dum at jeg tror riktig plastikk forbedrer lyden i R9,

men jeg bytter likevel for at den skal se mest mulig autentisk ut.

Det er fordi jeg syns det er morsomt å holde på med, og at utseende til en gitar også er en del av pakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he,

Nå har tråden fått den formen den var tenkt.

Er R8 og R9 bedre enn standard LP.!

Og jeg regnet med at GunnarpåMo ville melde seg på her -> ER det noen mulighet for at jeg kan prøve din R9?

Da har også jeg noe å sammenlikne med.

Men noe av det mange ønsker svar på er om det om det er spillbarhet, lydkvalitet eller en blanding som gjør cluet her.

Fortsett ;)

Ja, i tillegg til følelse og det noen kaller mojo, naturligvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.