Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Merkbar strøm gjennom strenger på gitar


gromit

Anbefalte innlegg

Jeg har gitaren koblet til lydkortet i pc'en, jeg kan kjenne at det svak strøm i strenger og andre metall deler på gitaren, dette gjelder alle gitarene mine - så er det noe galt med lydkortet mitt eller skal det være slik - gjør det eventuelt noe? Det er såpass svak strøm at jeg kun merker det på kroppen der er tynnere hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, virker som om du får en spenning til jord. Tørr ikke å si mer da jeg ikke er helt sikker. Tviler på at det skal være sånn. Har kun opplevd å få det på en dårlig mikser, phantom spenning og bass direkte med passiv di-boks i bordet. Det jeg gjorde var å teipe over jordlederen(hindre kontakt/koble av), så løste det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- så er det noe galt med lydkortet mitt eller skal det være slik - gjør det eventuelt noe? Det er såpass svak strøm at jeg kun merker det på kroppen der er tynnere hud.

Det virker som noe er galt med lydkortet ditt. Riktignok har lydkortet en driftspenning (sannsynligvis via USB), men denne bør ikke under noen omstendighet gå til istrumentet. Unntaket er jo selvfølgelig om du bruker fantommating (48V) - bruker du en en XLR til jack kabel på gitaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du har en bryter for å slå av og på phantom power/+48V eller lignende.

Det er en 48v knapp, men den er av, så det er et eller annet med lydkortet... kanskje dumt spørsmål men det kan vel ikke skade noe i gitaren? Jeg bruker vanlig Jack plugg

Endret av gromit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.