Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt utstyr


Blommern

Anbefalte innlegg

Rørlyd blir ikke borte eller ødelagt fordi signalet går gjennom etpar opamper. Det er fakta.

Det er det vel heller ingen som sier. Han andre Gunnar (eller han første) mener vel bare at "fullrør" bør bety at det ikke er transistorer eller opamper i signalveien inni forsterkeren.

Og det synes jeg strengt tatt han bør få rett i, dersom vi vil at uttrykket "fullrør" skal ha noen mening.

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rørlyd blir ikke borte eller ødelagt fordi signalet går gjennom etpar opamper. Det er fakta.

Signalet har gått gjennom ganske mange opamper og transistorer (og AD/DA omvandlere) fra det forlot gitaren og til det strømmer ut av folks stereoanlegg - og det låter fortsatt rør der rør er brukt.

(beklager OT, men den trengte en kommentar)

DJ

--

Min kommentar går på at "det er smak og behag" om man velger å kalle ampen en 100% røramp. Det er det ikke.

Så slås det fast det ikke spiller noen rolle fordi det LÅTER fullrørs. Det siste er ikke jeg sikker på om det går å konstantere som et fakta,

fordi det kommer helt an på øret som hører. Noen er begeistret for denne ampen og syns den låter helrør. Andre syns åpenbart ikke det.

Da er det dumt å slå det fast som er fakta.

Hva som hørs i et stereoanlegg syns jeg har lite med saken å gjøre. Det handler om en hel produksjon med alle muligheter for å "lure" øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dere lei av den HT-5 rørdiskusjonen?

TS: Kjøp deg en HT5 og en god gitar, så kommer du langt.. Enten LTD eller en Schecter Hellraiser/Blackjack er fint. Du får også en Ibanez Prestige hvis du ønsker det, ligger en del på finn.no :)

Hadde jeg hatt 4-5k til overs nå, så hadde det blitt en Schecter på meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde også sjekke hvilken skalalengde du trives best med ifht de ltd/schecter gitarene som er nevnt vs f eks PRS. Jeg bytta nettopp fra en gibson Sg til en ibanez prestige og feelen/spillemåten er merkbart forskjellig. Kanskje ikke superrelevant, men hvertfall noe å tenke på..

Ellers så tror jeg også HT-5 er et kanonvalg av forsterker, rør schmør eller ikke, så lenge det låter bra er det vel ikke så nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Fremmed & GunnarpåMo: Kommentaren min gikk ikke på hvorvidt HT-5 eller lignende amper kan kalles "fullrør" eller ikke. Det handlet om myten om at straks lyden har gått gjennom noe annet en et rør, så er rørlyden ødelagt/borte, en myte som står sterkt i gitarverden. At en HT-5 låter som en røramp mener jeg trygt kan passere som fakta; den har i aller høyeste grad den karakteristiske lyden av rør. Å så tvil om det fører bare til forvirring, noe jeg ønsket å motvirke med inlegget mitt. Om man liker den eller ei er en annen sak.

@ Troll: Ja, møkk lei.

@ Blommern : At en amp ikke er "fullrør" skal du ikke bekymre deg over i det hele tatt. Ihvertfall ikke før du er oppe på et særdeles høyt korksniffernivå :D

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Fremmed & GunnarpåMo: Kommentaren min gikk ikke på hvorvidt HT-5 eller lignende amper kan kalles "fullrør" eller ikke. Det handlet om myten om at straks lyden har gått gjennom noe annet en et rør, så er rørlyden ødelagt/borte, en myte som står sterkt i gitarverden. At en HT-5 låter som en røramp mener jeg trygt kan passere som fakta; den har i aller høyeste grad den karakteristiske lyden av rør. Å så tvil om det fører bare til forvirring, noe jeg ønsket å motvirke med inlegget mitt. Om man liker den eller ei er en annen sak.

DJ

--

Den karakteristiske lyden av rør er nettopp det som blir prøvd etterlignet både av SS amper og modeleringsamper.

Med den argumentasjonen kan man påstå at alle gitaramper har den karakteristiske lyden av rør. Rør eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

de tradisjonelle studioene er mer forseggjorte instrumenter på alle områder. trevirke, fretjobb, finish, feeling. og også i utgangspkt dyrere instrumenter, brukt ser de imidlertid ut til å gå for det samme. ergo, for 5k, gå for en trad studio, ikke faded.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De faded-modellene jeg har prøvd har på ingen måte stått tilbake for de vanlige studioene jeg har prøvd. (Har prøvd noen av hver ja). Såvidt jeg visste så skulle finishen være eneste forskjell på vanlig studio og faded, men det kan jo hende at det bare er offisielt, eller at jeg har fått med meg helt feil. Skulle jeg hatt en Studio i dag ville jeg uansett valgt en faded. Min erfaring er at det er like gode instrumenter, og fadedmodellene ser bedre ut i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den karakteristiske lyden av rør er nettopp det som blir prøvd etterlignet både av SS amper og modeleringsamper.

Med den argumentasjonen kan man påstå at alle gitaramper har den karakteristiske lyden av rør. Rør eller ei.

Her var det snakk om en røramp (som OP var interessert i), med rør som faktisk gir rørlyd, og ikke modelering eller SS. Men mer enn nok om det - jeg kan se hvor det ender ;)

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De faded-modellene jeg har prøvd har på ingen måte stått tilbake for de vanlige studioene jeg har prøvd. (Har prøvd noen av hver ja). Såvidt jeg visste så skulle finishen være eneste forskjell på vanlig studio og faded, men det kan jo hende at det bare er offisielt, eller at jeg har fått med meg helt feil. Skulle jeg hatt en Studio i dag ville jeg uansett valgt en faded. Min erfaring er at det er like gode instrumenter, og fadedmodellene ser bedre ut i mine øyne.

kjøp hva du vil.

til op, mest bang for the buck er fremdeles de tredisjonelle.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Fremmed & GunnarpåMo: Kommentaren min gikk ikke på hvorvidt HT-5 eller lignende amper kan kalles "fullrør" eller ikke. Det handlet om myten om at straks lyden har gått gjennom noe annet en et rør, så er rørlyden ødelagt/borte,

Jaja, fett nok. Men det er det vitterlig ingen som har sagt.

--Gunnar

Endret av Fremmed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.