Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Liming av knekt gitarhode


Anbefalte innlegg

For en tid tilbake siden kjøpte jeg meg en Jackson RR3 på eBay. Under transporten fra USA ble den skadet og headstocken knakk. Med erstatning fra Posten på 4.000 bestemte jeg meg for å heller kjøpe en helt ny hals i steden for å lime den ødelagte. Men nå har jeg altså bestemt meg for å lime den, da det er en veldig god hals og er mulig å bruke dersom jeg en gang skulle trenge en ekstra gitarhals eller bygge en egen gitar. Det jeg lurer på er hvilket lim jeg skal bruke? Er det bare til å kjøre på med vanlig trelim? Noen som har noen tips til hvordan å føre limen på? Bruk av tvinger?

post-10034-0-69123100-1313495814_thumb.j

Endret av dolo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4k er mer enn nok for å få limt denne halsen profesjonelt, ja, men som jeg skrev så bestemte jeg meg heller for å kjøpe en helt ny hals fra Jackson i USA og montere den på RR3'en siden fikk så mye penger i erstatning.

edit: Bor forøvrig i Rogaland.

Endret av dolo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke epoxylim eller titebond. Trolig vil det også holde med vanlig casco trelim, men være da sikker på at du ikke bruker vinterlim. Det to første alternativene er bedre. Titebond selges på http://www.verktoyas.no/ her i Norge.

I tillegg til limet, er det helt nødvendig at du bruker tvinger på dette, ellers blir det ikke sterkt nok. Det er mulig at du må lage deg noen foringer/en liten jig for å sørge for at du får riktig press med tvingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Titebond er noe å satse på. Hvordan bør jeg føre det på? Pensle? Det kommer kanskje ikke frem på det vedlagte bildet, men bruddet er ganske rent uten mange fliser som stikker ut. CarbonFiber, forstod ikke helt hva du mente med å lage en "jig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trelim skal legges på i et ganske tynt lag. Pensle er fint.

Med en jig mener jeg at du må lage en "dings", foringer, treklosser eller noe som gjør at du kan få presset trebitene skikkelig sammen. Dette er jo i utgangspunktet to trekanter som skal presses sammen, og det er ikke så liketil. Tvinger fungerer best på kvadrater eller rektangler for at man skal få skikkelig press på ting. Det er nesten helt umulig å si hva som er nødvendig uten å "kjenne" på bitene og hvordan de sitter sammen.

Dårlig forklaring, men det var et ærlig forsøk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde gå helt fint å lime dette. Det er jo tross alt "bare" en bit av hodet, ikke selve halsen. Men som andre sier, så trenger du å lage en eller annen form for jigg.

En ide er å ta av alle stemmeskruene, og så bruke hullene der du da har fire ledige hull til å skru på to plankebiter, en over og en under, festet med skruer gjennom hullene, slik at kanten på plankebitene er parallelt med bruddet. På den mindre, løse biten blir det kankje litt annerledes, men tanken er at du får en kant som er parallell med bruddet å feste tvingene på der også. Prøv tvingeanordningen og sjekk at den er stabil selv om du håndterer den litt før du løsner den, har på lim, og tvinger den sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, da forstår jeg. Skal stikke innom Montèr imorgen og høre om de har Titebond der, og så skal jeg se om jeg får laget meg en sånn jig. Tror ikke det blir noe problem å få limt det sammen uansett. Tusen takk for all hjelp, fantastisk forum dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.