Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jack kabel mellom topp og kabinett?


RydEN

Anbefalte innlegg

Hei..

SOm jeg har hørt så er det en type jack kabel som passer best til dette, og blir ikke slitt osv. Noen som har erfaring med det?

Akkurat nå bruker jeg vanlig jack kabel, men har brukt 2 andre før som har blitt fortere ødelagt etter det.

Takker for svar!

Mvh RydEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et uttall av forskjellige typer og merker. MEN Du må huske at du skal ha høyttaler-kabel. Ikke vanlig signaljack. Da blåser du toppen før eller siden. Jeg har akkurat nå en høyttalerkabel fra Planet Waves som funker bra og har gjort det lenge. Jeg har tidligere hatt billigere kabler også, og det har funket helt greit det også, så hvordan du har klart å ødelegge to stykker skjønner jeg lite av. (Mulig det er over langt tidsrom, men dog....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke finne på å bruke instrumentkabel mellom topp og kabinett, bruk en høytalerkabel. NO EXCEPTIONS! Grunnen er at instrumentkabelen har såpass tynn leder, at hvis det går nok watt gjennom kabelen, så vil isolasjonen mellom signal- og jordleder smelte. Da blir det kortslutning og utgangstranformatoren brenner opp blink.gif

EDIT: Oi, litt sent ute :P

Endret av razorback94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et uttall av forskjellige typer og merker. MEN Du må huske at du skal ha høyttaler-kabel. Ikke vanlig signaljack. Da blåser du toppen før eller siden. Jeg har akkurat nå en høyttalerkabel fra Planet Waves som funker bra og har gjort det lenge. Jeg har tidligere hatt billigere kabler også, og det har funket helt greit det også, så hvordan du har klart å ødelegge to stykker skjønner jeg lite av. (Mulig det er over langt tidsrom, men dog....)

Regner med at det er denne du snakker om? http://gemusikk.no/shop/default.asp?page=product.asp&prodno=15108070

PW-S-05. God speaker-kabel i riktig lengde for å bruke mellom topp og kabinett. Store fordelen er at den har livstidsgaranti, så klarer du å ødelegge den får du ny, og den er skikkelig lubben og fin.

De fleste butikker i landet får tak i den kabelen relativt raskt hvis de ikke har den inne. (det er samme importør som D´addario-strenger, K&M-stativer, Dunlop-plektere og annet som "alle" butikker har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke greia med at folk mener det er kjempekrise å bruke instrumentkabel mellom topp og kabinett?

Ampen er 4-5 år gammel, og jeg bruker den omtrent hver eneste dag, og den spilles ofte drit høyt. Ikke nok med det, det er en kinesisk billig-kabel til under hundrelappen...

Kanskje det bare er meg som er heldig...? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett diameteren på senter-lederen i enkelte signal-kabler eller? Hvis du er komfortabel med å sende 50-100watt gjennom "sytråd" er det jo greit nok, men i praksis vil slikt fort medføre praktiske problemer.

En kraftig signalkabel derimot kan godt fungere fint, selv med relativt høye effekter. Det skal tross i alt ikke så stort tversnitt til i praksis. Men har du tid til å undersøke en signal-kabels indre dimensjoner har du stort sett også tid/mulighet til å kjøpe en høyttaler-kabel først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke greia med at folk mener det er kjempekrise å bruke instrumentkabel mellom topp og kabinett?

Ampen er 4-5 år gammel, og jeg bruker den omtrent hver eneste dag, og den spilles ofte drit høyt. Ikke nok med det, det er en kinesisk billig-kabel til under hundrelappen...

Kanskje det bare er meg som er heldig...? :o

Ja, du har vært heldig. Jeg gjorde det samme i hine hårde dager. Det kostet meg en reparasjon på et par tusen. Litt unødvendig, men jeg visste ikke bedre den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.