Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bli en bedre gitarist! Øv!


The Euphor

Anbefalte innlegg

Sjokkerende beskjed å få, at man må øve for å oppnå fremgang. Av og til stagnerer det likevel, og det kan være vanskelig å gripe etter gitaren for å spille det samme som man alltid har spilt.

Mitt mål med denne tråden er å samle små bidrag som har noe for seg. Det er ikke mye vits i å poste en ekstremt lang solo som er nærmest umulig å spille. Prøv å hold det kort og greit - og forklar (innspilling/video fungerer også om du har mulighet til det) hvordan øvelsen skal spilles.

Jeg vil begynne med Krabben (The Crab). Fikk denne presentert for lenge siden, og det er en fin øvelse som fokuserer på høyre hånd.

Skriver bare ned to strenger, da det er fritt valg hvor den spilles - poenget er å bruke to strenger. Streng A og D brukt som eksempel.

D|---7---6---5---8-|
A|-5---8---7---6---|

Bruk én finger på hvert bånd, finn et sted på halsen som er behagelig for venstre hånd. Bruker du lillefingeren lite kan det være lettere å spille rundt 12. bånd. Forholdet vil forholde seg konstant.

1. Spill med bare slag ned.

2. Spill med bare slag opp.

3. Utsideplektring - annenhver ned og opp, start med ned.

4. Innsideplektring - annenhver opp og ned, start med opp.

Spill sakte. Det er lov å fokusere på punkt 1 til det sitter før du går videre til punkt 2. :)

Når alle 4 punktene sitter - prøv å endre anslagsmetode bevisst uten at det går i surr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanontråd! :) Er selv glad i slike små enkle øvelser som kan utrette en stor forskjell i gitarspillinga di.

Kan foreslå "hybrid-picking" som Petrucci kaller det, for de av dere som ikke har vært borti det.

Her er det også ett fett hvor på halsen du spiller det. Bruker D og G strengene som eksempel.

v = nedslag

^ = Oppslag

p = pulloff

Forklaring:

Du spiller bruker alternate-picking(annenhver ned-opp-ned-oppslag) fra 7 på D-strengen om opp til 7 på G-strengen, også pulloffs tilbake fra 7 til 6 til 4 og nedslag på 7 på D-strengen.

And repeat!

Det er en helt grei liten øvelse som hjelper litt på alternate picking og legatospilling :) - Fin øvelse for begge hender.

Edit: liten "tab-feil" på forklaringa :P

post-6377-0-57383700-1301743086_thumb.jp

Endret av Nameless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint med slike øvelser for å få inn høyrehånda, men jeg er i utgangspunktet SVÆRT skeptisk til kromatiske øvelser man så å si aldri benytter seg av i det virkelige liv. Ref. figuren til Euphor. Bruk heller en skala eller noe :) Ellers så vil jeg berømme tråden! Øvelsen til Nameless er mer "matnyttig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk, hva babler du om? Du har nesten aldri behov for en slik figur med 4 halvnoter etter hverandre. Ta heller å bruk en figur på venstre hånd som gir deg toner i en skala, slik at du også trener inn venstre hånda på noe nyttig samtidig som du trener inn høyrehånda. Du kan få synes slike kromatiske øvelser er fine, og du (og alle andre forsåvidt) kan øve på de til krampa tar deg. Jeg bare sier min mening om slike KROMATISKE øvelser.

Det er en fri verden, spill hva faen du vil. Kverulant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelsen er fortsatt ikke kromatisk. Du sa du var SVÆRT skeptisk til øvelser med det du oppfatter som kromatikk (selv om de aller fleste nok spiller mer kromatisk enn noen annen skala) - jeg fikk for meg at du hadde en bedre versjon du ville dele.

At du synes det er mer nyttig å øve inn mønster enn å øve inn uavhengighet får du stå for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelsen er fortsatt ikke kromatisk. Du sa du var SVÆRT skeptisk til øvelser med det du oppfatter som kromatikk (selv om de aller fleste nok spiller mer kromatisk enn noen annen skala) - jeg fikk for meg at du hadde en bedre versjon du ville dele.

At du synes det er mer nyttig å øve inn mønster enn å øve inn uavhengighet får du stå for selv.

Her er feks en bedre versjon (IMO) :


D|---7---5---8---5-|
A|-5---8---7---8---|

Dette mønsteret kan du bruke på andre strenger bare du ikke involverer H-strengen. Kan selvfølgelig lage noe som involverer H-strengen, men da vil mønsteret se anderledes ut. Uansett, så kan dette mønsteret brukes i 99,99% av alle sanger (vestlig musikk) som finnes, for det er jo en del av en "normal" skala.

Dette "uavhengige" mønsteret ditt vil IKKE passe i 99,99% av alle sanger som finnes fordi det er, ganske riktig, K R O M A T I S K mønster. Jeg har antatt at du besitter grunnleggende musikkteori, men om du ikke gjør det, så vil jeg beklage min oppførsel som har utviklet seg i tråden.

Men igjen, vi lever i et fritt land, og man har rett til å spille hva man måtte ønske. Jeg bare syns rett og slett at det er mer fornuftig og ikke minst hensiktsmessig å øve på ting man kan få nytte av seinere. Altså, jeg ser ingen vits i å IKKE benytte seg av toner innenfor en vanlig skala når man først skal terpe på ting.

Nå har jeg sagt mitt om dette emnet i denne tråden. Jeg kommer selvsagt til å blande meg inn i andre ting her, men jeg legger denne saken død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg mye til gitarist, men jeg har faktisk høyskoleeksamen i klavérspill. Det er det ikke noen som skulle tro hvis de hørte meg klampe løs på et slikt.

Nuvel, en av de sikkert avlegse tingene vi drev med for lenge siden var faktisk slike øvelser som øve inn og trimmet motorikk i forhold til å bruke fingre i forskjellige rekkefølger.

Hanons øvelser mistenkelig kromatiske i sin oppbygging, brukes som trim og oppvarming av pianister på alle nivåer, og det har vært gjort i mange år.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at det er nytteløst med slike øvelser, jeg. Den tilsynelatende enkle øvelsen til TE var jo faktisk ganske vrien. Vitsen her er jo ikke om man "har bruk for den" som frase eller lignende. Vitsen er at man har bruk for å ha kontroll over fingrene sine. Det kommer ikke av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel krabba egentlig en strekkøvelse, og ikke en plekterøvelse.

Man kan f.eks begynne med 1. og 2. strengen og spille

--7-6-5-8-

--5-8-7-6- osv... med en finger pr bånd. Altså pekefinger på 5, langefinger på 6 osv...

Etterhvert kan man prøve med en streng i mellom.

Altså

--7-6-5-8-

----------

--5-8-7-6-

Slik kan man fortsette til man til slutt spiller på 1. og 6.

Man kan også ha et bånds strekk mellom to eller flere fingre.

F.eks

--7-6-4-9-

--4-9-7-6-

Dette er på ingen måte en musikalsk øvelse, men rent motorisk for å trene strekk. Det er veldig viktig å varme opp godt før man gjør dette.

Apropos oppvarming så har jeg en fin øvelse jeg sverger til.

Jeg setter metronomen på 60 bpm (eller lavere om jeg gidder) og begynner med fjerdedeler. Jeg setter gjerne en alarm på fem minutter, slik at jeg f.eks spiller fem minutter fjerdedeler, fem minutter åttendeler (evt fjerdedelstrioler først), åttendelstrioler, sekstendeler, (evt kvintoler. Finn en fem stavelses setning som du sier jevnt pr slag. Er egentlig ikke så vanskelig. Den jeg sverger til er så grov at jeg ikke vil formidle den her), 16-dels sekstoler. Er jeg helt vill og gal tar jeg septoler (septimoler?). Setningen jeg bruker på dem er enda grovere. :P

Mye av poenget her er å være helt konsekvent på alternate picking. Altså at man hele veien spiller ned-opp-ned-opp, selv om man bare spiller tre toner pr streng.

Tar jeg utgangspunkt i G-dur spiller jeg:


G-jonisk (dur) opp A-dorisk ned H-frygisk opp
-------------------------------5-7-8---10-8-7----------------------------------------------------------------------8-10-12--
-------------------------5-7-8----------------10-8-7-------------------------------------------------------8-10-12----------
-------------------4-5-7-----------------------------9-7-5------------------------------------------7-9-11------------------
-------------4-5-7-----------------------------------------9-7-5-----------------------------7-9-10-------------------------
-------3-5-7-----------------------------------------------------9-7-5----------------7-9-10--------------------------------
-3-5-7-----------------------------------------------------------------8-7-5---7-8-10---------------------------------------


C-lydisk ned D-mixolydisk opp
-14-12-10-----------------------------------------------------------------------------------------12-14-15-
----------13-12-10-----------------------------------------------------------------------12-13-15----------
-------------------12-11-9------------------------------------------------------11-12-14-------------------
---------------------------12-10-9-------------------------------------10-12-14----------------------------
-----------------------------------12-10-9--------------------10-12-14-------------------------------------
-------------------------------------------12-10-8---10-12-14----------------------------------------------


E-eolisk (moll) ned F#-lokrisk opp
-17-15-14----------------------------------------------------------------------------------------------15-17-19--
----------17-15-13----------------------------------------------------------------------------15-17-19-----------
-------------------16-14-12----------------------------------------------------------14-16-17--------------------
----------------------------16-14-12----------------------------------------14-16-17-----------------------------
--------------------------------------15-14-12---------------------14-15-17--------------------------------------
-----------------------------------------------15-14-12---14-15-17-----------------------------------------------


G-jonisk ned
-20-19-17------------------------------------------------
-----------20-19-17--------------------------------------
--------------------19-17-16-----------------------------
-----------------------------19-17-16--------------------
---------------------------------------19-17-15----------
------------------------------------------------19-17-15-

Med denne øvelsen forbedrer man både teknikk, timing og oversikt og jeg synes den er gull verdt (selv om den er dørgende kjedelig). Det er lurt å variere toneartene. Selv har jeg en tolv dagers "turnus" som sier meg hva som er "dagens toneart".

Etterhvert som det går av seg selv kan man eksperimentere med forskjellige betoningsmønstre. Selv liker jeg å spille grupper på fem og fem mens jeg spiller trioler.

Endret av stromstans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din variant er fin den. Litt dumt med to påfølgende toner på 8. bånd, ellers fullt brukbar. For min del er ikke dine notevalg noe mindre kromatiske bare fordi du utelater 6. bånd, dog legger jeg merke til at langfingeren forblir arbeidsløs. Litt av fordelen med et mønster som ikke baserer seg på en skala er at det kan flyttes fritt uten å tenke stort, likevel må høyre hånd følge med på notene (hi hi). Flytter du figuren fra streng til streng kan du bruke alt fokuset på høyre hånd, det er bare å starte hvor som helst og holde seg til figuren. Det kan også gjøres med din variant, men som du sier, det fungerer ikke med samme figur over alle strengene. Kan ikke øve på direkteskudd og mottak samtidig. Etter min mening kan skalaer pugges på do.

Kan ellers legge til at jeg foretrekker å spille etter intervall heller enn skalaer, og oppfordrer så langt som mulig ingen til å binde seg til mønster (en hel haug med forholdsregler...).

Vi får bare være uenige om hva som tolkes som kromatikk og ikke. :)

Stromstans: Prøv å sett teksttab i

Tab[ /code].
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelsen til Euphor gir også meget god kontroll på venstrehånda. Høyrehånda er jo bare opp og ned, så uten å bytte mellom de forskjellige måtene å slå an på er det jo ikke mye til øvelse i det hele tatt. Og ikke for å kaste ild på bålet men jeg skjønner heller ikke på hvilken måte den øvelsen er kromatisk. Og jeg trodde da jeg var ganske grei i teori...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.