Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bli en bedre gitarist! Øv!


The Euphor

Anbefalte innlegg

Jeg blir helt gal av å diskutere mot dere. Jeg klarer ikke si det på flere måter. Jeg gir opp. Dessuten går det jævlig fint å ta strekkøvelser med fingra på dass også.

Det er jo selvfølgelig idiotisk av meg å være uenig med en administrator med snart 9000 innlegg. (Det var en lignende tråd med arpeggioer som uttartet seg klin likt). Dømt til å tape før du starter. NÅ er jeg ferdig med denne tråden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså- det er ikke noe kotyme for at en med rettigheter for å moderere har mer rett enn andre. Vis meg et eksempel på det, og så skal vi ta det opp på bakrommet. Men jeg må innrømme at jeg faktisk ikke skjønner poenget ditt, davidsen. Jeg krøkte meg over gitaren og fant fort ut at venstrehånda var det største problemet for meg, selv om øvelsen er til for høgrehånden.

Videre tenkte jeg i min enkelhet at det da var lurt å øve på.

Mer komplisert er det ikke.

Dessuten, The Euphor er dessuten bare moderator, og ikke admin. Det får da være måte på å ødsle med makt.

Dessuten, takk for den fine øvelsen du postet, som jeg ikke klarte å spille i det hele tatt. Tror jeg må bryne meg videre på den i morgen.

Med min beste vilje klarer jeg ikke å se hvorfor du er så provosert. Jeg må innrømme at jeg ikke har noe nag til deg i det hele tatt, og jeg har ikke noe ønske om å "ikke forstå" eller å forsvare de andre som modererer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel krabba egentlig en strekkøvelse, og ikke en plekterøvelse.

Man kan f.eks begynne med 1. og 2. strengen og spille

--7-6-5-8-

--5-8-7-6- osv... med en finger pr bånd. Altså pekefinger på 5, langefinger på 6 osv...

Etterhvert kan man prøve med en streng i mellom.

Altså

--7-6-5-8-

----------

--5-8-7-6-

Slik kan man fortsette til man til slutt spiller på 1. og 6.

Man kan også ha et bånds strekk mellom to eller flere fingre.

F.eks

--7-6-4-9-

--4-9-7-6-

Dette er på ingen måte en musikalsk øvelse, men rent motorisk for å trene strekk. Det er veldig viktig å varme opp godt før man gjør dette.

Apropos oppvarming så har jeg en fin øvelse jeg sverger til.

Jeg setter metronomen på 60 bpm (eller lavere om jeg gidder) og begynner med fjerdedeler. Jeg setter gjerne en alarm på fem minutter, slik at jeg f.eks spiller fem minutter fjerdedeler, fem minutter åttendeler (evt fjerdedelstrioler først), åttendelstrioler, sekstendeler, (evt kvintoler. Finn en fem stavelses setning som du sier jevnt pr slag. Er egentlig ikke så vanskelig. Den jeg sverger til er så grov at jeg ikke vil formidle den her), 16-dels sekstoler. Er jeg helt vill og gal tar jeg septoler (septimoler?). Setningen jeg bruker på dem er enda grovere. :P

Mye av poenget her er å være helt konsekvent på alternate picking. Altså at man hele veien spiller ned-opp-ned-opp, selv om man bare spiller tre toner pr streng.

Tar jeg utgangspunkt i G-dur spiller jeg:


G-jonisk (dur) opp A-dorisk ned H-frygisk opp
-------------------------------5-7-8---10-8-7----------------------------------------------------------------------8-10-12--
-------------------------5-7-8----------------10-8-7-------------------------------------------------------8-10-12----------
-------------------4-5-7-----------------------------9-7-5------------------------------------------7-9-11------------------
-------------4-5-7-----------------------------------------9-7-5-----------------------------7-9-10-------------------------
-------3-5-7-----------------------------------------------------9-7-5----------------7-9-10--------------------------------
-3-5-7-----------------------------------------------------------------8-7-5---7-8-10---------------------------------------


C-lydisk ned D-mixolydisk opp
-14-12-10-----------------------------------------------------------------------------------------12-14-15-
----------13-12-10-----------------------------------------------------------------------12-13-15----------
-------------------12-11-9------------------------------------------------------11-12-14-------------------
---------------------------12-10-9-------------------------------------10-12-14----------------------------
-----------------------------------12-10-9--------------------10-12-14-------------------------------------
-------------------------------------------12-10-8---10-12-14----------------------------------------------


E-eolisk (moll) ned F#-lokrisk opp
-17-15-14----------------------------------------------------------------------------------------------15-17-19--
----------17-15-13----------------------------------------------------------------------------15-17-19-----------
-------------------16-14-12----------------------------------------------------------14-16-17--------------------
----------------------------16-14-12----------------------------------------14-16-17-----------------------------
--------------------------------------15-14-12---------------------14-15-17--------------------------------------
-----------------------------------------------15-14-12---14-15-17-----------------------------------------------


G-jonisk ned
-20-19-17------------------------------------------------
-----------20-19-17--------------------------------------
--------------------19-17-16-----------------------------
-----------------------------19-17-16--------------------
---------------------------------------19-17-15----------
------------------------------------------------19-17-15-

Med denne øvelsen forbedrer man både teknikk, timing og oversikt og jeg synes den er gull verdt (selv om den er dørgende kjedelig). Det er lurt å variere toneartene. Selv har jeg en tolv dagers "turnus" som sier meg hva som er "dagens toneart".

Etterhvert som det går av seg selv kan man eksperimentere med forskjellige betoningsmønstre. Selv liker jeg å spille grupper på fem og fem mens jeg spiller trioler.

Den der var møkka bra da! :) Plutselig kan jeg navnet på mange av mønstrene jeg kunne fra før av :P Fikk helt klart bedre oversikt med engang. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin modal øvelse! :)

Her kommer en annen som går på alternerende plektring med strengehopp. Én finger på hvert bånd, høyre opp og ned. Øvelsen kan fint snus og vendes, start i fire "hjørner" og spill hele feltet. Øvelsen kan være kinkig for begge hender, å treffe riktig streng til rett tid kan kreve litt trening. :)

E|-----------------------------------5-----6---7-8-|
B|---------------------------5-----6-----7---8-----|
G|-------------------5-----6-----7-----8-----------|
D|-----------5-----6-----7-----8-------------------|
A|-----5---6-----7-----8---------------------------|
E|-5-6---7-----8-----------------------------------|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er enda ett tøft lick. Veldig Paul Gilbert stil. Synes den fungerer bra på ringfinger og lillefinger (venstrehånd). Samt alternate picking(høyre) og hammer on/pull off.

h = Hammer on

p = Pull off

Tok opp øvelsen på webcammen også, så får man ett inntrykk av åssen det høres ut etterhvert. Beklager dårlig kvalitet :P

Sloppy som faen, men du får et inntrykk anyways :P, så her er Opptaket

post-6377-0-28894800-1301939998_thumb.jp

Endret av Nameless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har en øvelse som i utgangspunktet skal trene høyrehånden og "alternate picking" (opp-ned-opp-ned), men den kan være litt knotete for venstrehånden også.

De går over en (D)maj7-akkord og en (H)moll-akkord:

Fingrene skal være fast plassert (slik man ville tatt akkorden), men øvelsen skal spilles brutt, altså at bare en tone skal klinge av gangen.

Fingerplassering:

E:-5--pekefinger-----2--pekefinger----------

H:-7--lillefinger----3--langfinger----------

G:-6--langfinger-----4--lillefinger----------

D:-7--ringfinger-----4--ringfinger----------

A:-5--pekefinger-----2--pekefinger----------

E:-----------------------------------------

Øvelsen går slik

E:-----------------5--------------------------------------2-----------------

H:-----------7-----------7----------------------3--------------3-------------

G:-----6--------6-----6--------6----------4--------4-------4---------4---------

D:--------7----------------7-----------------4---------------------4-----------

A:--5----------------------------(rep)-2--------------------------------(rep)-

E:-------------------------------------------------------------------------

^ v ^ v ^ v ^ v ^ v ^ v ^ v ^ v ^ v ^ v

Etterhvert kan du veksle mellom de to, og finne andre plasseringer og endre øvelsen slik du selv ønsker ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Her er en morsom en, dette er en dim skala spillt fra G, kaller den "edderkoppen" ;D Her spiller jeg G - Ab - C# - E - Ab - C# - E - G osv

Altså fire frem hopp tre tilbake og fire frem igjen osv

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------9---12---9-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------8---11-----8---11------------------11--8-----11--8-------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------6-----------6--9----------6--9------------9-------------------------------------9-------------9--6-------9--6----------6--------------------------------------------------

------------------------------5-----------5--8------5--8------5--8--------------8----------------------------------------------------------------------------------8-----------8--5------8--5---8--5---------5------------------------

----------4--7------4--7-------4--7------------7--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------7--------7--4----7--4----7--4--------

-3--6-----------6-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------6---------6--3-

Her bruker man gjerne alternate picking hele veien ned opp ned opp. Man kan også starte med opp ned opp ned for å forandre litt

Pass på når du kommer til Ab'en på 11 bånd på vei opp at den treffes med lillefingeren, det er den mest flytende fingersettingen jeg har funnet.

Ellers er det en morsom øvelse som egentlig er ganske enkel. Den består tross alt bare av to former, se for deg de fire første tonene, deretter de fire neste, dersom du grupperer de på den måten ser du mønsteret.

Viktig å spille det så sakte at du spiller det feilfritt, bruk gjerne en metronom og sett den på 50-60bpm og spill fjeredeler. Før du bruker metronom spill det pinlig sakte, så sakte at det gjør vondt ;)

Kos dæ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.