Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikding Phaser


Anbefalte innlegg

Har nemlig brukt mye tid med grafikerne i avdelingen min på å finne de beste løsningene på labeling.

Så serien med pedaler jeg bygde i fjor endte opp med vannmerker fra Musikding. (slik jeg brukte på modellflya og togvognene i min barndom). Bare at disse kunne jeg printe ut selv.

Jeg tror den beste labelinga, uten om silketrykk, er vanndekal skrevet ut på en god fargeblekkskriver. Vinylløsningen er enkel - men ganske dyr - dessuten bygger den ganske så mye opp. Klarer dessverre ikke å huske hvor jeg bestilte Green-dekalen fra, men det er fler som driver med denne type tjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For versjonen til DasMusikDing har jo også "depth"-kontroll. I tillegg laget jeg en "feedback"-kontroll på min, så om du ønsker alt vil det kunne ende opp med fire pots: speed, depth, feedback og "phase symmetry". For det er det trimpoten handler om.

Kunne du forresten ha tegnet opp hvordan koble en feedback-pot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du forresten ha tegnet opp hvordan koble en feedback-pot?

Ja, det hadde vært kult. Skulle ønske jeg skjønte mer av koblingsskjemaet.

Fant denne prinsippskissen for en phaser på Wiki:

600px-Phaser_feedback.svg.png

Den er jo grei, men klarer ikke å se i koblingsskjemaet for "the phaser" hvilke komponenter som utgjør summeringen av signalet rett før utgangen. Kunne være moro med en "balansekontroll" der for å kunne justere miksen av direkte og faseforskjøvet signal, evt level på direktesignalet (vil vel uansett stå i forhold til depth-innstillingen).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://diy.musikding.de/images/stories/phaser/phaserschalt.pdf

@GreenMan: Se på R15.

@sarge: Se på noden hvor R16 og R18 møtes.

Ah... Se der, ja. My man! Jeg trodde at koblingen via R18 var en slags global tilbakekobling til inngangen på IC2a, men ser jo at IC1a fullstendig kontrollerer det punktet, og at det ikke er noen global tilbakekobling på det punktet, men at den globale tilbakekoblingen som du påpeker går gjennom R15.

Ang. feedback:

R15 bør vel kanskje ikke tillates å gå FOR lavt heller? Bør vel kanskje erstattes med et potmeter og en fast motstand i serie, eller? Hva vil du foreslå av verdier? 10k fast + 25k potmeter? Eller kanskje man kan gå for 5k fast + 50k potmeter for større range?

Ang. justering miks-forholdet mellom level av rent og fasejustert signal

Vil man kunne erstatte R16 og R18 med et potmeter direkte mellom utgangene på IC1a og IC3b, der tappingen fra potmeteret går rett til base på Q5, evt. med en motstand mellom? Eller kreves det at motstanden mellom utgangene på op-ampene og base på Q5 er nøye avstemt mot R17?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi seee... da er vi oppe i mulighet for 5 kontroller på denne boksen:

  • Speed
  • Deep
  • Phase symmetry trim, eventuelt Phase trim
  • Feedback
  • Clean level, eventuelt FX-clean balance(eller noe slikt, litt avhengig av hva man justerer gjennom valg av motstandstopologi)

Det er ihvertfall ikke noe MINDRE enn en BB-boks som trengs her... ;)

Jeg tror nok likevel jeg må få noen som har greie på det til å foreslå topologi og verdier for faste og variable motstandskomponenter før jeg tør å bygge dette. Det er jo litt kjedelig om man svir av opamper og transistorer ved å velge motstandsverdier som gjør ting ustabile.

Hank Annicke Noe (misvisende nick) / EBT:

Hva tror dere er smarte topologier og motstands/potmeterverdier for Feedback og justering av forholdet mellom phase-effekt og clean?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Annicke Noe (misvisende nick) / EBT:

Hva tror dere er smarte topologier og motstands/potmeterverdier for Feedback og justering av forholdet mellom phase-effekt og clean?

Jeg prøvde med R15 på 10k og en pot på 100k i serie. Bare vippa opp det ene beinet på R15 og lodda inn to ledninger,

en i printet og en på den åpne motstanspinnen.

Men å velge 10k resulterte i høyfrekvent selvsving når feedbackpoten ble skrudd på full (0 motstand).

Man kan jo prøve ut forskjellige verdier fra ca. 15k og opp til 22k. Men ned i 5k, da får du bare trøbbel.

Når det gjelder mix-pot er det jo bare å prøve. Jeg ville prøvd å erstatte R16 og R18 med en pot på 220k lin. (eller 250k)

Kan ikke se annet av kretsen enn at dette skal gå bra.

Dette kan du jo også bruke til en veldig fin stereoeffekt.

Det er veldig vanlig å bruke chorus som stereoeffekt. En chorus-stereotype går ut på å lede et cleansignal til en amp,

og det reine forsinkede og modulerte chorussignalet til en annen amp. Dette låter svært.

Hvis man da med en phaser setter mix på max, altså kun phase-modulert signal ut, kan man sende et clean signal til en amp,

og phase-signalet til en annen. Dette gir også en veldig fin effekt. Det høres ut som om gitaren svever mellom forsterkerene.

PS. Sorry for å bruke ordet clean her. Umodulert ville vært et bedre ord, for foran her kan du jo ha en masse vrengpøser,

wah-wah osv. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde med R15 på 10k og en pot på 100k i serie. Bare vippa opp det ene beinet på R15 og lodda inn to ledninger,

en i printet og en på den åpne motstanspinnen.

Men å velge 10k resulterte i høyfrekvent selvsving når feedbackpoten ble skrudd på full (0 motstand).

Man kan jo prøve ut forskjellige verdier fra ca. 15k og opp til 22k. Men ned i 5k, da får du bare trøbbel.

Når det gjelder mix-pot er det jo bare å prøve. Jeg ville prøvd å erstatte R16 og R18 med en pot på 220k lin. (eller 250k)

Kan ikke se annet av kretsen enn at dette skal gå bra.

Dette kan du jo også bruke til en veldig fin stereoeffekt.

Det er veldig vanlig å bruke chorus som stereoeffekt. En chorus-stereotype går ut på å lede et cleansignal til en amp,

og det reine forsinkede og modulerte chorussignalet til en annen amp. Dette låter svært.

Hvis man da med en phaser setter mix på max, altså kun phase-modulert signal ut, kan man sende et clean signal til en amp,

og phase-signalet til en annen. Dette gir også en veldig fin effekt. Det høres ut som om gitaren svever mellom forsterkerene.

PS. Sorry for å bruke ordet clean her. Umodulert ville vært et bedre ord, for foran her kan du jo ha en masse vrengpøser,

wah-wah osv. :rolleyes:

Takk for F&U-innsats og utfyllende svar.

Fikk du noe inntrykk av hvordan det lydmessige uttrykket varierer når man justerer feedback? Har det noen hensikt å gjøre R15 justerbar til høyere motstandsverdier (hva skjedde når du kom opp i 100k)?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at flere knotter gjør ikke nødvendigvis boksen mer brukbar.

Det er morsomt å teste med, men når man skal spille sammen andre blir det ofte bare rot og alt for mye å stille på :)

Helt klart, og det må være enkelt å velge standardverdier for disse "tilleggsfunksjonene", slik at man slipper å lete for å finne tilbake til den originale pedallyden.

Oppå pedalen vil jeg nok designe den slik at SPEED og DEEP er to store knotter nærmere pedalbryteren enn standard, mens de andre "tilleggsknottene" er mindre knotter som sitter i en rad bakerst på pedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for F&U-innsats og utfyllende svar.

Fikk du noe inntrykk av hvordan det lydmessige uttrykket varierer når man justerer feedback? Har det noen hensikt å gjøre R15 justerbar til høyere motstandsverdier (hva skjedde når du kom opp i 100k)?

Ved å dempe feedbacken, for det er jo det man gjør, får du en mykere phasing. Det virker litt som en depth-kontroll.

Den orginale Phase 90 fra 70-tallet hadde ikke R15 i det hele tatt. Altså ingen feedback.

Denne kom på de nyere modellene, noe som fører til at den nye vrenger mye lettere.

Derfor er det mange som gjør den mod-en på nyere MXR at de rett og slett fjerner denne motstanden.

Jeg bruker sjelden mye feedback når jeg spiller med phaser.

Jeg har egentlig bygd to slike phase 90. Den andre satt jeg inn i en gammel Ibanez Phase Tone boks jeg hadde liggende.

Her monterte jeg rett og slett en bryter. Feedback av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loddet akkurat sammen "The Screamer". Det gikk såpass greit at jeg nå har bestilt "The Phaser", samt alt som trengs for kontroll-mods som angitt lenger opp (altså ekstern trimpot, feeback-switch og "blend", som jeg kommer til å kalle kontrollen som mikser uendret inngangssignal med faseforskjøvet signal). :)

Planen er å gjøre finish for begge bokser samtidig etterhvert. ;)

Edit: Jeg tenkte jeg skulle ha alle potmeter-knottene oransje (som en slags hyllest til hovedfargen på den originale MXR Phase 90-boksen). De små trimpot-knottene fant jeg på musikding, men jeg tenkte jeg skulle ha noen slike for Speed og Depth-kontrollene:

knob_orange02.jpg

Disse har jeg lett lenge etter, men finner dem ikke i noen webshopper jeg føler meg komfortabel nok til å bestille fra. Noen tips?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle ha alle potmeter-knottene oransje (som en slags hyllest til hovedfargen på den originale MXR Phase 90-boksen). De små trimpot-knottene fant jeg på musikding, men jeg tenkte jeg skulle ha noen slike for Speed og Depth-kontrollene:

knob_orange02.jpg

Disse har jeg lett lenge etter, men finner dem ikke i noen webshopper jeg føler meg komfortabel nok til å bestille fra. Noen tips?

Fant disse hos www.smallbearelec.com ! :)

Takk til Loztboy for tipset, som han kom med i en annen tråd.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.