Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikding Phaser


Anbefalte innlegg

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jippi. Nå er ordren min sendt. Om det går like smertefritt som sist, så har jeg den før helgen. *krysse fingrene*

EDIT: Endret litt på tittelen i tråden.

Hmmmph... Har ikke fått mitt byggesett ennå. Kan tyde på at den er til tollbehandling. Jeg synes det er greit at jeg skal betale MVA, men synes behandlingsgebyret på toppen av det hele og den ekstra ventetiden er pyton. <_<

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte at den var til tollbehandling, ja.

87 kroner i MVA. Greit nok, selv om jeg også har betalt tysk MVA.

110 kroner i tollbehandlingsgebyr er IKKE greit. Jeg synes det er helt bak mål at gebyret for behandlingen skal være større enn MVA-beløpet som innkreves. Innkrev gjerne MVA, men å ta penger for jobben i tillegg er bare dustete.

Grrr! Måtte bare få sagt det. :angry:

Nå er det bare å komme i gang med byggingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Phaser-pedalen min ferdig. Feedback-bryter på baksiden, eksternt trim-potmeter og blend-kontroll (justerer nivået mellom inngangssignalet og det faseforskjøvne.

t_Sarge_Phaser01.jpg

t_Sarge_Phaser02jpg.jpg

Godt fornøyd, men om jeg skulle bygge denne igjen, så hadde jeg nok montert trimpot på baksiden istedenfor feedback-bryteren, for trimpoten skal man helst ikke røre når man har funnet "sweet spot". Man skal ikke skru mye på denne før fasesvingingen opphører.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Phaser-pedalen min ferdig. Feedback-bryter på baksiden, eksternt trim-potmeter og blend-kontroll (justerer nivået mellom inngangssignalet og det faseforskjøvne.

Godt fornøyd, men om jeg skulle bygge denne igjen, så hadde jeg nok montert trimpot på baksiden istedenfor feedback-bryteren, for trimpoten skal man helst ikke røre når man har funnet "sweet spot". Man skal ikke skru mye på denne før fasesvingingen opphører.

Pent arbeid, og så fint at noen tester ut mulighetene ved modding av disse kitene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lekt og kost meg mye med denne i dag.

Så nylig wah-dokumentaren et annet sted på forumet, og det slo meg at med de rette innstillingene er man ikke langt unna Shaft-musikken med denne. Nesten så den låter litt som en wah med jevn rytme.

Men den kan jo tunes mer konservativt også. Noenfå ord om ekstrakontrollene:

Feedback-bryteren på baksiden: Husker ikke hva som er av og på, men i den ene stillingen er phasingen mye "snillere" enn i den andre, som låter litt råere (og nesten kvekkete som en wah).

Trim-kontrollen: Må fintunes for at phasingen skal virke. Lite eller ingenting å justere på der.

Blend-kontrollen: Denne er litt spennende. Ikke så spennende mot venstre (mest inngangssignal), men til høyre for midten (der det fasevridde signalet dominerer låter det renere, men samtidig litt skjelvende og nesten nesten ustemt. Kan sikkert gi noen psykedeliske effekter.

Alt i alt en spennende boks med mange muligheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loztboy: Takk, og som du triktig antar, nei, det er ikke water-slide decal. Var litt hodebry hva jeg skulle velge for hvit skrift, men endte opp med noe jeg aldri har brukt tidligere selv, men som jeg vet fungerer: Letraset.

Utvalget av skrifttyper, størrelser og farger har dessverre minket de senere årene. Hadde en ide om kulere skrifttype enn dette, men noen ganger må man være litt pragmatisk og velge fra det som faktisk var tilgjengelig i hvitt. Jeg har som sagt lite erfaring med dette, og jeg var i tvil om jeg skulle klare å plassere de små bokstavene nøyaktig nok. Det viste seg at de store bokstavene faktisk var vanskeligere å plassere riktig, uvisst av hvilken grunn. Om jeg skal lage flere pedaler, så har jeg nok noen alternative ideer for logo... De små ble jeg veldig fornøyd med.

Letraset-bokstavene er veldig skjøre, så de MÅ dekkes med klarlakk. Jeg var dessverre utålmodig før jeg begynte montering, så lakken rakk ikke herde skikkelig. men uansett synes jeg boksene ble bra nok. HAr sett adskillig verre utseende bokser der ute.

Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Letraset

Ellers er det som sagt biltemalakk. Selv med så billig lakk ble det noen kroner på lakkbokser. (primer, mørk rød metallic, mørk grønn metallic, sort, klarlakk).

Lydklipp, ja.... hehe. Først må jeg vel lære meg å spille og gjøre skikkelige opptak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen spurte etter lydsamples for å illustrere noe Pink Floyd-ish.

Først alle mulige forbehold: Gitaren er hjemmebygget med billige humbuckere (nesten så langt unna Gilmours Stratocastere som det er mulig å komme), jeg er ikke David Gilmour og spillingen er deretter, utstyret brukt i innspillingen er Gitar->Musikding "The Phaser"->VOX "Classic Rock" amplug->Behringer UCA202 USB lydkort->PC med Audacity og er ikke pyntet på annet enn volumjustering, jeg har ikke låten det gjelder (har hatt den for mange år siden på kassett), VOX amplug har ikke romklang (som jeg bruker en tanke av når jeg spiller til vanlig... osv, osv.

Jeg har laget to opptak, ett med The Phaser i bypass mode og ett med The Phaser innkoblet med Depth noe under max og Feedback i "snilleste" modus (har ikke merket denne knappen med om feedback er av eller på, så jeg går kun for det som låter greit).

Uten phaser (clean VOX "Classic Rock" amplug):

http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=10589834&q=hi

Med phaser:

http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=10589838&q=hi

Håper det tross alle forbeholdene og ustødig spill illustrerer noe. Jeg spiller av en eller annen grunn alltid mer haltende og usikkert når jeg fikler med innspillingsutstyr ved siden av spillingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte at den var til tollbehandling, ja.

87 kroner i MVA. Greit nok, selv om jeg også har betalt tysk MVA.

110 kroner i tollbehandlingsgebyr er IKKE greit. Jeg synes det er helt bak mål at gebyret for behandlingen skal være større enn MVA-beløpet som innkreves. Innkrev gjerne MVA, men å ta penger for jobben i tillegg er bare dustete.

Dumt det der.. Har bestilt i overkant av 6-7 pakker fra musikding, og betalte bare mva ene gangen, da bestilte jeg deler til 3000kr..

Da har enten jeg vært heltdig, eller du v'rt uheldig. Men du kan neste gang sende en mail til Klaus og be om en VAT-Free-account, dvs du får fratrukket den tyske momsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da er printkortet ferdig lodda med alle komponenter og kabler, skal borre boks og lodde potter, batteriklips, fotbryter, led og jacker i kveld :)

Lurer på 3 ting (litt teite spm men):

- På de 3 IC'ene, er det den lille prikken oppå i en litt blankere svartfarge som merker pinne 1? Finner ikke noe annen merking på dem. Hvis dette stemmer, så er i såfall skriften på dem trykket opp ned på den ene i forhold til de 2 andre, er derfor jeg ble litt usikker.

- Led sokkelen...hvordan får jeg led'en inn i denne? Må jeg file vekk kantringen på led'en? Eller er det et smart patent jeg ikke helt så med en gang. Selve led'en passer i diameter i forhold til sokkelen, men kantringen på den blir for stor til å passe i hullet.

- Fotbryteren er ikke merket. Hvilken vei står den på dette skjemaet? Med kontaktene horisontalt slik at pinne 1/a er oppe i venstre hjørne som på dette skjemaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.