Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Får ikke ordentlig pinch harmonics på E og A strengene (Hjelp)


Dynasti

Anbefalte innlegg

Har nå spilt gitar rundt 3-4 år og enda får jeg ikke til en klar og god pinch harmonics på E, A og D strengene. Veldig frustrerende :angry2:

Får kanskje en liten skrik på A og D strengene men langt ifra tydelig nokk.

Spiller en del Killswitch Engage låter og de har en del pinch harmonics på A strengen.

Har prøvd veldig lenge med å få god pinch harmonics på de tykke strengene men ikke bra resultat.

Må ha en veldig kraftig vibrato når jeg gjør pinch harmonics på tykke strenger, eller tar jeg feil?

Forslag om noen gode øvelser jeg kan gjøre?

Bruker Ernie Ball Regular Slinky Nickel 010-046 strenger nå.

Har 2 gitarer :

ESP LTD KH-202 - Passive stock pickups

Gibson Les Paul Gothic II - aktive EMG 81 85's

Mer info om Les Paul'n min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gothicen med EMG`s burde gi gode PH om teknikken din er på plass. Rett sted på strengen med plekteranslaget og vibrato, som du sier, skader heller ikke, men er ikke 100% nødvendig. Om du får gode squeals på de andre strengene så bør du egentlig få det til iallefall på D og A strengen. E strengen kan være litt mer tricky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å øve på slike teknikker (som innebærer overtoner) uten forsterker. Det er snakk om små marginer for hvilken tone du presser ut. Det jeg vil anbefale er å lære hvor den "beste" overtonen ligger (det er relativt etter hva du spiller i venstre hånd) - begynn gjerne med løs streng og spill PH på 12. båndet. Det er ikke noe du vanligvis gjør, men det er en god start for å være sikker på at teknikken sitter. Tar du i for mye er det lett å kvele overtonen (og tonen) dersom du ikke er helt presis med høyrehånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Må vel bare pelle meg hjem ettervært å sette meg ned og pine meg selv i ett par timer med frustrasjon :D

Skal prøve metoden din The Euphor, takk!

Ett spørsmål til nå som jeg har laget ett tråd.

Hvilken type strenger anbefales for meg som spiller mye på drop C? 11-52 kanskje?

Vil ha stramme strenger men fortsatt en litt "tynn" lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Må vel bare pelle meg hjem ettervært å sette meg ned og pine meg selv i ett par timer med frustrasjon :D

Skal prøve metoden din The Euphor, takk!

Ett spørsmål til nå som jeg har laget ett tråd.

Hvilken type strenger anbefales for meg som spiller mye på drop C? 11-52 kanskje?

Vil ha stramme strenger men fortsatt en litt "tynn" lyd.

Heavy top skinny bottom type, kanskje?

Ellers opplever jeg vel at innstillinger på forsterker og overdrive styrer lydsignaturen en del også.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel at det å øve uten forsterker er den beste måten å lære dem på. Hvertfall var det måten harmonics-"kongen" Zakk Wylde brukte...

Selv spilte jeg godt over 2 år uten forsterker og prøvde å få til flere teknikker, noe som resulterte i at mye låt bra når jeg endelig fikk samla nok penger til en amp!

Handler kun om trening, så går det nok om ikke så altfor lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel at det å øve uten forsterker er den beste måten å lære dem på. Hvertfall var det måten harmonics-"kongen" Zakk Wylde brukte...

Selv spilte jeg godt over 2 år uten forsterker og prøvde å få til flere teknikker, noe som resulterte i at mye låt bra når jeg endelig fikk samla nok penger til en amp!

Handler kun om trening, så går det nok om ikke så altfor lenge!

Hva er det du mener uten amp? Hva hjelper det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amp = gitarforsterker (amplifier).

Edit : Å øve inn dette uten gitarforsterker er nok det smarteste som flere andre sier her ja, slik at du får full kontroll over denne lyden uten hjelp av "støttehjul" (overdrive-kanalen).

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg lærte meg dette etter å ha fått forklart teknikken på fest for en fem års tid siden. Interessen min falt fort siden jeg ikke spiller noe særlig musikk med slikt (kanskje litt Death eller Massacre), men etter litt testing viser det seg at jeg til motsettning får det lettest til på E, A og D. Tror jeg må ha øvd på de strengene som var nærmest øynene...

Endret av awxiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du mener uten amp? Hva hjelper det egentlig?

For å få ut harmonics, kreves en teknikk, en teknikk som er vanskelig å få til å låte rent. Når du øver inn dette uten amp, vil du til enhver tid tvinges til å få den ut mye renere for at den i det hele tatt skal høres, og det vil gi deg, som andre har sagt, bedre kontroll over teknikken...

Overdriven i ampen eller pedalen din "legger til" mye lyd. Alt låter bra med mye overdrive eller distortion, bare du spiller fort nok, skrur du så av overdrive eller distortion, og spiller helt clean, låter det ikke lenger like kult. Du kan jo prøve. Da må du automatisk spille reinere for å orke å høre på det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.